• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Els 10 tips de finançament per a emprenedors de ByHours

Idees d'experts   Christian Rodríguez, fundador de ByHours

Christian Rodríguez, fundador de la companyia, comparteix a través de la pròpia experiència les principals recomanacions per als emprenedors en la seva relació amb inversors
17/04/2019

“L’únic que pot intentar fer un emprenedor és fallar el mínim possible”. Christian Rodríguez, fundador de ByHours, no vol desanimar ningú; però intenta que els nous emprenedors tinguin les coses clares abans de caure en el parany de les falses il·lusions. Al seu llibre Despegar (Profit, 2017), comparteix les seves experiències en el camp de l’emprenedoria en diversos projectes. El més destacat, ByHours, ja ha portat a una vintena de països la seva recepta per vendre habitacions d’hotels per hores. En un dels Esmorzars de finançament d’ACCIÓ, Rodríguez ofereix els seus 10 tips per a emprenedors relacionats amb el finançament.

1 - No comencis cap projecte que depengui de la inversió.

Rodríguez anima a començar “sense diners” en la primera etapa de validació de la idea. “Cal anàlisi, molt de morro, ganes de voler trobar les respostes al que estàs buscant i voluntat d’acceptar les crítiques”, assegura. En aquesta fase, destaca la necessitat de centrar-se a augmentar al màxim el nivell dels interlocutors. “Hem d’agafar LinkedIn i començar a disparar a tota aquella gent que ens pot donar feedback. Contestaran pocs, però els que ho facin seran de valor”, destaca. Alhora, Rodríguez planteja una reflexió: “som en un sistema que sembla que hem de ser molt ambiciosos, aixecant molts milions constantment. Però no té per què ser així”.

2 - No necessitar inversió és de les millors coses que li poden passar al teu projecte.

Tot i que sol passar que amb un mínim producte viable (MVP) el finançament pot accelerar el teu creixement; Rodríguez recorda que no cal “entrar de seguida en una dinàmica de cerca de diners constant que sigui estressant”. En el cas de ByHours, la companyia ha adquirit al cap de set anys de vida uns 20 milions d’euros de finançament. “Ara ja som en una dinàmica on els nostres inversors ja entren amb aquesta idea de creixement constant. No és una situació fàcil i arribes al punt que els inversors no veuen positiu que tinguis diners a caixa”, adverteix.

3 - No juguis amb els teus FFF.

Els diners que provenen de Family, Friends and Fools (FFF) sovint són els més fàcils d’aconseguir al principi. “Quan no tens dades contrastades, tendim a rodejar-nos del més fàcil. Però són diners perillosos perquè te’ls deixen per un criteri emocional i no racional”, avisa Rodríguez. Aquest fet, a més, implica que qui els deixa no sol tenir tan present que els pot perdre com un inversor professional. “Ja no és que no tornis els diners perquè fracassis, sinó que l’ecosistema digital és molt poc líquid. Hem de ser molt transparents amb aquesta gent”, recomana.

4 - Cada projecte té un tipus d’inversor (i cada etapa també).

“L’ecosistema ha anat madurant i s’ha generat una xarxa molt important de gent que vol invertir en totes les etapes”, indica el fundador de ByHours; que ressalta la idoneïtat d’estudiar bé quin és el tipus d’inversió més adequat per a cada projecte i per a cada fase del mateix. “En el moment inicial, si a sobre de rebre diners els rebeu d’algú que us pot ajudar, és genial”, explica en referència al denominat smart money. Alhora, Rodríguez adverteix que l’inversor de l’ecosistema digital “té la mentalitat d’invertir en projectes que creixin molt ràpid perquè sap que la gran majoria fallaran i així vol recuperar la seva cartera quan un o dos projectes funcionen molt bé”. En aquest sentit, recomana que quan es reuneixin diversos inversors, cal intentar que s’assemblin, que els seus interessos estiguin alineats. “Un cop són dins és molt difícil fer un canvi”, insisteix.

5 - Business is business. Tu vens, ell compra.

El fundador de ByHours deixa clar que “això va de negociar. És una etapa que l’emprenedor ha d’entendre perquè té un punt emocional dur”. També apunta que cal tenir en compte en la negociació “si l’altre es juga el seu patrimoni o si representa els diners d’un tercer”. En aquestes converses, assegura, “es generen situacions complicades, et poden dir que la teva empresa val menys, que el teu sou ha de ser més baix, que no pots marxar, etc.”. Cal preparar-se mentalment per afrontar-ho.

6 - Recorda la norma 1/10.

“Hem de parlar amb tants inversors per aconseguir un sí que no ens podem desmoralitzar a la primera”, avisa Christian Rodríguez. “Potser has de parlar amb 10 o 15 inversors per aconseguir un interès. I això si has fet bé la prèvia de seleccionar els inversors que més s’ajusten al teu projecte i a la teva etapa”, insisteix. En aquest sentit, recorda que la feina d’un inversor és invertir i, per tant, està acostumat a rebre projectes. “No hem de tenir por a enviar-lo. De fet, és bo presentar-nos als que poden ser els nostres inversors futurs, sense demanar diners, només perquè ens coneguin per quan arribi el seu moment”.

7 - La teva estratègia i actitud durant el fundraising és la teva carta de presentació.

Cal ser “agressius”. Agressius no en el sentit violent, sinó en el de “tenir iniciativa i demostrar que anem per feina”. Per Rodríguez, és important que l’emprenedor cregui que té el control i ho aconseguirà. “Això també convenç als inversors, que no només analitzen els números, també la relació amb les persones”.

8 - Evita decisions a curt termini.

“Un dels errors més comuns és fer entrar inversors que t’inverteixen d’entrada tota la seva capacitat d’invertir”, relata Rodríguez. Això implica haver de començar de nou la recerca i “pels nous inversors resulta estrany que els actuals socis no vulguin reinvertir”. Per tal d’evitar-ho, el fundador de ByHours recomana no caure en la pressa del curt termini i preveure les necessitats futures per preparar el terreny amb els inversors.

9 - L’èxit de la companyia serà directament proporcional a la qualitat dels teus inversors.

“Com més coneix l’inversor l’ecosistema del teu negoci, millor és el projecte”, diu Rodríguez. Disposar d’inversors que dominin el sector “canvia la companyia totalment, a nosaltres ens va passar amb un dels principals inversors de Trivago quan va entrar a ByHours”, relata. Alhora, destaca la rellevància de comptar amb inversors “que es preocupin per tu com a persona, a més de per la companyia”. Cada vegada hi ha més emprenedors d’èxit que estan invertint en empreses, que tenen un bagatge que els permet ser “molt bons emocionalment i molt exigents en el camp empresarial”.

10 - Keep calm: la història es repeteix constantment.

Per acabar, Christian Rodríguez recomana calma per afrontar un procés que es repeteix constantment. “Quan aconseguim els primers 100.000 euros és el mateix que quan després aconsegueixes 10 milions”. La roda no deixa de girar.

Serveis relacionats

Esmorzars de finançament

Descobreix cada mes les últimes tendències en finançament alternatiu