• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Mig miler de persones omplen el The Hub Event 2018

La tercera edició de l’acte anual en el marc del Barcelona & Catalonia Startup Hub ha mostrat la cada cop més intensa relació entre les grans corporacions i les startups

22/11/2018 08:30
The Hub Event 2018

La tercera edició de l’acte anual organitzat per ACCIÓ en el marc del Barcelona & Catalonia Startup Hub ha reunit aquest dimarts a la tarda mig miler de persones al World Trade Center de Barcelona. L’esdeveniment ha permès conèixer de primera mà el creixent interès que tenen les grans corporacions per les startups catalanes. Asics, que ha inaugurat aquest 2018 un centre europeu d’innovació a Barcelona, ha explicat el seu programa TENKANTEN de col·laboració amb startups; mentre que corporates com Celsa, Banc Sabadell, Mediapro, Torres, Zobele i Ogilvy han exposat quin tipus de projectes busquen entre les empreses emergents catalanes per tal de captar nou talent i innovació.

Un pol d’atracció de talent

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha presentat durant l’acte les darreres dades sobre l’ecosistema emprenedor català, que ja reuneix més de 1.300 startups. Un espai que pel conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero, continua “atraient talent internacional en el que ja genera un cercle virtuós que ens posiciona al món”.

Romero ha conversat amb el vicepresident d’innovació i nous negocis d’Asics per a Europa, l’Orient Mitjà i l’Àfrica, Emili Risques. L’aposta de la multinacional japonesa per obrir a Barcelona el seu centre d’innovació europeu de referència és una mostra d’aquesta capacitat d’atracció de talent que genera l’ecosistema català.

Aquest centre suposa l’evolució d’una aposta constant de l’empresa per la innovació. “Des de l’any 1980 tenim un centre d’innovació a Kobe, però poc a poc la companyia s’ha adonat que fan falta més coses”, ha assegurat Risques. “Les coses canvien molt ràpid, els models de negoci també; i els productes i serveis es barregen. Hem d’aprendre de tots els sectors que s’han digitalitzat perquè ens passa el mateix amb els productes esportius”, ha afegit.

El programa TENKANTEN d’Asics ja ha acollit cinc startups que “valoren poder fer projectes en comú amb nosaltres. És molt difícil per a una startup que una gran empresa t’obri així les portes”, destaca el dirigent de la companyia.

Corporates que busquen startups

Un dels moments més esperats pels emprenedors presents al The Hub Event han estat els Corporate Elevator Pitch, on sis grans empreses han disposat de tres minuts per explicar quin tipus de startups i models de col·laboració estan buscant per tal d’enfortir la seva capacitat d’innovació i d’atracció de talent.

“Portem tres anys amb el programa Ingenium perquè sabem que hi ha molt més talent fora que dins de l’empresa”, ha destacat Ignasi Salvador, director d’innovació del Grup Celsa. La companyia siderúrgica busca startups que l’ajudin a resoldre cinc reptes principals: energia, traçabilitat de productes i persones, indústria 4.0, smart steel i economia circular.

Xavier Porras, Head of Corporate Services d’Innocells (Banc Sabadell) ha assegurat que “volem accelerar la transformació digital del banc i atreure talent. Busquem idees i tecnologies que ens ajudin a construir negoci en l’àrea fintech”.

“Ara veiem el contingut des d’un seient, però en el futur és possible que aquest seient estigui dins del contingut”, ha destacat Carlos Solana, Digital Business Development & Innovation Lead de Mediapro. Aquest grup audiovisual busca startups capaces d’aplicar noves tecnologies punteres, com el blockchain o la realitat virtual, per tal de revolucionar la creació de continguts en l’àmbit de l’entreteniment, l’educació, els videojocs, els e-sports o les ciutats, cases i vehicles intel·ligents.

En el cas de Torres, el conegut productor de vins i brandis va engegar l’any 2017 un programa de corporate venturing amb l’ajuda d’ACCIÓ. “Hem contactat amb unes 150 startups i ja col·laborem amb nou”, ha indicat Mireia Torres, directora d’innovació i coneixement de l’empresa. El grup vitivinícola cerca principalment solucions innovadores en l’àmbit de la sostenibilitat, la gestió eficient de l’aigua, l’energia i l’agricultura.

En el cas d’Ogilvy, Diego Fernández, director d’innovació de l’empresa, ha creat un model d’innovació oberta a Barcelona, l’Ogilvy Upcelerator. “Aportem a les companyies uns recursos de màrqueting en el seu moment de creixement. A canvi, rebem tecnologia i talent extern. Ens permet ser a prop de la gent que està fent disrupció en diversos sectors”, ha subratllat.

hubpano

Finalment, Roberto Camarero, Technical Leader de Zobele, ha apuntat que “intentem diversificar buscant startups que treballin en tecnologies que encaixin amb el que oferim als nostres clients”. Aspectes com aplicacions d’Internet de les Coses per a hardware, o de sostenibilitat per al packaging, són alguns dels camps amb més interès per a Zobele.

Una mirada des de Silicon Valley

El The Hub Event 2018 també ha comptat amb la conversa entre dos catalans residents a Silicon Valley, que han compartit la seva experiència en l’àrea que representa el gran laboratori mundial de la innovació. El nou director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ en aquella zona, Marc Bonavia, ha assegurat que “volem traslladar la visió del que hi ha allà a Catalunya: la mentalitat de pensar en gran i que tot és possible”. Alhora, però, també pretén aconseguir portar en sentit invers el talent, la ciència i l’emprenedoria catalanes cap a la costa oest dels Estats Units.

Al seu torn, Hector Balasch, responsable d’aliances estratègiques de Smart Home Hardware de Google, ha repassat la seva trajectòria a la companyia de Mountain View i n’ha compartit els principals reptes i iniciatives del seu nou assessor virtual.

Balasch també ha indicat que “les diferències entre emprenedors d’allà i d’aquí són el think big i assumir que equivocar-se ràpid és un aprenentatge”. A més, ha destacat la capacitat de networking que es genera a Silicon Valley i la “d’ajuntar-se entre empreses grans i petites”. Al seu entendre, “a Catalunya això està començant a passar”, ha celebrat.

L’acte també ha comptat amb la participació del nou director d’ACCIÓ a Silicon Valley, Marc Bonavia, i amb la d’Hector Balasch, responsable d’aliances estratègiques de Smart Home Hardware de Google; que han compartit la seva experiència a Califòrnia