Què has de saber?
És l'autorització per part de l'Administració a exceptuar el compliment d'algun requisit reglamentari d'una instal·lació per motius justificats i amb mesures de seguretat substitutòries.
En casos excepcionals i degudament motivats, les instal·lacions poden adoptar solucions tècniques diferents de les indicades en el reglament de seguretat corresponent o en les seves ITC, sempre que garanteixin un nivell de seguretat equivalent o superior.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Per garantir que esteu fent servir la darrera versió dels formularis en el moment de la tramitació, cal que cada vegada que els hagueu d’utilitzar us els descarregueu. Si reutilitzeu els documents per altres ocasions es pot donar el cas que presenteu una versió obsoleta.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
En el cas de l'autorització d'exempció de norma d'una instal·lació, als titulars de les instal·lacions regulades per reglamentació de seguretat industrial següents:
- Instal·lacions frigorífiques.
- Instal·lacions d’equips a pressió.
- Instal·lacions de gas.
- Instal·lacions elèctriques de baixa tensió.
- Instal·lacions elèctriques d’alta tensió.
- Instal·lacions d’emmagatzematge de productes químics.
- Ascensors. Es pot presentar en tres supòsits:
- Ús de l'ascensor preexistent amb portes de cabina obertes.
- Distàncies de seguretat dels espais de refugi (fossa i fugida). Apartat 2.2 de l'Annex I del Rd 203/2016, de 20 de maig.
- Mesures mínimes de seguretat Annex VII del Rd 355/2024, de 2 abril.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
-
Memòria/projecte/document justificatiu de la sol·licitud d'exempció de norma
Caldrà justificar la sol·licitud d'exempció i quines són les solucions alternatives proposades que impliquen un nivell de seguretat equivalent. En cap cas es podrà rebaixar el nivell de protecció establert en els respectius Reglaments. Per instal·lacions de productes químics serà necessari la presentació d'un projecte de l'exempció de norma. En cas d'ascensors, s'ha de presentar altra documentació que es detalla en aquest apartat. -
Informe favorable de l'organisme de control (signat electrònicament)
Aquest informe s'ha d'adjuntar quan es tracti d'instal·lacions de fred, equips a pressió, productes químics o instal·lacions d'ascensors amb mesures mínimes de seguretat (Annex VII RD 355/2024). -
Certificat mèdic que acrediti la discapacitat física
Aquest certificat s'ha d'adjuntar quan es tracti d'instal·lacions d'ascensors amb ús de l'ascensor preexistent amb portes de cabina obertes. -
Certificat favorable de l'organisme de control (ascensors)
Aquest certificat s'ha d'adjuntar quan es tracti d'instal·lacions d'ascensors amb ús de l'ascensor preexistent amb portes de cabina obertes. -
Estudi arquitectònic que justifiqui la sol·licitud
Aquest certificat s'ha d'adjuntar quan es tracti d'instal·lacions d'ascensors amb distàncies de seguretat dels espais de refugi (fossa i fugida). -
Plànols de l'ascensor que justifiquin la mesura de l'espai de refugi
Aquest certificat s'ha d'adjuntar quan es tracti d'instal·lacions d'ascensors amb distàncies de seguretat dels espais de refugi (fossa i fugida). -
Informe de l'empresa conservadora amb la justificació de la impossibilitat d'implantació de les mesures
Aquest informe s'ha de presentar quan es tracti d'instal·lacions d'ascensors amb mesures mínimes de seguretat (Annex VII RD 355/2024). -
Informe de l'empresa conservadora amb les mesures alternatives de seguretat equivalents
Aquest informe s'ha de presentar quan es tracti d'instal·lacions d'ascensors amb mesures mínimes de seguretat (Annex VII RD 355/2024).
161.35
Informació ComplementàriaL'import de la taxa és fix.
En relació al tràmit d’exempció de norma del camp reglamentari d’ascensors es comunica que no es tramitarà cap exempció de Norma que en la seva sol·licitud s’indiquin distàncies disponibles de refugi o espai lliure de refugi superiors als mínims exigibles de la norma harmonitzada UNE-EN 81-20:2017 atès que no s’escau el reconeixement de la situació d’excepcionalitat per l’Administració prevista en la normativa vigent.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que us identifiqueu quan envieu el formulari amb l’idCATMòbil o un certificat digital de:
- Persona física
- Persona jurídica
-
2
Segon pas
Fer el pagament
En el moment en què es completa el tràmit i es genera l’acusament de rebuda, es pot pagar la taxa mitjançant una de les modalitats següents:
En el moment en què es completa el tràmit i es genera l’acusament de rebuda, es pot pagar la taxa mitjançant una de les modalitats següents:
-
3
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCATMòbil o/i certificat digital)
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF)
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
4
Quart pas
Rebre la resposta de l'Administració
El tràmit es considera efectuat davant l'Administració en el moment del registre telemàtic a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un número d’identificació del tràmit i un [...]
El tràmit es considera efectuat davant l'Administració en el moment del registre telemàtic a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un número d’identificació del tràmit i un número de registre d’entrada. A més es generarà un document d’acusament de rebuda que es podrà descarregar en qualsevol moment des del mateix portal de Canal Empresa (a la secció “La meva carpeta”).
Un cop rebudes les dades, efectuades les comprovacions oportunes i verificat el pagament efectiu de la taxa corresponent, l’òrgan competent dictarà i notificarà la resolució en un termini de 20 dies en el cas de les instal·lacions frigorífiques, d’equips a pressió o dels ascensors i en un termini de 3 mesos en la resta de casos. Transcorregut aquest termini sense haver-se notificat la resolució expressa, la sol·licitud s’entendrà estimada per silenci administratiu.