Què has de saber?
És l'autorització que necessita una empresa per portar a terme l'activitat de transport públic de viatgers, en vehicles de més de nou places (autobús).
Informació addicional sobre les autoritzacions de transport de viatgers.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Tramitació telemàtica d'autoritzacions de transport: pas a pas
El visat és la renovació de l'autorització de transport.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
- A persones físiques que es volen dedicar al transport de viatgers d'àmbit estatal.
- A persones jurídiques que es volen dedicar al transport de viatgers d'àmbit estatal.
El visat de les autoritzacions VD s'ha de realitzar els anys parells i el termini s'aplica tenint en compte la darrera xifra del número o codi d'identificació fiscal de l'empresa sol·licitant.
El procediment de visat s’inicia d’ofici per l’administració, però cal la confirmació del titular.
- Es tracta de la renovació de totes les autoritzacions.
- El visat s'ha d'efectuar cada dos anys d'acord amb el calendari establert.
- Les autoritzacions no visades d'acord amb la periodicitat establerta queden automàticament suspeses, sens perjudici de la seva possible rehabilitació en el termini d’un any des de la suspensió.
Calendari per visar
- Les empreses amb NIF o CIF acabat en:
- 1: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de gener.
- 2: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de febrer.
- 3: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de març.
- 4: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes d'abril.
- 5: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de maig.
- 6: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de juny.
- 7: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de juliol.
- 8: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de setembre.
- 9: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes d'octubre
- 0: Entre el primer i l'últim dia hàbil del mes de novembre.
Informació general:
La Direcció General de Transports i Mobilitat obtindrà dels Registres Electrònics de la Direcció General de Trànsit (DGT), Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), Institut Nacional d'Estadística (INE), Registre Mercantil i altres registres, la informació relativa als sol·licitants que resulti necessària per acreditar el compliment dels requisits exigits per a l'atorgament, visat o modificació dels títols que habiliten per a l'exercici de les activitats regulades en la Llei d'ordenació dels transports terrestres (LOTT) i en les normes dictades per a la seva execució i desenvolupament, excepte que aquells expressament no autoritzin la seva consulta.
En el cas que els sol·licitants no prestin el seu consentiment, hauran d’annexar a la seva sol·licitud còpia dels documents que acreditin el compliment dels requisits establerts. La fidelitat amb l'original es garantirà mitjançant la signatura amb DNI electrònic o amb algun dels certificats electrònics reconeguts pel Consorci d’Administració Oberta de Catalunya. D'acord amb el que disposa l'article 28.7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els interessats es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que presentin.
Vehicles:
- Si algun dels vehicles és d’arrendament, ha de figurar en el permís de circulació la destinació d'aquest com a 'Públic-Lloguer sense conductor'. El contracte d'arrendament (o precontracte o full d’entrega de vehicle) ha d'incloure:
- Identificació de l’arrendador (empresa de lloguer):
- Persona física: nom, NIF i signatura.
- Persona jurídica: nom i NIF.
- Identificació de l’arrendatari (titular de l’autorització):
- Persona física: nom, NIF i signatura.
- Persona jurídica: nom i NIF de l’empresa i nom de la persona representant.
- Identificació del vehicle mitjançant el número de matrícula o fitxa tècnica.
- Durada del contracte.
- Vigència del contracte: en el moment de presentar la sol·licitud, el contracte ha d’estar vigent.
- Identificació de l’arrendador (empresa de lloguer):
Capacitat econòmica:
Per tal de justificar la capacitat financera de l’empresa, cal acreditar que aquesta disposa, com a mínim, d’un capital, incloses les reserves, de 9.000 euros quan s’utilitzi un sol vehicle, i de 5.000 euros més per cada vehicle addicional utilitzat (vegeu el punt sobre la capacitat econòmica a l'apartat de requisits).
Si el sol·licitant és una persona física:
Podrà acreditar la capacitat financera mitjançant alguna de les opcions següents:
- No disposar de cap vehicle adscrit d’antiguitat superior a 12 anys, en propietat o arrendament financer. Si se'n té cap en arrendament ordinari, aquest ha de ser per un període no inferior a 24 mesos.
- Certificat bancari segellat de disposició de fons relacionats amb:
- Comptes corrents
- Dipòsits bancaris
El certificat s'haurà hagut d'expedir dins dels 6 mesos anteriors a la seva presentació i haurà d’indicar explícitament la quantitat a què fa referència. El certificat podrà determinar el volum global de recursos o bé que aquest és superior a una quantitat determinada. En cap cas s’admetran referències genèriques com per exemple: "...disposa d’uns recursos suficients per a gestionar una empresa de transports...”.
- Darrera declaració o document d’ingrés de l’Impost sobre el Patrimoni de les Persones Físiques.
Si el sol·licitant és una persona jurídica:
En cas que les dades que constin en la consulta electrònica del Registre Mercantil no acreditin la capacitat financera necessària, es podrà presentar:
- Darrera declaració de l’Impost de Societats, i en cas que calgués, còpia autèntica de les escriptures, presentades en el Registre Mercantil, d’ampliació del capital posterior a la data de la presentació de l’Impost sobre Societats.
- Darrers comptes anuals presentats al Registre Mercantil.
Quan no es compleixi cap de les opcions anteriors, tant les persones jurídiques com empresaris individuals poden acreditar la seva capacitat econòmica mitjançant:
- Certificat d’una entitat financera o asseguradora conforme disposa d’una garantia mitjançant la qual l’entitat es converteix en garant solidari de l’empresa davant dels seus creditors fins a la quantia que correspongui.
- Certificat d’una entitat financera que acredita que l’empresa té accés a crèdit fins a la quantia que correspongui.
Es comprovarà d’ofici, en el registre de la Seguretat Social, si el gestor proposat compleix amb els criteris de vinculació necessaris.
En el cas que el gestor proposat sigui cònjuge del titular de l’autorització o guardi amb el titular una relació familiar fins a segon grau de consanguinitat, afinitat o adopció, d’acord amb les normes aplicables a la matèria, caldrà acreditar-ho mitjançant el llibre de família, escriptura pública o documentació tributària o administrativa on consti el parentiu. En aquest cas, la Direcció General consultarà la seva alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui.
Si el gestor proposat no està donat d’alta com a personal directiu en el règim general de la Seguretat Social que correspongui a temps complet, en un grup de cotització no inferior al dels caps administratius i de taller (grups 1, 2 o 3), l'empresa haurà d'acreditar la participació del gestor en, com a mínim, un 15% del capital social de l'empresa. En aquest cas, la Direcció General consultarà la seva alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui.
- El titular de l’autorització ha de tenir nacionalitat d’algun estat membre de la Unió Europea, de l'Espai Econòmic Europeu, o de qualsevol altre estat, als ciutadans del qual s’estengui el règim d'aplicació, així com als membres de les seves famílies. Ha de resultar acreditat que compta amb el corresponent número d'identificació fiscal.
Si el titular de l'autorització té una nacionalitat diferent a les anteriors, haurà d'acreditar-se que compta amb una autorització de residència de llarga durada o de residència temporal i treball i, com al supòsit anterior, amb el corresponent número d'identificació fiscal vigent i no revocat. - Quan no es tracti d’una persona física, la persona jurídica titular de l’autorització haurà de reunir els següents condicionants:
- Tenir personalitat jurídica pròpia i independent de la d’aquelles persones que, en el seu cas, la integrin.
- Estar inscrita al registre públic que correspongui.
- Tenir ànim de lucre.
- Recollir de forma expressa, com a part del seu objecte social, la realització de transport públic de viatgers en autobús.
- El titular de l’autorització ha de comptar amb un domicili situat a Espanya en el que es conservin, a disposició dels Serveis d’Inspecció del Transport Terrestre, els documents relatius a la seva gestió i funcionament.
- A efectes del compliment del requisit de competència professional, ha de resultar acreditat que l'empresa compta en tot moment amb una persona física que exerceix les funcions de gestor de transport. Aquest, haurà d'estar en possessió del certificat expedit per l’Administració que acrediti la seva competència professional per al transport per carretera de viatgers.
- Funcions:
- Caldrà que el gestor del transport compleixi amb el requisit relatiu a la direcció efectiva i permanent de les activitats de transport de l’empresa. Les funcions que el gestor de transport haurà de desenvolupar queden emmarcades en l’article 112 del Reglament de la Llei d’ordenació dels transports terrestre.
- Vinculació:
- Si el titular és persona física:
- Quan el titular sigui també el gestor de transport, haurà d’estar donat d’alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui.
- Si el titular no fos el gestor de transport, el gestor haurà d’estar donat d’alta com a personal directiu en el règim general de la Seguretat Social que correspongui a temps complet, en un grup de cotització no inferior al dels caps administratius i de taller - Grups 1, 2 o 3 .
- Si el titular és persona jurídica:
- El gestor haurà d’estar donat d'alta com a personal directiu en el règim general de la Seguretat Social que correspongui a temps complet, en un grup de cotització no inferior al dels caps administratius i de taller - Grups 1 , 2 o 3.
- El gestor haurà de participar, com a mínim, en un 15% del capital social de l'empresa, i haurà d’estar donat d’alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui.
- Si el titular és persona física:
- Funcions:
- Tant el titular de l’autorització com el gestor del transport de l’empresa han de complir el requisit d'honorabilitat.
- Capacitat financera: el titular haurà de disposar d'un capital de 9.000 € per al primer vehicle i de 5.000 € més per cada vehicle addicional.
- Complir amb les obligacions de caràcter fiscal. Cal:
- Estar donat d'alta en el cens d’obligats tributaris, en l'epígraf corresponent a transport de viatgers per carretera (721.3).
- No tenir deutes amb l’Estat o amb una Comunitat Autònoma en període executiu.
- Complir amb les obligacions laborals i socials. Cal:
- Estar l’empresa inscrita en la Seguretat Social en el règim que correspongui.
- Trobar-se al corrent en el pagament de les quotes o d’altres deutes amb la Seguretat Social.
- No tenir altres autoritzacions de la classe VD o VPC en alta o en baixa recuperable.
- No tenir sancions per infracció de la normativa de transports pendents de pagament, que s'hagin imposat per una resolució que posi fi a la via administrativa.
- Disposar de signatura electrònica, així com de l'equip informàtic necessari per a documentar a distància els contractes i d'altres formalitats mercantils amb els clients. Caldrà comunicar l’adreça de correu electrònic que s’utilitza per formalitzar y documentar els contractes de transport amb els clients.
- Pagar la taxa corresponent.
Nota: Els requisits que no se sol·licitin a l'apartat de documentació es consultaran de forma telemàtica.
26,60 € per cada vehicle adscrit.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Fer el pagament
Feu clic damunt l'enllaç 'Per internet' i seguiu els passos que s'hi indiquen.
Feu clic damunt l'enllaç 'Per internet' i seguiu els passos que s'hi indiquen.
Un cop hagueu fet el pagament, caldrà que seguiu amb el Pas 2, 'Presentar la sol·licitud'.
Aquest tràmit es pot fer per internet amb certificat digital o sense.
Si sou representant de la persona titular de l'autorització, prèviament a fer la sol·licitud heu de tenir inscrita la representació
-
2
Segon pas
Presentar la sol·licitud
Les sol·licituds es tramiten telemàticament mitjançant la seu electrònica del Ministeri competent en transports. Per poder fer el tràmit caldrà complir amb la identificació i signatura [...]
Les sol·licituds es tramiten telemàticament mitjançant la seu electrònica del Ministeri competent en transports. Per poder fer el tràmit caldrà complir amb la identificació i signatura electrònica (recordeu que com a certificat digital també s'accepta l'idCAT certificat i el DNI electrònic).
A l'hora d'emplenar les dades que us sol·licitin, heu d'indicar com a "Número justificante pago tasa" el codi "Codi de tràmit (ID)" que apareix a la pàgina 1 del rebut de registre d'entrada, com es mostra en aquest exemple. En cas que la comprovació posterior doni un error, truqueu al vostre Servei Territorial de Transports. -
3
Tercer pas
Esperar resposta de l'Administració
A la seu electrònica del Ministeri competent en transports podreu consultar l'estat dels expedients que hi hàgiu creat, per saber quan ha estat resolta la vostra sol·licitud.
A la seu electrònica del Ministeri competent en transports podreu consultar l'estat dels expedients que hi hàgiu creat, per saber quan ha estat resolta la vostra sol·licitud.
D'altra banda, si heu informat correctament les vostres dades en el moment de fer la sol·licitud a la seu electrònica del Ministeri, l'Administració us enviarà un SMS i un correu electrònic en el qual se us indicarà que la vostra autorització ha estat resolta favorablement.