• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

La via per alimentar el paladar danès i britànic

Articles i altres publicacions

L’alimentació gurmet al Regne Unit i l’ecològica a Dinamarca assenyalen el camí per trobar espai en dos dels mercats més interessants del continent europeu

La porta d’entrada a mercats madurs i consolidats com el del Regne Unit o Dinamarca sovint passa per nínxols especialitzats. És el cas del sector alimentari, on hi ha un bon camí per recórrer en el camp del gurmet a la Gran Bretanya i de l’ecològic al país nòrdic. “Cada cop més es busca un producte gurmet de qualitat i diferenciat”, assegura el director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Londres, Òscar Martí, durant una de les sessions del Focus Europa. Al seu torn, Irmelin Ipsen, directora de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Copenhaguen, ressalta que “els danesos estan oberts a tastar coses noves i s’interessen molt pels productes sostenibles, naturals i ecològics”.

El mercat gurmet del Regne Unit

En un país on l’alimentació és el 5è sector en importacions, Espanya hi exporta bàsicament fruita, hortalisses, càrnic i vi. Més enllà dels productes tradicionals, però, el Regne Unit ofereix una porta d’entrada atractiva per als productes gurmet, especialment si es doten d’un aire saludable. “Hi ha molt d’interès en el producte natural i responsable. Es menja menys carn, però de més qualitat”, diu Òscar Martí. Al Regne Unit, més de 20 milions de consumidors donen importància als hàbits saludables i “augmenta molt el healthy snacking”.

Productes de tot tipus, des de conserves, formatges o dolços; són alguns dels més susceptibles per aprofitar aquesta tendència i fer-se un lloc al Regne Unit. I fer-ho, sovint, “amb diferències de preu importants respecte el que tenen a Espanya”.

En aquest sentit, “el packaging és clau per transmetre aquesta imatge Premium”, destaca Martí. L’increment de l’ús del vidre, formats atractius i materials biodegradables marca el camí.

“Els productors que tinguin capacitat de fer marca privada també es valoren cada cop més”, apunta el director d’ACCIÓ a Londres; que ressalta també la importància de treballar el canal online. “Més enllà de les grans cadenes de supermercats com Tesco, Sainsbury’s i Asda; els productes gurmet troben forat en supermercats online, des de Waitrose i Ocado fins a especialitzats en producte espanyol com delicioso.co.uk”.

Cal tenir en compte que el Regne Unit és el mercat d’e-commerce més gran d’Europa, on l’alimentació hi ocupa el 7% del total. A aquestes xifres cal sumar-hi el fet que “el 20% de les vendes en botigues especialitzades gurmet són online. És un canal on és clau l’storytelling”, indica Martí.

El director d’ACCIÓ a Londres també recorda que la incertesa del Brexit no ha de desanimar les empreses catalanes a abordar un mercat tan propici com el britànic en el camp de l’alimentació. Els serveis de la Finestreta Brexit poden ser un bon inici per establir les oportunitats. A més, l’Oficina Exterior de Londres també ofereix un servei de representació durant 6 mesos, agrupant a partir de tres pimes del sector de l’alimentació gurmet, per tal de captar un major interès de l’importador alhora que es redueix el cost per a les empreses.

El consum ecològic de Dinamarca

“Dinamarca és un país líder en innovació alimentària i en productes ecològics”, destaca d’entrada Irmelin Ipsen d’un estat que és el país amb més vendes del món en alimentació ecològica. La seva quota de mercat arriba al 13%, essent les fruites, verdures, arròs i làctics els productes més demandats. Al 2017, Dinamarca va importar 517 milions d’euros en productes ecològics, amb Espanya com a 5è país emissor, però amb un creixement del 280% respecte les vendes del 2012.

Els danesos “es preocupen molt pel benestar dels animals i això ha generat certificacions que van més enllà de les previstes en la normativa europea”, diu Ipsen. Certificats com el d’alimentació integral o el de l’origen i benestar animal són rellevants per als consumidors danesos a l’hora de prendre la seva decisió de compra. “Són molt conscients del que consumeixen”, insisteix la directora d’ACCIÓ a Copenhaguen.

Aquest interès pels productes ecològics es pot canalitzar, per exemple, en cadenes com Coop i Salling Group; que entre les dues controlen el 70% del mercat minorista. “Veiem un gran augment també en vendes de servei a domicili”, apunta Ipsen com un nou estil de compra a l’alça. Un d’aquests nous serveis és el ‘Grim’ (lleig, en danès), una caixa amb el producte de fruita i verdura descartat dels supermercats. “És un exemple més de la consciència d’aquests consumidors”, emfasitza.

La directora d’ACCIÓ a Copenhaguen recorda que a Dinamarca ja hi podem trobar productes catalans com el Cava Jaume Serra, o alguns dels productes de Casa Tarradellas. També supermercats com Lidl “s’estan expandint amb força amb campanyes com setmanes temàtiques de països on venen fuet, vi i pernil català”, afegeix. De fet, entre 2010 i 2018 les exportacions de vi català han crescut un 37% fins als 47 milions d’euros. “S’està creant un coneixement al mercat danès d’aquests productes”, conclou Ipsen.