• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Setmana de la Internacionalització 2016

L'Amèrica Central i el Carib: països petits amb oportunitats de negoci reals. Els casos de Panamà i Cuba.

Els principals països d’Amèrica Central i Carib (Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica i Panamà, a més de Cuba i República Dominicana) sumen al voltant de 60 milions d’habitants. La integració d’aquests països s’està dibuixant més enllà d’un escenari purament comercial, el que està ajudant a augmentar el nivell de vida de la seva població, reflectint-se en una increment de la demanda de productes estrangers. D’acord a les previsions del Fons Monetari Internacional i de la CEPAL (Comissió Econòmica per Amèrica Llatina i Carib de les Nacions Unides), gairebé tots països d’Amèrica Central i Carib tindran una estabilitat i un creixement econòmic importants durant els propers anys.

Panamà liderarà aquest creixement. És el país més ric d’Amèrica Central, i importa gairebé tot tipus de productes, essent els més demanats durant els darrers anys els bens de equip i maquinària per la construcció, degut a la gran expansió d’aquest sector. El sector turístic, amb molt camí a recórrer, presenta també oportunitats interessants per les empreses catalanes.

Per una altra banda, cal destacar al Carib el cas de Cuba, que ha començat a caminar cap a una major obertura i, tot i que l’Estat continua essent el principal element de control econòmic (representa gairebé el 90% del PIB), s’estan obrint noves oportunitats de negoci molt interessants per les empreses catalanes. El 2014 es va aprovar la Ley de la Inversión Extranjera, que permet la inversió estrangera directa en gairebé tots els sectors (a excepció d’educació, salut i defensa), introduint també alguns incentius fiscals, protegint als inversors i permetent tenir participacions majoritàries a les empreses. Aquesta llei va suposar la creació de la Cartera de Oportunidades de Inversión per a estrangers, on es troben gairebé 360 projectes que necessiten capital exterior (en diferents sectors).

L’objectiu de la sessió va ser donar a conèixer les oportunitats de negoci que presenten aquests dos mercats, així com la millor forma d’abordar-les. Es va presentar també la missió institucional i empresarial realitzada conjuntament amb el Port de Barcelona.

Ponents

Benvinguda
            Sra. Judith Hidalgo, directora de la Unitat Internacionalització i Inversions d’ACCIÓ

L'Amèrica Central, països petits amb oportunitats interessants. El cas de Panamà
            Sra. Natalia Royo, ministra consellera d'Assumptes Econòmics de l'Ambaixada de Panamà
            Sr. Antoni Pujol, director Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Panamà

Cuba: obertura real? Oportunitats destacades
            Sra. Janet Fernández, consellera comercial i econòmica de l'Ambaixada de Cuba
            Sra. Glòria Mérida, directora de GMB&IBERANA, consultoria especialitzada en el mercat cubà

Taula rodona: Dues empreses catalanes explicaran la seva experiència empresarial a la regió
            Sr. Daniel Solé, chief executive officer de L.SOLÉ
            (Empresa - Pendent confirmació disponibilitat)

Presentació de la Missió Institucional i Empresarial a Panamà i Cuba
            Sra. Francesca Guardiola, directora de la Unitat de Relacions Institucionals i Territori d’ACCIÓ
            Sr. Joan Colldecarrera, adjunt a la Presidència del Port de Barcelona