• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Joan Romero: “La millor manera d’impulsar el canvi estratègic és la política de clústers”

El conseller delegat d’ACCIÓ ho ha assegurat durant la VI Jornada de canvi estratègic en clústers que organitza ACCIÓ, en col·laboració amb IESE Business School, en què s’han presentat casos de les empreses Circontrol, Frit Ravich i Relats.

13/12/2018 12:00
IESE Clusters
  • Alumnes de l’IESE Business School de tot el món estudiaran els canvis estratègics que han dut a terme aquestes tres empreses.

El conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero, ha subratllat aquest dijous que “la millor manera d’impulsar el canvi estratègic és la política de clústers, que s’ha consolidat com un element bàsic per a la competitivitat de l’empresa”. Així ho ha explicat a la inauguració de la VI Jornada de canvi estratègic en clústers que organitza ACCIÓ, en col·laboració amb IESE Business School. Aquesta sessió està emmarcada en la política de clústers de la Generalitat de Catalunya i té com a objectiu donar a conèixer tres casos empresarials de diferents sectors que han sabut transformar-se per seguir essent competitius. En aquesta edició s’han presentat les experiències de  les empreses Circontrol (membre del Clúster d’Energia Eficient), Frit Ravich (Clúster Foodservice) i Relats (Clúster de la Indústria d’Automoció).

Segons Romero, “totes les companyies han d’afrontar el canvi estratègic perquè davant de grans canvis es presenten grans oportunitats”. És el cas de les tres empreses que han participat a la jornada, que són “molt rellevants per la seva capacitat d’innovar i internacionalitzar-se, però també per la seva capacitat de treballar en xarxa i en el model de clústers.”

Romero ha explicat també que “cada cop son més les empreses que formen part d’un clúster i un gruix important, capdavanter, de l’economia del país treballa en clau de clústers”. Per Romero, el “repte és interconnectar cada cop més aquests clústers a nivell internacional, augmentar la presència d’empreses membres i sobretot treballar una bona governança, una bona estratègia de clústers”. La jornada ha continuat amb una ponència del professor d’IESE Business School José Luís Nueno sobre els reptes de la transformació de la mitjana empresa.

Els casos de les tres empreses catalanes que s’han presentat seran estudiats per alumnes de l’IESE Business School de tot el món. De fet, enguany s’ha celebrat la sisena edició d’aquesta jornada, i fins al moment prop de 2.500 alumnes d’aquesta escola de negocis han estudiat els 18 exemples d’èxit empresarial que s’han donat a conèixer en aquestes sessions per aprendre dels reptes als quals s’han enfrontat i les oportunitats que han trobat a través de la participació en un clúster. Enguany, a més, s’han treballat cinc casos amb seminaris temàtics oberts a totes les empreses membres de clústers, una iniciativa que s’ampliarà l’any 2019.

La política de clústers a Catalunya

Catalunya compta amb més de 25 anys d’experiència en el desenvolupament de clústers, a través del programa Catalonia Clusters. Aquesta iniciativa està impulsada per la Generalitat a través d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-, amb l’objectiu de promoure l’agrupació d’empreses i entats d’un mateix sector per impulsar la seva competitivitat, compartir recursos, generar sinergies i projectar-se internacionalment. Actualment, els 28 clústers catalans del programa agrupen 2.200 empreses amb una facturació de 74.000 milions d’euros i més de 300.000 treballadors.

Actualment, els 28 clústers catalans del programa Catalonia Clusters agrupen 2.200 empreses amb una facturació de 74.000 milions d’euros i més de 300.000 treballadors

Serveis relacionats