Què has de saber?
Per tal de posar en funcionament una instal·lació generadora d’autoconsum amb excedents de més 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW, els titulars d’aquestes instal·lacions han de sol·licitar una autorització administrativa a l'òrgan competent de la Generalitat de Catalunya en matèria d'energia.
Abans de començar el tràmit, consulta:
Abans de sol·licitar l’autorització d’explotació provisional per a proves o l’autorització d’explotació definitiva cal fer, amb caràcter previ per a la instal·lació generadora d’autoconsum que s’està tramitant, el tràmit de Presentació de la declaració responsable per a instal·lacions elèctriques de baixa tensió i, si escau, de la resta de reglaments tècnics aplicables.
Les instal·lacions de generació de potència igual o inferior a 15 kW ubicades en sòl urbanitzat amb les dotacions i serveis requerits per la legislació urbanística, establerta en l’article 21.3 del Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, quedaran exemptes de sol·licitar els permisos d’accés i connexió, i per tant en aquest cas no caldrà presentar el contracte tècnic d’accés.
Cal tenir en compte, que la potència de la instal·lació de generació haurà de ser inferior a la potència màxima admissible de l’escomesa a la qual es connectarà aquesta instal·lació d’autoconsum.
Les ampliacions/reduccions de potència de les instal·lacions d’autoconsum cal legalitzar-les escollint el tràmit corresponent a la instal·lació resultant de la modificació efectuada.
Les instal·lacions o agrupacions d’instal·lacions que com a resultat de l’ampliació de potència superin els 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW, requeriran, de forma prèvia a iniciar la construcció, la Resolució d’autorització administrativa prèvia i de construcció.
Per a més informació, pots consultar aquest exemple pràctic (PDF).
En el cas que vulgueu tramitar una instal·lació fotovoltaica, abans de començar reviseu el següent quadre de paràmetres de coherència (PDF).
A l'hora de fer el tràmit cal triar el formulari adequat depenent del tipus d'instal·lació i de l'acció que es vulgui fer.
Així doncs, a l'hora de tramitar, a l'apartat 'Pas 1. Comunicar > Per Internet', s'ha de triar el formulari depenent de:
- Si és una nova instal·lació
- Si és una ampliació/reducció d'una instal·lació
A les persones físiques i jurídiques que vulguin construir i explotar instal·lacions generadores d’autoconsum amb excedents de més de 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
-
Annex de dades tècniques dels formularis d'Autoconsum (més de 500 kW)
[
, 149,83 KB ]
- Document de constitució de la Societat o Comunitat (només en el cas que es tracti d'una societat diferent de SL i SA)
-
Projecte de la instal·lació, signat per facultatiu competent (només en el cas d'instal·lacions de potència superior a 10 kW). Els projectes complementaris als diferents tipus d'instal·lacions sotmeses a reglaments de seguretat industrial específics, s'han de tramitar independentment segons la reglamentació corresponent.
[
, 299,01 KB ]
-
Declaració del tècnic competent
Aquest document s'ha de presentar en el cas en què els documents 'projecte i CFO' no estiguin visats ni incorporin el certificat de professionalitat del tècnic. En aquesta declaració el tècnic, hauria de fer constar les seves dades personals: nom, cognoms i titulació, indicant que te la titulació adequada per poder signar el projecte o el CFO del que es tracti i que no està inhabilitat professionalment. - Declaració Responsable, signada pel facultatiu competent que ha signat el projecte executiu, que acrediti el compliment de la normativa que li sigui d'aplicació (art. 53 Llei 24/2013)
-
Compliment de condicions de protecció del medi ambient i urbanístiques
-Els parcs eòlics i les plantes solars fotovoltaiques, de potència superior a 100 kW i inferiors o igual a 50 MW sobre terreny, s'han de tramitar d'acord amb el Decret Llei 16/2019, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i impuls a les energies renovables. -Quan el combustible sigui biomassa forestal, cal aportar còpia de l'autorització pel consum de residus del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, quan sigui un altre residu del Departament que correspongui. -En el cas d'instal·lacions de tipus tèrmic (cogeneració, residus, etc.) de potència igual o superior a 1 MVA, cal aportar un dictamen d'una entitat acreditada com a Entitat col·laboradora en l'àmbit sectorial de la prevenció i control ambiental d'activitats (EC-PCAA-IND o GRE) o l'àmbit sectorial de la prevenció de la contaminació atmosfèrica ( EC-A), d'acord amb el Decret 60/2015, de 28 d'abril, sobre les entitats col·laboradores de medi ambient, mitjançant el qual s'acrediti el compliment adequat de les condicions de protecció del medi ambient pel que fa a emissions atmosfèriques. -
Documentació acreditativa de l'atorgament d'accés i punt de connexió a la xarxa elèctrica
En el cas d'evacuar a la xarxa de distribució es tracta d'un informe emès per la companyia distribuïdora elèctrica en el qual es comunica al titular de la instal·lació l'atorgament d'accés i punt de connexió a la xarxa de distribució. En el cas d'evacuar a la xarxa de transport es tracta d'un informe emès pel gestor de la xarxa de transport.
L'import de la taxa varia segons el valor del projecte. El càlcul de la taxa el podeu obtenir quan empleneu el formulari. Aquest import es calcula en funció de la fórmula: 238,60 euros + 2.385,65 × N (N=pressupost dividit per un milió).
En cas que hàgiu de sol·licitar Declaració d’Utilitat Pública, haureu d’afegir al valor anterior el resultat de multiplicar el nombre de finques afectades per 128,70 €.
Una instal·lació d’autoconsum amb excedents és una modalitat de subministrament amb autoconsum, en la que la instal·lació de generació pot, a més de subministrar energia per a autoconsum, injectar energia excedentària en les xarxes de transport i distribució. En aquests casos existiran dos tipus de subjectes que preveu la Llei del sector elèctric, el subjecte consumidor i el productor.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que us identifiqueu quan envieu el formulari amb l’idCATMòbil o un certificat digital de:
- Persona física
- Persona jurídica
- Persona vinculada a una organització amb capacitat de representació
-
2
Segon pas
Fer el pagament
Com fer el pagament? Després d'enviar el formulari, s’obrirà una pàgina amb un enllaç que us permetrà triar una d’aquestes opcions:
Com fer el pagament?
Després d'enviar el formulari, s’obrirà una pàgina amb un enllaç que us permetrà triar una d’aquestes opcions:
- Pagar en línia immediatament amb targeta bancària.
- Pagar en línia immediatament amb Bizum.
- Descarregar la carta de pagament per pagar més tard. Podeu pagar mitjançant la xarxa de caixers automàtics Servicaixa o al web de CaixaBank.
Si heu tingut dificultats a l'hora de pagar en línia o no us heu pogut descarregar la carta de pagament, podeu tornar a accedir a la pàgina de pagament per algun d’aquests canals:
- A l’Àrea privada de Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital) si ets autònom, professional, empresa, entitat i altres col·lectius amb activitat econòmica.
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
Amplieu la informació sobre com fer el pagament d’un tràmit.
-
3
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
4
Quart pas
Rebre resposta de l’Administració
Quan i quina resposta es rep?
Quan i quina resposta es rep?
El tràmit fet per Internet es considera efectuat davant l'Administració en el moment del registre telemàtic a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un codi identificador del tràmit i un número de registre d’entrada. A més es generarà un rebut de registre d'entrada que es podrà descarregar en qualsevol moment des del mateix portal de Canal Empresa (a la secció “Àrea privada” si disposeu de certificat digital o a la secció “Estat de les meves gestions” si no en disposeu), indicant el codi identificador del tràmit i el NIF del titular o el seu representant.
D’altra banda, l’Administració també emetrà una resolució que la persona titular de la instal·lació podrà consultar i descarregar a la seva Àrea privada de Canal Empresa.
Es pot interposar un recurs?
Es pot interposar recurs d'alçada davant la Secretaria de Transició Ecològica, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que disposa l'article 121 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.