Què has de saber?
Per tal de posar en funcionament una instal·lació generadora d’autoconsum amb excedents de més 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW, els titulars d’aquestes instal·lacions han de sol·licitar una autorització administrativa a l'òrgan competent de la Generalitat de Catalunya en matèria d'energia.
Abans de començar el tràmit, consulta:
Abans de sol·licitar l’autorització d’explotació provisional per a proves o l’autorització d’explotació definitiva cal fer, amb caràcter previ per a la instal·lació generadora d’autoconsum que s’està tramitant, el tràmit de Presentació de la declaració responsable per a instal·lacions elèctriques de baixa tensió i, si escau, de la resta de reglaments tècnics aplicables.
Les instal·lacions de generació de potència igual o inferior a 15 kW ubicades en sòl urbanitzat amb les dotacions i serveis requerits per la legislació urbanística, establerta en l’article 21.3 del Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, quedaran exemptes de sol·licitar els permisos d’accés i connexió, i per tant en aquest cas no caldrà presentar el contracte tècnic d’accés.
Cal tenir en compte, que la potència de la instal·lació de generació haurà de ser inferior a la potència màxima admissible de l’escomesa a la qual es connectarà aquesta instal·lació d’autoconsum.
Les ampliacions/reduccions de potència de les instal·lacions d’autoconsum cal legalitzar-les escollint el tràmit corresponent a la instal·lació resultant de la modificació efectuada.
Les instal·lacions o agrupacions d’instal·lacions que com a resultat de l’ampliació de potència superin els 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW, requeriran, de forma prèvia a iniciar la construcció, la Resolució d’autorització administrativa prèvia i de construcció.
Per a més informació, pots consultar aquest exemple pràctic (PDF).
En el cas que vulgueu tramitar una instal·lació fotovoltaica, abans de començar reviseu el següent quadre de paràmetres de coherència (PDF).
Admissió a tràmit als efectes del que estableix l’article 1 del Reial decret llei 23/2020
Un cop enviat el formulari, la Direcció General d’Energia, emetrà el document d’admissió a tràmit un cop comprovat el compliment de la presentació de la documentació necessària per a l’obtenció de l’autorització administrativa prèvia i de construcció d’energia, l’avaluació ambiental, l’estudi de paisatge, la capacitat agrològica dels terrenys, l’afectació sobre el patrimoni cultural i el projecte d’actuació específica. També caldrà, de forma prèvia, fer el pagament de la taxa generada per a la tramitació administrativa.
En aquells nusos en què s’hagi resolt celebrar un concurs de capacitat d’accés conforme al Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d’accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d’energia elèctrica, quedaran suspesos els procediments, amb caràcter excepcional, durant un termini de 18 mesos en virtut del que disposa l’article 13 del Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d’Ucraïna i de suport a la reconstrucció de l’illa de la Palma i altres situacions de vulnerabilitat.
Per a més informació, consulteu Admissió a tràmit de nous projectes renovables sobre terreny en sòls no urbanitzables.
A les persones físiques i jurídiques que vulguin construir i explotar instal·lacions generadores d’autoconsum amb excedents de més de 500 kW o instal·lació fotovoltaica o eòlica sobre terreny no urbanitzable de més de 100 kW.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
-
Annex de dades tècniques dels formularis d'Autoconsum (més de 500 kW)
[
, 149,83 KB ]
- Document de constitució de la Societat o Comunitat (només en el cas que es tracti d'una societat diferent de SL i SA)
-
Projecte de la instal·lació, signat per facultatiu competent (només en el cas d'instal·lacions de potència superior a 10 kW). Els projectes complementaris als diferents tipus d'instal·lacions sotmeses a reglaments de seguretat industrial específics, s'han de tramitar independentment segons la reglamentació corresponent.
[
, 299,01 KB ]
- Informació cartogràfica del projecte executiu
-
Declaració del tècnic competent
Aquest document s'ha de presentar en el cas en què els documents 'projecte i CFO' no estiguin visats ni incorporin el certificat de professionalitat del tècnic. En aquesta declaració el tècnic, hauria de fer constar les seves dades personals: nom, cognoms i titulació, indicant que te la titulació adequada per poder signar el projecte o el CFO del que es tracti i que no està inhabilitat professionalment. - Declaració Responsable, signada pel facultatiu competent que ha signat el projecte executiu, que acrediti el compliment de la normativa que li sigui d'aplicació (art. 53 Llei 24/2013)
-
Documentació acreditativa de l'atorgament d'accés i punt de connexió a la xarxa elèctrica
En el cas d'evacuar a la xarxa de distribució es tracta d'un informe emès per la companyia distribuïdora elèctrica en el qual es comunica al titular de la instal·lació l'atorgament d'accés i punt de connexió a la xarxa de distribució. En el cas d'evacuar a la xarxa de transport es tracta d'un informe emès pel gestor de la xarxa de transport. - Resguard dipòsit garantia econòmica
- Criteris socioeconòmics i puntuació presentats en el concurs de capacitat, si escau
-
Separates per sol·licitar informe
Les separates han de detallar adequadament les afectacions provocades. Cal aportar una relació d'organismes, administracions públiques, empreses de serveis públics o de serveis d'interès general, que han de ser consultades en funció dels treballs a realitzar i correspon a la persona promotora determinar aquesta llista. Addicionalment, sempre caldrà aportar separata: Ajuntament/s del/s municipi/s afectat/s i Departament competent en matèria de patrimoni cultural. Les separates es presentaran juntes comprimides formant part d'una carpeta única en format (.ZIP, .RAR o .7z). En el cas que les separates a enviar, siguin una copia del projecte tècnic no es necessari aportar-les sinó que caldrà aportar només la relació de les entitats a consultar, indicant que se'ls enviï una copia del projecte. -
Documentació exigida per la normativa urbanística
Els parcs eòlics i les plantes solars fotovoltaiques de potència superior a 100 kW i inferiors o igual a 50 MW sobre terreny hauran de complir els criteris generals i específics per a la implantació de parcs eòlics i plantes solars fotovoltaiques descrites als articles del 7 al 9 del Decret Llei 16/2019, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i impuls a les energies renovables. Els parcs eòlics i les plantes solars fotovoltaiques de potència superior a 100 kW i inferiors o igual a 50 MW sobre terreny en sòl no urbanitzable, definides a l'article 6.1 de l'esmentat Decret Llei 16/2019, hauran de presentar la documentació detallada a l'Annex 2 del mateix, i que es detalla a continuació: o Projecte d'actuació específica d'interès públic en sòl no urbanitzable regulat a l'article 48 bis del Text refós de la Llei d'urbanisme, amb la documentació que determinen l'article 48.1 d'aquest Text refós i l'article 57.1 del Reglament de la Llei d'urbanisme. o El projecte d'actuació especifica d'interès públic inclourà l'Informe d'impacte i integració paisatgística amb el contingut que regula l'article 21 del Decret 343/2006, de 19 de setembre, pel qual es desenvolupa la Llei 8/2005, de 8 de juny, de protecció, gestió i ordenació del paisatge Els parcs eòlics i les plantes solars fotovoltaiques de potència superior a 100 kW i inferiors o igual a 50 MW sobre terreny en sòl diferent al no urbanitzable, per la tramitació de l'autorització urbanística es regeixen per la legislació que els sigui aplicable. -
Documentació ambiental necessària per a l'avaluació d'impacte ambiental del projecte
Els parcs eòlics i les plantes solars fotovoltaiques de potència superior a 100 kW i inferiors o igual a 50 MW sobre terreny, d'autoconsum o amb evacuació a xarxa, definides a l'article 6 del Decret Llei 16/2019, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i impuls a les energies renovables, hauran de presentar la documentació que els sigui exigible d'acord amb el que estableix la normativa bàsica ambiental. - Documentació necessària per a la vessant agrària
- Documentació necessària per a la vessant de patrimoni cultural
- Documentació necessària per a la vessant d'activitats mineres i extractives
-
Sol·licitud de declaració d'utilitat pública
[
, 1022,08 KB ]
Només és necessària si es vol la declaració d'utilitat pública que implica la urgent ocupació dels bens i els drets afectats. D'acord amb l'article 14.3 del DL 16/2019, de 26 de novembre, per poder sol·licitar la declaració d'utilitat pública juntament amb l'autorització energètica i la declaració d'impacte ambiental, la persona promotora ha d'acreditar que disposa, com a mínim, de l'acord amb els propietaris del 85% de la superfície privada ocupada. En cas contrari, la declaració d'utilitat pública s'ha de sol·licitar un cop obtinguda l'autorització energètica. Cal adjuntar una relació individualitzada de bens i drets afectats (a l'apartat d'Informació complementària trobareu la plantilla RBDA persones físiques.xls o la plantilla RBDA persones jurídiques.xls) i les corresponents separates que detallen l'afectació, amb els quals no s'hagi pogut arribar a acord mutu. Aquestes separates compliran amb el contingut mínim que determina la Instrucció 15/2012, de 10 de desembre, de la Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial, per la qual s'estableixen els criteris aplicables per l'elaboració de les separates en els expedients relatius a la declaració d'utilitat pública de les instal·lacions elèctriques. La documentació es presentarà en arxius comprimits formant part d'una carpeta única en format (. ZIP, . RAR o .7z) -
Contracte entre titulars d'un conjunt d'instal·lacions que comparteixen infraestructures d'evacuació
Contracte o acord subscrit entre els titulars d'un conjunt d'instal·lacions i el titular de les instal·lacions d'interconnexió compartides entre totes elles, determinant les condicions tècniques i econòmiques d'ús d'aquestes instal·lacions d'interconnexió i evacuació. En el cas de les sol·licituds de transmissió de titularitat d'instal·lacions individuals de fins a 100 kW que formen part d'un parc solar, sempre caldrà aportar aquest contracte. Si el titular de les instal·lacions d'interconnexió és una entitat jurídica, caldrà aportar escriptura de constitució, sempre que no es tracti d'una SA o SL. -
Acreditació de la capacitat legal, tècnica i economicofinancera
Acreditació de la capacitat legal, tècnica i econòmica segons art. 121 i 133 del RD 1955/2000. En relació a la capacitat legal, cal aportar el document de constitució en els casos que es tracti de societats diferents de SL i SA -
Acreditació de la presentació de l'oferta de participació local/Acreditació de l'exempció segons l'article 9bis apartat 7
[
, 379,61 KB ]
-
Acreditació de la disponibilitat o del compromís de disponibilitat dels terrenys
Acreditació de la disponibilitat o del compromís de disponibilitat de més del 50% dels terrenys agrícoles privats sobre els quals es projecta la cimentació dels aerogeneradors, incloses les subestacions elèctriques, i exclosos els accessos i les línies d'evacuació, segons article 9bis del Decret Llei 16/2019 de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables. Les Acreditacions han d'anar signades per ambdues parts (persona propietària del bé i representant legal de la persona titular de la instal·lació generadora). -
Sol·licitud Ens públic
Sol·licitud Ens públic
Indicacions per signar electrònicament la documentació tècnica:
En la signatura d'aquesta documentació no ha de constar el NIF. Per ocultar-lo podeu seguir les indicacions d'aquest manual
Per completar la informació de la Sol·licitud de declaració d'utilitat pública citada abans, cal afegir la relació individualitzada de béns i drets afectats. A continuació disposeu de les plantilles que cal emplenar:
Premeu per obtenir l'import de la taxa a liquidar
Informació ComplementàriaL'import de la taxa varia segons el valor del projecte.
S’ha de tenir en compte que quan calculeu l’import de la taxa heu d’expressar els decimals amb un punt. No utilitzeu la coma. D’altra banda, no utilitzeu el punt per separar els milers.
En cas que hàgiu de sol·licitar Declaració d’Utilitat Pública, haureu d’afegir al valor anterior el resultat de multiplicar el nombre de finques afectades per 128,70 €.
Una instal·lació d’autoconsum amb excedents és una modalitat de subministrament amb autoconsum, en la que la instal·lació de generació pot, a més de subministrar energia per a autoconsum, injectar energia excedentària en les xarxes de transport i distribució. En aquests casos existiran dos tipus de subjectes que preveu la Llei del sector elèctric, el subjecte consumidor i el productor.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que us identifiqueu quan envieu el formulari amb l’idCAT Mòbil o un certificat digital de:- Persona física
- Persona jurídica
- Persona vinculada amb capacitat de representació
-
2
Segon pas
Fer el pagament
Com fer el pagament? Després d'enviar el formulari, s’obrirà una pàgina amb un enllaç que us permetrà triar una d’aquestes opcions:
Com fer el pagament?
Després d'enviar el formulari, s’obrirà una pàgina amb un enllaç que us permetrà triar una d’aquestes opcions:
- Pagar en línia immediatament amb targeta bancària.
- Pagar en línia immediatament amb Bizum.
- Descarregar la carta de pagament per pagar més tard. Podeu pagar mitjançant la xarxa de caixers automàtics Servicaixa o al web de CaixaBank.
Si heu tingut dificultats a l'hora de pagar en línia o no us heu pogut descarregar la carta de pagament, podeu tornar a accedir a la pàgina de pagament per algun d’aquests canals:
- A l’Àrea privada de Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital) si ets autònom, professional, empresa, entitat i altres col·lectius amb activitat econòmica.
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
Amplieu la informació sobre com fer el pagament d’un tràmit.
-
3
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
4
Quart pas
Rebre resposta de l’Administració
Quan i quina resposta es rep?
Quan i quina resposta es rep?
El tràmit fet per Internet es considera efectuat davant l'Administració en el moment del registre telemàtic a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un codi identificador del tràmit i un número de registre d’entrada. A més es generarà un document de rebut de registre d'entrada que es podrà descarregar en qualsevol moment des del mateix portal de Canal Empresa (a la secció Àrea privada si disposeu de certificat digital o a la secció “Estat de les meves gestions” si no en disposeu), indicant el codi identificador del tràmit i el NIF del titular o el seu representant.
D’altra banda, l’Administració també emetrà una resolució que la persona titular de la instal·lació podrà consultar i descarregar a l'Àrea privada de Canal Empresa.
Es pot interposar un recurs?
Es pot interposar recurs d'alçada davant la Secretaria de Transició Ecològica, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que disposa l'article 121 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.