• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Els 5 passos de SEAT per obrir la fàbrica

Casos d'empresa   Jorge Claramunt, responsable de cultura digital a l’àrea de Producció de SEAT

Amb un Smart Factory Team dedicat a repensar els processos per fer més eficient la producció, la companyia automobilística crea una plataforma per facilitar que les startups proposin solucions als reptes d’innovació plantejats per l’empresa
03/12/2018

És una de les principals empreses de Catalunya i entre les 100 líders a Europa en transformació digital segons el Financial Times. SEAT no es conforma a fabricar cotxes, sinó que impulsa una recerca constant de la innovació per ser més eficient i adaptar-se als nous requeriments del mercat. Una tasca que, de portes endins, compta amb el seu Smart Factory Team.

“El nostre client és, en primer lloc, el treballador intern. Volem que ens diguin quins són els seus reptes”, assegura en una jornada organitzada per ACCIÓ Jorge Claramunt, responsable de cultura digital a l’àrea de Producció de SEAT. Al capdavall, la seva tasca és la de catalitzadors de la tecnologia. “Intentem ajudar el client intern oferint-li solucions contrastades. A més, també hi ha una part important relacionada amb el mindset. Les persones han d’estar preparades per treballar amb les noves tecnologies”, afegeix Claramunt.

5 passos per generar noves idees

Per tal de tenir una fàbrica més oberta on hi tinguin cabuda noves solucions, Claramunt assenyala el procés d’innovació com una eina essencial que ofereixen als treballadors i que es divideix en cinc passos.

  1. Exploració. “Ens asseiem amb ells per veure què necessiten. Escoltar-los i entendre’ls”, relata. Aquest pas sempre acaba amb la definició d’un repte que cal solucionar. Començar pel repte i no per la solució és rellevant perquè “no volem que s’enamorin de la tecnologia”.
  2. Idear. En aquest punt “intentem que no només hi participi l’àrea implicada, sinó també altres departaments que siguin proactius”, explica Claramunt. En aquest espai, mitjançant diverses tècniques d’ideació, incloent-hi el clàssic brainstorming, sorgeix la idea o concepte escollit. D’entre totes, triomfa la que millor conjuga els termes de valor afegit i capacitat d’implantació possible.
  3. Feasibility. Un cop definida la idea, aquesta es treballa per crear un producte mínim viable (mvp en les sigles en anglès) que presenti certes funcionalitats. Per obtenir-lo, “fem una check list de les funcionalitats principals que ha de tenir”, diu Claramunt.
  4. Pilot. Per tal de considerar que una d’aquestes idees s’ha transformat en una prova pilot, “ha de tenir manteniment, estar connectada i funcionar amb els sistemes actuals de la companyia”, diu el responsable de SEAT.
  5. Resultats. El darrer pas és l’anàlisi dels resultats mitjançant dades que comparin l’abans i el després. “Ho mesurem amb dues vies bàsicament: agilitat (temps que trigues a fer alguna cosa o entre fases) i amb paràmetres clàssics (productivitat, qualitat i ergonomia)”, resumeix Claramunt.

En tot aquest procés hi juguen un rol destacat els treballadors de la fàbrica, que són qui ha d’acabar aplicant qualsevol novetat. “No pretenem que el treballador sigui l’única base per idear i crear aquesta disrupció; però ens ha d’ajudar en l’exploració”, diu Claramunt. Al cap i a la fi, “potser no té la solució, però sí que sap el que necessita”.

seath

Més enllà d’aquests cinc passos, l’Smart Factory Team també aplica la gamificació, organitza demodays i àgores on profunditzar sobre algunes tecnologies i realitza vídeoblogs on presenta els projectes. Eines de tota mena per fer partícip tota l’organització de les noves eines innovadores.

Breaking Fab, un esdeveniment convertit en plataforma

En la línia de buscar noves solucions, SEAT ha organitzat també el programa Breaking Fab, on un centenar de persones representants d’empreses, startups, universitats o centres de recerca van visitar les seves instal·lacions per conèixer de primera mà els reptes que planteja la companyia per tal d’oferir les seves solucions.

“El més important del Breaking Fab és obrir la fàbrica. Volíem atreure el talent que sabem que hi ha a fora perquè ens pugui ajudar”, diu Claramunt. Una iniciativa que els va permetre rebre fins a 120 propostes, algunes de les quals ja s’han traduït en nous projectes.

Tot i així, l’empresa segueix fent-se preguntes. “Com podem assegurar que cobrim els reptes amb les millors solucions del món? O que no estem reinventant la roda?” Amb el suport d’ACCIÓ, SEAT ha desenvolupat una plataforma, disponible a partir del gener de 2019, que inclourà els reptes de SEAT i permetrà que s’hi puguin plantejar solucions.

Pàgines relacionades