El Departament d’Empresa i Treball, a través d’ACCIÓ, impulsa un programa destinat a pimes amb tecnologies duals dels sectors de l’automoció, l’espai, la metal·lúrgia i la maquinària, amb la col·laboració del Ministeri d’Industria i el Ministeri de Defensa
- El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha anunciat que aquesta iniciativa forma part d’un nou pla d’actuacions del Govern específic per a aquest sector.
El Govern capacitarà fins a 400 empreses catalanes perquè s’introdueixin al sector de la seguretat i la defensa. Serà a través del programa ‘Dual Technology & Industry Readiness Programme’ impulsat per ACCIÓ, l’agència per al creixement de les empreses del Departament d’Empresa i Treball, que començarà el proper 27 d’abril i s’estendrà per tot el territori. Aquest nou programa, coorganitzat amb la Escuela de Organización Industrial (EOI) i amb la col·laboració dels ministeris d’Indústria i Defensa i d’AeroS, està destinat, en la primera fase, a pimes dels sectors de l’automoció, l’espai, la metal·lúrgia i la maquinària amb tecnologies duals o interessades en accedir al sector de la seguretat i la defensa.
El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ha anunciat aquest divendres aquest nou programa durant la primera jornada del cicle de trobades ‘Oportunitats empresarials en el sector de la seguretat i la defensa’, celebrat aquest divendres a Barcelona i que ha comptat amb la presència de 300 empreses catalanes. Durant l’acte, el conseller Sàmper ha assegurat que "ens trobem en una dècada decisiva per a Europa: afrontem el repte de reforçar-ne l’autonomia estratègica i el seu lideratge tecnològic". Un repte que comporta "inversions massives per part de la UE i els estats membres, un marc que genera una oportunitat industrial per als territoris amb capacitat productiva, tecnològica i exportadora: és a dir, territoris com Catalunya".
El conseller Sàmper també ha avançat que aquest programa forma part d’un nou pla d’actuacions elaborat pel Govern per facilitar l’accés de les empreses a aquesta indústria amb iniciatives en els camps de la sensibilització, la cooperació empresarial, el coneixement de mercat, el finançament i les actuacions internacionals.
L’acte també ha comptat amb la presència del ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu; la secretària d’Estat de Defensa, María Amparo Valcarce; el secretari d’Estat d’Indústria, Jordi García Brustenga; el secretari general del Departament d’Empresa i Treball, Pol Gibert; el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Jaume Baró i Torres; i la directora d’AeroS, Neus Olea, entre d’altres.
Durant la jornada, el ministre Hereu ha destacat l’aportació del programa IN+DEF presentada pel Ministeri d’Indústria i Turisme la setmana passada juntament amb els Ministeris de Defensa i de Ciència, Innovació i Universitats per "connectar actors industrials que fins ara no treballaven junts. Hem obert noves relacions entre sectors, entre empreses i entre territoris. Hem creat espais on abans no hi havia interacció. I amb això guanyem noves oportunitats per a les empreses, però sobretot, per a pimes i autònoms, una part fonamental del nostre teixit productiu". A més, el ministre d’Indústria i Turisme ha volgut subratllar i agrair "la feina de la Escuela de Organización Industrial (EOI) en la posada en marxa d’aquests projectes destinats a transformar l’ecosistema industrial espanyol".
Per la seva banda, la secretària d’Estat de Defensa, María Amparo Valcarce, ha apuntat que "Catalunya disposa d’un ecosistema empresarial i tecnològic de primer nivell, amb una sòlida base industrial, empreses tractores i un teixit dinàmic de pimes i centres d’innovació que afavoreixen la seva integració en les cadenes de valor de la seguretat i la defensa". "En aquest sentit, el Ministeri de Defensa impulsa per aquest 2026 un Pla d’Actuació orientat a consolidar la modernització de capacitats, garantir l’execució dels programes en curs i reforçar la base industrial i tecnològica de la defensa, promovent la participació empresarial i l’aprofitament dels instruments europeus".
Impuls a les tecnologies duals
El nou programa ‘Dual Technology & Industry Readiness Programme’, coorganitzat per ACCIÓ amb la Escuela de Organización Industrial (EOI) del Ministeri d’Indústria amb la col·laboració del Ministeri de Defensa i d’AeroS està destinat, en la primera fase, a pimes dels sectors de l’automoció, l’espai, la metal·lúrgia i la maquinària amb tecnologies duals o interessades en accedir al sector de la seguretat i la defensa. S’organitzaran sessions específiques per a aquests sectors industrials en col·laboració amb la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball, el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC), les patronals metal·lúrgiques de Catalunya, CECOT i Secartys en la primera fase.
L’objectiu és introduir les pimes catalanes en aquest nou sector i potenciar la capacitat de les empreses industrials i digitals catalanes per participar en projectes de desenvolupament, manufactura de productes o aplicació de tecnologies d’ús dual. Així, es tractaran aspectes com les diverses certificacions i requisits necessaris per operar al sector, els processos d’homologació que cal dur a terme, la importància de la cooperació tecnològica o les vies d’accés als processos de contractació estatals i europeus en aquesta indústria. El curs tindrà una durada de 7 hores i s’impartirà presencialment a Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida:
- 27 d’abril curs específic per a empreses del sector de l’automoció (Barcelona).
- 11 de maig per a empreses de l’espai (Barcelona).
- 1 de juny empreses dels àmbits de la maquinària i metal·lúrgia (Barcelona).
- 8 de juny multisectorial (Barcelona).
- Properes dates per juny i juliol a Tarragona, Lleida i Girona.
Un pla d’actuacions per al sector
El nou pla d’actuacions elaborat pel Govern es desenvoluparà conjuntament amb AeroS -amb qui ACCIÓ signarà un acord de col·laboració- i preveu iniciatives en els camps de la sensibilització, la cooperació empresarial, el coneixement de mercat, el finançament i les actuacions internacionals.
- Sensibilització. Nou programa ‘Dual Technology & Industry Readiness Programme’ i jornades de formació i assessorament per accedir als European Defense Funds o altres ajuts europeus o estatals en aquest sector.
- Cooperació empresarial. Acompanyament des de les oficines d’ACCIÓ a Madrid i Brussel·les i accés a la plataforma Catalonia Industry Suppliers per esdevenir proveïdors de companyies estrangeres.
- Coneixement de mercat. Pla de visites proactives a empreses amb potencial d’entrada al sector de la seguretat i la defensa, coordinació amb centres tecnològics catalans, integració de pimes catalanes en cadenes de valor internacionals i impuls a projectes col·laboratius estratègics per constituir consorcis.
- Finançament. Acompanyament a les empreses per accedir als European Defensa Fund o als instruments de l’Horizon Europe destinats a les tecnologies duals.
- Internacionalització. Accés a nous mercats internacionals mitjançant la xarxa de gairebé 40 Oficines Exteriors de Comerç i Inversions d’ACCIÓ al món, servei de Contractació Pública Internacional per presentar-se a licitacions internacionals i participació agrupada en missions internacionals de referència del sector.
La segona sessió d’aquest cicle de jornades es realitzarà amb la col·laboració de la Cambra de Comerç de Barcelona per analitzar les oportunitats empresarials que ofereix el marc europeu en el sector de la seguretat i la defensa.
Aquest programa pretén facilitar l’accés de les empreses a aquesta indústria amb iniciatives en els camps de la sensibilització, la cooperació empresarial, el coneixement de mercat, el finançament i les actuacions internacionals.