• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

L'inversor respon: Marc Borrell i l'aposta per les startups deep tech

Idees d'experts   Marc Borrell, managing partner de 101 Startups

El Managing partner del fons de capital risc 101 Startups, explica la realitat de la inversió en projectes deep tech i l'experiència acumulada a través d'un bon grapat de projectes. Un grup reduït d’emprenedors ha pogut fer-li totes les preguntes que ha volgut al cicle L’inversor respon.
11/06/2019

Marc Borrell, Managing partner de 101 Startups, recull els fruïts de la feina feta durant els darrers anys i amb projectes de present i de futur sobre la taula. La seva experiència en l’aposta per projectes deep tech ha protagonitzat una de les sessions de L’inversor respon organitzades per ACCIÓ. Borrell hi ha respost les preguntes d’una quarantena d’emprenedors. Abans, però, se sotmet al nostre qüestionari.

Què us defineix com a fons en termes de sectors, import i geografia on invertiu?

Som un fons creat per emprenedors. El primer vehicle que vam crear no obeïa a socis externs, sinó a persones de l’ecosistema digital i d’altres que anàvem fent inversions. Vam muntar el primer fons, 101 Startups, l’any 2012 com un vehicle d’inversió en startups. Ara ja estem en fase de desinversió, amb els primers exits i el retorn.

La mida d’aquest primer fons era d’un milió d’euros, i no invertíem a les startups més del 10% de la mida del mateix fons, amb un tiquet mig d’entre el 50.000 i 100.000 euros. En total s’ha invertit en 17 companyies. Ens agrada molt el model SaaS, enfocats en tecnologia, invertim en fase seed i sempre hi ha d’haver un MVP (mínim producte viable) creat i un equip dedicat.

Com a particularitat del fons hem creat un ecosistema propi i hem construït tres divisions diferenciades: la primera és l’àmbit d’inversió; la segona és 101 Ventures, el venture Builder. Es tracta d’una forma d’inversió des de zero, d’on creem les startups i els muntem els equips. I pel que fa a la tercera, hem creat 2 companyies de serveis.

Ara com a grup estem evolucionant cap a un fons més gran, de fins a 40 milions d’euros i focalitzats en startups deep tech. El venture builder l’estem rellançant juntament amb corporates i les empreses de serveis segueixen el seu camí. Pel que fa a la geografia, el primer fons és centrat a Espanya, d’on coneixement les lleis i el mercat sobretot en etapes tan inicials. Ara, en el segon fons, la nostra intenció és ser el referent en deep tech del sud d’Europa.

Què et va impulsar a ser inversor?

M’he dedicat sempre al món d’internet, he creat projectes i he anat fent inversions. No hi ha hagut res especial, la veritat és que m’ha arribat per defecte professional.

Per què una startup hauria d’acudir a vosaltres? Què aporteu a l’empresa?

La diferència principal és que no només som inversors sinó que també hem sigut emprenedors i entenem i coneixem el model de negoci. Aportem l’experiència d’haver estat emprenedors, d’haver creat projectes i de conèixer la cadena de valor d’escalar un projecte. Òbviament, som un fons i esperem un retorn i  les condicions han de ser respectades. Però entenem a l’emprenedor: no l’escanyem, volem ser un més i acompanyar-lo en el procés. En aquest sentit no som un fons que fa pactes de socis complicats i que no el deixa sortir i volem aportar tot el nostre ecosistema que tenim al voltant.

Quins reptes té l’ecosistema de startups a Barcelona i a Catalunya?

Consolidar-se. S’està fen un molt bon camí. Sóc un gran defensor del Barcelona Tech City i tot el que fa en Miquel Martí, Miguel Vicente i companyia. Nosaltres tenim les oficines allà i conec de primera mà que l’ecosistema s’està consolidant molt fort, que hi ha moltes oportunitats i cada dia tenim ventures capitals que arriben aquí o startups internacionals finançades amb molts dígits que volen muntar el seu hub a Barcelona. Hem de seguir fent feina, escalar el model i continuar aquesta revolució que s’està fent des de Barcelona. No ens ho hem de creure molt, però s’estan fent molt bé les coses.

Quina de les vostres inversions destacaries? Per què?

Destacaria el primer exit que vam tenir, Smadex, una plataforma de publicitat online. Sempre fa més il·lusió per ser la primera i perquè aquesta és un referent per nosaltres. Per altra banda, una inversió molt important va ser la creació del venture builder, una forma diferent d’inversió: crees projectes des de l’inici, tens molta més participació i inverteixes amb un risc brutal. El projecte pot ser que no arribi més enllà de dos o tres mesos i perds el capital. Però si va bé tens uns multiplicadors brutals. La decisió nostra de fa uns anys de muntar un venture builder, que n’hi ha molts a Barcelona, va ser una molt bona decisió.

Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quin pes tindria cadascuna a la recepta?

Equip és la primera. Fins ara la tecnologia era comodity i la poso en tercer lloc. Els models de negoci basats en canvis d’hàbits, com Uber, es basen en la transformació d’un model offline a un model online, en la qual el model de negoci és molt important: per tant és equip, model de negoci i tecnologia. Ara bé, avui en dia els canvis de tecnologia, i aquest és l’objectiu del nostre fons, l’aposta és deep tech, on la tecnologia agafa un paper molt rellevant.