Què has de saber?
La persona titular d'una instal·lació generadora d'electricitat d'autoconsum sense excedents (amb dispositiu físic instal·lat d'antiabocament a xarxa) de més 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW, ha de sol·licitar a l'Administració l'autorització per posar-la en funcionament. Quan l'Administració l'autoritza, inscriu la instal·lació en el Registre d'autoconsum de Catalunya (RAC).
També cal demanar l'autorització per augmentar o disminuir la potència de les instal·lacions registrades al RAC. A més, s'ha de comunicar la baixa de les instal·lacions, els canvis de titularitat i altres modificacions de dades que consten al RAC.
Què has de tenir en compte abans de fer el tràmit:
- Abans de demanar l'autorització has de presentar la declaració responsable per a instal·lacions elèctriques de baixa tensió de la instal·lació d'autoconsum.
- Assegura't que la instal·lació compleix la resta de reglaments tècnics aplicables.
- Consulta les preguntes freqüents sobre instal·lacions d’autoconsum i el quadre de paràmetres de coherència, evitaràs errors que endarrereixen la tramitació.
- En cas que sol·licitis ampliar o reduir la potència:
- La potència del generador d’autoconsum ha de ser inferior a la potència màxima que admeti l’escomesa a la qual es connectarà.
- Per a més informació, consulta l'exemple pràctic: Com legalitzar les ampliacions/reduccions de potència d’una instal·lació d’autoconsum existent
Aquest tràmit només es pot fer per Internet. La documentació que presentis per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
A les persones físiques i jurídiques que vulguin construir i explotar instal·lacions generadores d’autoconsum sense excedents de més de 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
-
Annex de dades tècniques dels formularis d'Autoconsum (més de 500 kW)
[
, 149,83 KB ]
- Document de constitució de la Societat o Comunitat (només en el cas que es tracti d'una societat diferent de SL i SA)
-
Projecte de la instal·lació, signat per facultatiu competent (només en el cas d'instal·lacions de potència superior a 10 kW). Els projectes complementaris als diferents tipus d'instal·lacions sotmeses a reglaments de seguretat industrial específics, s'han de tramitar independentment segons la reglamentació corresponent.
[
, 299,01 KB ]
-
Declaració del tècnic competent
Aquest document s'ha de presentar en el cas en què els documents 'projecte i CFO' no estiguin visats ni incorporin el certificat de professionalitat del tècnic. En aquesta declaració el tècnic, hauria de fer constar les seves dades personals: nom, cognoms i titulació, indicant que te la titulació adequada per poder signar el projecte o el CFO del que es tracti i que no està inhabilitat professionalment. - Declaració Responsable, signada pel facultatiu competent que ha signat el projecte executiu, que acrediti el compliment de la normativa que li sigui d'aplicació (art. 53 Llei 24/2013)
-
Compliment de condicions de protecció del medi ambient i urbanístiques
-Els parcs eòlics i les plantes solars fotovoltaiques, de potència superior a 100 kW i inferiors o igual a 50 MW sobre terreny, s'han de tramitar d'acord amb el Decret Llei 16/2019, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i impuls a les energies renovables. -Quan el combustible sigui biomassa forestal, cal aportar còpia de l'autorització pel consum de residus del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, quan sigui un altre residu del Departament que correspongui. -En el cas d'instal·lacions de tipus tèrmic (cogeneració, residus, etc.) de potència igual o superior a 1 MVA, cal aportar un dictamen d'una entitat acreditada com a Entitat col·laboradora en l'àmbit sectorial de la prevenció i control ambiental d'activitats (EC-PCAA-IND o GRE) o l'àmbit sectorial de la prevenció de la contaminació atmosfèrica ( EC-A), d'acord amb el Decret 60/2015, de 28 d'abril, sobre les entitats col·laboradores de medi ambient, mitjançant el qual s'acrediti el compliment adequat de les condicions de protecció del medi ambient pel que fa a emissions atmosfèriques. -
Full de Declaració de dades històriques de producció i consums d'energia (només per a tecnologies amb aprofitament d'energia tèrmica)
[
, 88,47 KB ]
-
Còpia de la concessió de l'aprofitament hidroelèctric (només per tecnologia hidroelèctrica)
En el cas de minicentrals hidroelèctriques. Ha d'anar a nom del sol·licitant. En el seu defecte, acompanyar una fotocòpia de la instància de sol·licitud del canvi de titular fet a l'organisme corresponent ( ACA,..). -
Memòria justificativa origen combustibles (només per a les tecnologies següents: biomassa, biogàs, residus i solar termoelèctrica)
Relació dels tipus de combustibles utilitzats indicant la quantitat anual emprada i el poder calorífic inferior (PCI) mig. - Còpia de l'autorització pel consum de residus (només per a les tecnologies següents: biomassa, biogàs, residus i solar termoelèctrica)
Indicacions per signar electrònicament la documentació tècnica:
En la signatura d'aquesta documentació no ha de constar el NIF. Per ocultar-lo podeu seguir les indicacions d'aquest manual
L'import de la taxa varia segons el valor del projecte. El càlcul de la taxa el podeu obtenir quan empleneu el formulari. Aquest import es calcula en funció de la fórmula: 238,60 euros + 2.385,65 × N (N=pressupost dividit per un milió).
En cas que hàgiu de sol·licitar Declaració d’Utilitat Pública, haureu d’afegir al valor anterior el resultat de multiplicar el nombre de finques afectades per 128,70 €.
Una instal·lació d’autoconsum sense excedents és una modalitat de subministrament amb autoconsum , en la que els dispositius físics instal·lats impedeixin la injecció alguna d'energia excedentària a la xarxa de transport o distribució. En aquest cas hi ha d'haver un únic tipus de subjecte d’acord amb la Llei del sector elèctric que és el subjecte consumidor.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que us identifiqueu quan envieu el formulari amb l’idCAT Mòbil o un certificat digital de:- Persona física
- Persona jurídica
- Persona vinculada amb capacitat de representació
-
2
Segon pas
Fer el pagament
Com fer el pagament? Després d'enviar el formulari, s’obrirà una pàgina amb un enllaç que et permetrà triar una d’aquestes opcions:
Com fer el pagament?
Després d'enviar el formulari, s’obrirà una pàgina amb un enllaç que et permetrà triar una d’aquestes opcions:
- Pagar en línia immediatament amb targeta bancària.
- Pagar en línia immediatament amb Bizum.
- Descarregar la carta de pagament per pagar més tard. Pots pagar mitjançant la xarxa de caixers automàtics Servicaixa o al web de CaixaBank.
Si has tingut dificultats a l'hora de pagar en línia o no t’has pogut descarregar la carta de pagament, pots tornar a accedir a la pàgina de pagament per algun d’aquests canals:
- A l’Àrea privada de Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital) si ets autònom, professional, empresa, entitat i altres col·lectius amb activitat econòmica.
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
3
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
4
Quart pas
Rebre resposta de l’Administració
Quan i quina resposta es rep?
Quan i quina resposta es rep?
El tràmit fet per Internet es considera efectuat davant de l'Administració en el moment del registre telemàtic a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un codi identificador del tràmit i un número de registre d'entrada. A més es generarà un document de justificant de recepció que es podrà descarregar en qualsevol moment des del mateix portal de Canal Empresa (a la secció Àrea privada si disposa de certificat digital o a la secció "Estat de les meves gestions" si no en té), indicant el codi identificador del tràmit i el NIF del titular o el seu representant.
D'altra banda, l'Administració també emetrà una resolució que la persona titular de la instal·lació podrà consultar i descarregar a l'Àrea privada de Canal Empresa.
Es pot interposar un recurs?
Es pot interposar recurs d'alçada davant la Secretaria de Transició Ecològica, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que disposa l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 octubre.