• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

L’inversor respon: Joaquim López i la força d’unir inversors

Idees d'experts   Joaquim López, director d'inversions de The Crowd Angel

El director d’inversions de The Crowd Angel explica els avantatges del finançament col·lectiu d’inversió tant per a les startups com per als inversors. Un grup reduït d’emprenedors ha pogut fer-li totes les preguntes que ha volgut al cicle L’inversor respon.
09/10/2018

L’auge de les eines de finançament alternatiu ha fet néixer plataformes com The Crowd Angel, que inverteix en startups a través del denominat equity crowdfunding (finançament col·lectiu d’inversió). Amb una trentena d’inversions realitzades per un valor que ja supera els 10 milions d’euros, aquest format permet a petits inversors (a partir de 3.000 euros) participar en rondes de finançament de companyies emergents.

“El nostre portfoli d’inversions és ampli per la diversitat d’inversors”, celebra Joaquim López, director d’inversions de la firma. Ell ha protagonitzat una de les sessions de L’inversor respon, una sessió en format reduït que permet a una quarantena d’emprenedors realitzar totes les preguntes que tinguin al cap a un inversor. Un cop resolts els seus dubtes, Joaquim López respon el nostre qüestionari.

Quines característiques defineixen The Crowd Angel? En quins sectors, imports i geografia treballeu?

Sobretot treballem amb projectes a Espanya, tot i que estem mirant d'ampliar a nous països. Pel que fa a la mida de la inversió, el mínim són 150.000 euros però la mitjana és d'uns 300.000 i el màxim que hem arribat a fer són 936.000.

Sobre els sectors, sempre diem que molts venture capital, com que tenen els mateixos inversors des del dia zero fins als 10 anys, si aquests diuen que volen invertir en un sector acaben tenint una tesi d'inversió més tancada. Nosaltres, al ser inversors oberts, potser podem fer dues operacions sense que gairebé repeteixi cap inversor. Això ho entenem com una riquesa perquè ens permet invertir en una empresa de ciberseguretat per banca i, alhora, fer-ho a Glovo o Cuideo, que no hi tenen res a veure.

Què et va impulsar a dedicar-te al món de la inversió en startups?

La veritat és que la inversió sempre m'ha agradat en general. Però vaig començar en el sector del màrqueting perquè crec que et dona molt a nivell d'empreses. Al final, totes es dediquen a vendre un producte i el màrqueting és com comuniques i com vens el que sigui. Quan vaig anar a Londres, inicialment ni tan sols buscava alguna cosa amb startups, sinó que buscava una inversió més tradicional, en borsa i mercats financers. Però em va sorgir l'opció d'entrar a Rocket Internet i a partir d'aquí vaig començar a descobrir com funciona el món de les startups i la inversió. Al final és construir companyies des de zero! Abans les inversions que havia fet personalment eren en companyies amb deu anys d'història, on et mires el que ha passat i apostes que les coses no canviaran gaire. En canvi, amb les startups és tot el contrari. Estàs apostant que una companyia canviarà com s'estan fent ara les coses. Això em sembla emocionant! A més, sovint els que hem estudiat ADE acabem molt especialitzats en alguna cosa, ja sigui recursos humans, màrqueting o finances. Ser a la posició d'invertir en startups i després estar al seu costat en una plataforma com The Crowd Angel, que en realitat també és una startup en si mateixa, et permet tocar totes les tecles del que forma part de dirigir una empresa.

Per què una startup hauria d'acudir a The Crowd Angel per obtenir finançament?

En fases més inicials on recorrerien a business angels, el que aportem és una estructuració professional. En lloc de veure't i negociar amb 15 persones, negocies un sol pacte de socis professional i unes soles condicions per tenir una ronda estructurada amb tots aquests business angels. És un focus més ampli i feina més eficient.

En comparació amb un capital risc, és més ràpid aixecar capital amb nosaltres, que acaba sent uns tres mesos. També en les condicions, a The Crowd Angel l'emprenedor té una mica més de llibertat que en un venture capital, que acostuma a posar drets polítics i econòmics més agressius perquè té unes obligacions molt fixades amb els seus inversors. Per assolir els retorns necessaris es genera una pressió addicional que pot portar les empreses a buscar vies de creixement més arriscades. Amb l'equity crowdfunding, per a l'emprenedor no deixen de ser business angels que estan invertint en grup i la pressió no és tan forta. Tenim una visió de llarg termini més similar a la dels Family Offices. A més, el fet de tenir diversos inversors representa tenir diversa gent que et poden obrir portes, contactes, etc.

Quins són els reptes de l'ecosistema de startups a Barcelona i a Catalunya?

El canvi que hi ha hagut és enorme, és un ecosistema que està madurant. Hi ha signes com el fet que estem veient vendes importants de companyies i aquests emprenedors es converteixen en business angels, munten el seu fons d'inversió o creen noves companyies. La primera fornada de gent que ha tingut èxit ja està transmetent el seu coneixement als nous emprenedors.

Un altre punt molt important és que cada cop es veuen més startups amb ambició global, ja no de copiar un model d'Estats Units perquè quan el competidor americà vulgui fer el salt a Europa et compri.

I a més, veiem fundadors com els de Typeform o Travelperk, que són estrangers que han vingut aquí a muntar la seva companyia.

També comencem a veure corporates que s'interessen per les startups, que volen comprar innovació. Hi comença a haver indicis de coses d'aquest tipus.

Un altre repte important és regulatori, que en la part de l'equity crowdfunding és com en tot el que té a veure amb la innovació, sempre hi ha una mica de por. La regulació actual, tot i que era suficient quan es va aprovar, imposa diverses limitacions que no existeixen a d'altres països on l'equity crowdfunding s'ha desenvolupat molt més ràpid. Les plataformes portem anys demanant una cosa que a Anglaterra s'aplica des del primer dia, que els inversors es puguin agrupar en un vehicle perquè aquest inverteixi a la companyia. A Espanya està prohibit, però encara que es pogués fer, es perdria la deducció fiscal i quan s'assolís un exit hi hauria una doble imposició.

Si entenem la startup com una salsa formada per l'equip, el model de negoci i la tecnologia; com repartiries el pes de cada ingredient?

La meva visió és que en el llarg termini el més important serà el model de negoci. Però perquè aquest moment arribi es necessita un equip que el construeixi. Per tant, en una startup l'equip és el més important; el model de negoci i la tecnologia han de ser bons, però és l'equip qui ho ha de construir.

Quina de les vostres inversions destacaries? Per què?

Tenim una companyia com és Mabrian que no és gens coneguda perquè és molt B2B. Però és un projecte del qual estem molt orgullosos i que ha creat una eina de big data per al sector turístic. Permet tenir dades en moment real i fer prediccions. Van començar captant dades de les xarxes socials de la gent que venia a Barcelona: què han penjat al Twitter, quines fotos han posat a Instagram, quins hashtags, etc. Sabien dir-te per què ve la gent a Barcelona, què visiten. Després van començar a treballar amb un DMS, que reuneix tota la informació dels hotels, avions, etc. Comprant-los dades eren capaços de fer el matching a la seva plataforma i dir-te quants anglesos han vingut en una setmana, de quins aeroports han vingut, amb quina antelació van comprar el vol, el que els ha costat l'hotel de mitjana...

A més, també han arribat a un acord amb una de les grans companyies de targetes de crèdit del món per proveir-los les dades d'on es gasten els turistes els diners a la ciutat. I ara estan treballant per tancar un acord amb una de les grans operadores de telefonia per saber les zones calentes per on es mouen. Això et crea una foto de dades d'una ciutat que els permet tenir clients com la Diputació de Barcelona, Turismo de Colombia, etc. Agències de turisme governamentals de ciutat, regions o països que compren aquesta informació per treballar-hi. Si saps que els alemanys compren els vols cinc mesos abans que uns altres, faràs la publicitat abans allà.