Què has de saber?
Són subvencions per finançar actuacions en l’àmbit de la salut per a la prevenció de la infecció per VIH/sida.
Aquestes actuacions no poden ser substitutives de prestacions assistencials.
S'han de dur a terme al territori de Catalunya.
Aquest tràmit només el pots fer per internet. La documentació que aportis per un altre canal no es tindrà en compte ni serà vàlida a efectes de data de presentació.
Per a les sol·licituds o comunicacions d'aquest tràmit s'han habilitat formularis específics d'ús obligatori. Pots descarregar-los des d’aquesta pàgina i és important que utilitzis sempre l'última versió. Si presentes la sol·licitud o comunicació mitjançant altres formularis, es consideraran no presentats.
NOVETAT: Et pots subscriure al servei d'avisos a través de la teva Àrea privada i t'avisarem quan s'obri una nova convocatòria.
Convocatòria per al 2025
S’ha publicat a l’e-tauler la Proposta de Resolució provisional per a la concessió de subvencions per al finançament a entitats privades sense afany de lucre, per a les actuacions realitzades en l’àmbit de la salut de prevenció de la infecció per al virus del VIH/Sida, de l’any 2025.
Si l’import de la subvenció que es proposa atorgar és inferior al sol·licitat, pots presentar l'acceptació de la subvenció i, si escau, la reformulació del projecte. La reformulació del projecte i del pressupost per adaptar-lo a la subvenció proposada ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts en relació amb el projecte i, en cap cas, no en pot suposar una modificació substancial. L’import del projecte reformulat no ha de ser inferior al 75% de l’import del projecte presentat a la fase de sol·licitud. Si no presentes la reformulació en el termini establert, hauràs de justificar l’import del projecte tal com figura al pressupost presentat a la fase de sol·licitud.
Tens un termini de 10 dies hàbils per acceptar la proposta de subvenció (fins al 27 de març de 2025).
Pots consultar l'apartat Suport a la tramitació del web gencat.cat. Per rebre assistència tècnica truca al 012.
Per rebre assessorament sobre els aspectes relacionats amb la sol·licitud i gestió de la subvenció, pots contactar amb el gestor del tràmit mitjançant l’adreça de correu electrònic subvencions.salut@gencat.cat. Si tens dubtes sobre l'acceptació indica a l'assumpte del correu el número d'expedient i la paraula "Acceptació".
A entitats privades sense afany de lucre que desenvolupin actuacions en l’àmbit de la salut vinculades a la prevenció de la infecció per VIH/sida.
Convocatòria per al 2025
El termini per a presentar la sol·licitud és del 18 de novembre al 10 de desembre de 2024 (tots dos inclosos).
Has de presentar un formulari de sol·licitud per a cada projecte. Si envies més d'una sol·licitud per al mateix projecte, només es tindrà en compte la darrera sol·licitud presentada.
Documentació que has de presentar, juntament amb el formulari de sol·licitud:
- Memòria descriptiva del projecte per al qual la subvenció, que especifiqui clarament l’àrea o les àrees d’actuació (prevenció de la infecció per VIH/SIDA). Has de presentar una memòria per a cada projecte presentat.
- Pressupost anual de funcionament de l’entitat
En cas que fos necessària una reformulació del projecte, o una acceptació, o si vols desistir has de presentar, adjunt al formulari d'aportació de documentació el document següent:
- Les activitats que constitueixen l’objecte social de l’entitat han d’incloure actuacions que compleixin els requisits de la subvenció que se sol·licita.
- Haver-se constituït com a mínim dos anys abans de la data de publicació de la convocatòria. En el cas de federacions o confederacions, poden ser de constitució més recent, però han d’estar formades per entitats amb almenys dos anys d’antiguitat. A més, l’entitat ha d’estar inscrita al registre corresponent.
- Disposar dels mitjans humans i materials necessaris i de la infraestructura adequada per gestionar les actuacions previstes en el projecte o projectes presentats.
- Si es té una plantilla igual o superior a cinquanta persones, s’ha de complir amb la normativa vigent sobre ocupació de persones amb discapacitat: article 42 del Reial decret legislatiu 1/2013, i el Reial decret 364/2005.
- Si es té una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones, s’han d’establir les mesures que s’apliquen per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de gènere, i per intervenir-hi: article 29 de la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- Complir la normativa de política lingüística que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998.
- No trobar-se en cap de les circumstàncies que estableix l’article 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
- No haver estat sancionada amb resolució ferma, durant els darrers tres anys, per infraccions greus en matèria d’integració laboral de persones amb discapacitat, o per infraccions molt greus en matèria de relacions laborals o de prevenció de riscos laborals.
Pots consultar els detalls d'aquest requisit en el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions de l’ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, i la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals. - Disposar dels mitjans humans, econòmics i materials necessaris per a la prevenció de riscos laborals a l’empresa, d’acord amb la Llei 31/1995.
- Declarar la sol·licitud o l’obtenció d’altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat. Ha de constar el detall de les dades de l’entitat concedent i l’import sol·licitat o obtingut.
- Les associacions o fundacions han de tenir adaptats els estatuts segons la disposició transitòria primera de la Llei 4/2008, i estar al corrent de les obligacions tributàries i cotitzacions a la Seguretat Social.
- A més, si es tracta d'una associació, ha de complir els requisits d'informació sobre les retribucions dels membres de l'òrgan de govern, tal com estableix l'article 322.16 del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, aprovat per la Llei 4/2008.
- Les fundacions han de presentar els comptes anuals davant del protectorat, segons l'article 336.3 del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, aprovat per la Llei 4/2008.
- Tenir la residència fiscal al territori espanyol. Si no l'hi té, haurà de presentar un certificat de residència fiscal emès per les autoritats competents del país de residència.
- Adequar l’activitat de l’entitat al compliment dels principis ètics i les regles de conducta que s’estableixen a l’annex 2 de l’Ordre de bases reguladores d’aquesta subvenció.
- Complir la normativa sobre propietat intel·lectual, sempre que l’activitat subvencionada pugui generar drets d’autor.
- En projectes o actuacions que impliquin contacte habitual amb menors, disposar o haver sol·licitat les certificacions que acrediten que el personal no ha estat condemnat amb sentència ferma per delictes contra la llibertat i indemnitat sexual. Això inclou l’agressió i l'abús sexual, l’assetjament sexual, l’exhibicionisme i la provocació sexual, la prostitució i l’explotació sexual i la corrupció de menors, com també el tràfic d’éssers humans. En cas de canvis en el personal adscrit al projecte, l'entitat es compromet a fer les comprovacions necessàries.
- No tenir sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals discriminatòries per raó de sexe o de gènere. Així mateix, respectar el que estableix la Llei 17/2015, d'igualtat efectiva de dones i homes.
- Si l’import de la despesa subvencionable supera els llindars establerts per a la contractació menor, cal sol·licitar un mínim de tres ofertes de diferents proveïdors abans de formalitzar cap contracte. Aquest requisit no s'aplicarà si al mercat no hi ha un nombre suficient d’entitats que puguin realitzar, prestar o subministrar l’obra, servei o bé, o si la despesa s’ha efectuat abans de concedir-se la subvenció, segons l’article 31.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
- Complir els requisits de les bases generals, així com qualsevol altra obligació legal o reglamentària que els afecti.
- Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
- En el cas d'associacions, les retribucions dels i de les membres de l'òrgan de govern per exercir funcions de direcció, gerència o d'altres que no siguin les ordinàries de govern, s’ha d’adequar al que diu l’article 322.16 del Codi Civil de Catalunya.
No has de pagar cap taxa per a aquest tràmit.
Despeses subvencionables
Les despeses subvencionables, tant directes com indirectes, són les descrites a la base 5 de les bases reguladores.
Procediment per concedir les subvencions i criteris de valoració
El procediment per concedir les subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva, és a dir, s'avaluen i comparen totes les sol·licituds per seleccionar les que millor compleixin els criteris establerts.
Criteris de valoració i puntuació
Consulta els criteris de valoració i puntuació amb més detall a la base 9 de les bases reguladores.
a) Població i àmbit territorial de Catalunya: fins a 20 punts
- Àmbit territorial: fins a 10 punts.
- Equitat territorial: Evitar la concentració en zones urbanes i el despoblament rural.
- Transferència territorial: Facilitar les innovacions i bones pràctiques a altres àrees.
- Activitats supramunicipals: Projectes que es desenvolupin en diversos municipis, especialment en zones de muntanya o d’interès especial per a l’objecte del projecte.
- Equitat territorial: Evitar la concentració en zones urbanes i el despoblament rural.
- Àmbit poblacional: fins a 10 punts.
- Impacte en la població:
- En termes quantitatius: Nombre de beneficiaris directes i indirectes en relació amb la població diana.
- En termes qualitatius: Considerar factors de desigualtats (nivell socioeconòmic, nivell d’estudis, origen, etc.) i d’especial interès (grups vulnerables, infants, etc.).
- Grups vulnerables: Projectes en zones amb índex socioeconòmic baix o que beneficiïn grups vulnerables.
b) Complementarietat amb els serveis públics de salut: fins a 20 punts
Es valora l’actuació sobre les necessitats no recollides a la cartera de serveis del SISCAT, o amb oferta insuficient o amb dificultats en l’accés.
- Projectes que desenvolupin o implementin intervencions en serveis existents: 0 punts.
- Projectes que desenvolupin o implementin intervencions serveis existents parcialment: fins a 10 punts.
- Projectes que desenvolupin o implementin intervencions en serveis no inclosos en la cartera de serveis: fins a 20 punts.
c) Viabilitat del projecte: fins a 30 punts
Capacitat per dur a terme el projecte, d'acord amb les condicions i en els terminis explicitats a la memòria.
- Recursos humans, materials i econòmics suficients: fins a 10 punts.
- Recursos humans (fins a 5 punts).
- Percentatge superior al 25% de recursos propis i que hi hagi finançament propi i aliè que no provingui del sistema públic (fins a 5 punts).
- Implementació: Experiències d’èxit en projectes similars detallats a la memòria descriptiva (fins a 10 punts).
- Definició clara: Objectius concrets, sostenibilitat a mitjà i llarg termini, planificació i indicadors de seguiment per avaluar els resultats (fins a 10 punts).
d) Perspectiva de gènere i interseccionalitat: fins a 10 punts
- Gènere: Adequació dels objectius a les necessitats específiques de dones homes i a la reducció de les desigualtats per gènere (fins a 5 punts).
- Interseccionalitat: Si els objectius, la població diana i el disseny incorpora els eixos de desigualtats rellevants en el projecte (edat, identitat de gènere, orientació sexual, etc.) (fins a 5 punts).
e) Adequació al Pla de salut, al Pla interdepartamental i intersectorial de salut pública, i altres plans estratègics del Departament de Salut: fins a 20 punts
- Coherència amb les estratègies, línies, eixos, eines, accions, etc. dels plans estratègics (fins a 10 punts).
- Desenvolupament d’estratègies innovadores o executades parcialment en els plans estratègics (fins a 10 punts).
Puntuació
- Puntuació mínima necessària per obtenir subvenció: 61 punts.
- La quantitat atorgada dependrà de la puntuació, el crèdit disponible i el cost del projecte.
Obligacions de les entitats beneficiàries
Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions establertes a la base 17 de les bases reguladores.
Informació complementària
Pots consultar la secció d’Ajuts i subvencions a Catalunya, on trobaràs informació sobre la normativa específica, l’accés als tràmits per temàtica i dades sobre convocatòries i concessions, entre d'altres.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar la subvenció
Terminis
Del 19/11/2024 al 10/12/2024Aquest tràmit només es pot fer per internet. Cal signar el formulari principal amb un certificat digital de representació o de persona jurídica.
-
2
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Pots fer-ho a:
Pots fer-ho a:
- L'Àrea privada (amb idCAT Mòbil o certificat digital)
- L'Estat de les meves gestions (amb el codi de sol·licitud del tràmit i el DNI/NIF).
- Telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF)
Més informació a Com accedir i fer seguiment dels meus tràmits.
-
3
Tercer pas
Rebre resposta de l'Administració
Pots esmenar la sol·licitud?
Pots esmenar la sol·licitud?
Un cop acabat el termini de presentació i revisades les sol·licituds, es publicarà un requeriment al Tauler electrònic amb els defectes esmenables. Pots presentar esmenes en el termini de deu dies hàbils des de la publicació de l’anunci de requeriment (es consideren dies hàbils els dies de la setmana de dilluns a divendres, ambdós inclosos, exceptuant-ne els festius).
Pots fer al·legacions a la declaració de sol·licituds desistides i inadmeses?Una vegada vençut el termini per esmenar la sol·licitud, es publicarà la resolució de declaració de sol·licituds desistides i inadmeses. Pots presentar al·legacions en el termini de 10 dies hàbils, des de l’endemà de la publicació d’aquesta resolució, mitjançant: Aportar documentació de la subvenció
Com es publica la resolució provisional de concessió?La comissió de valoració elaborarà la proposta de resolució provisional de concessió i la publicarà al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, que substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
La resolució provisional inclou la relació de les sol·licituds admeses amb els projectes subvencionats, l’import de les subvencions i les subvencions denegades. Pots presentar al·legacions o bé desistir de la sol·licitud de subvenció en el termini de 10 dies hàbils.
Pots presentar recurs a la resolució provisional?Contra aquesta resolució provisional no es pot presentar recurs.
Com pots acceptar, reformular o desistir de la subvenció?Per acceptar, reformular o desistir del projecte, fes servir aquest formulari i presenta’l a través de l'apartat Aportar documentació de la subvenció.
Si l'import proposat és inferior al sol·licitat, hauràs de presentar l'acceptació de la subvenció o la reformulació del projecte.
Important: l’import del projecte reformulat ha de ser com a mínim el 75% del projecte presentat inicialment, ja que la reducció màxima acceptada és del 25%.
Com has de presentar documents?
Pots presentar qualsevol document a través de l'apartat Aportar documentació de la subvenció dins del termini de deu dies hàbils.
Com es comuniquen les revocacions i els reajustaments?Les notificacions relatives a revocacions i reajustaments es faran individualment mitjançant mitjans telemàtics, i podreu consultar-les a l'Àrea privada.
Publicitat de les subvencions
El Departament de Salut ha de donar publicitat de les subvencions atorgades i pot fer públic el contingut de les actuacions i projectes finançats amb aquestes subvencions. -
4
Quart pas
Resolució definitiva de concessió i bestreta
Quan es publica la resolució definitiva de concessió o denegació?
Quan es publica la resolució definitiva de concessió o denegació?
Es publicarà en un termini màxim de sis mesos a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria. Si no s'ha dictat ni notificat la resolució en aquest termini, les persones interessades poden considerar les seves sol·licituds desestimades.
Com sabràs l’import atorgat?En la resolució d'atorgament de les subvencions, s’indicarà l'import total atorgat a l'entitat beneficiària, així com el projecte o projectes subvencionats, l'import del projecte i la puntuació total obtinguda. La convocatòria pot establir que es presenti un sol projecte o més d'un projecte per a cada sol·licitud.
On es publica la resolució definitiva?
Les entitats sol·licitants poden consultar la resolució definitiva de concessió de les subvencions al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Quina bestreta es cobra?Un cop formalitzada la resolució de concessió de la subvenció, es pagarà una bestreta que correspon a un percentatge de l'import total concedit. Aquest percentatge s'estableix a la convocatòria i no pot superar el 80%. Consulta la informació detallada al pas 7, Pagament.
Es pot interposar recurs?La resolució de concessió o denegació de la subvenció no exhaureix la via administrativa. Pots interposar recurs d'alçada davant el conseller o consellera de Salut en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.
Pots presentar qualsevol document relacionat amb la subvenció a través de l'apartat Aportar documentació de la subvenció.
-
5
Cinquè pas
Fer les actuacions o el projecte subvencionat
L'entitat beneficiària ha de dur a terme les accions per a les quals se li ha concedit la subvenció.
L'entitat beneficiària ha de dur a terme les accions per a les quals se li ha concedit la subvenció.
Quin termini tens?
El termini per fer les actuacions o el projecte subvencionat s'indica a la convocatòria o a la resolució de concessió.
No realitzar les accions subvencionades en el termini indicat pot comportar la pèrdua de la subvenció, així com les sancions que estableix la llei.
Pots renunciar a la subvenció?
Sí. Per fer-ho has de presentar la renúncia amb el formulari d'aportació, escollint l'opció “Renúncies” a l'apartat “Tipus de document que s'aporta del formulari”.
-
6
Sisè pas
Justificar la realització del projecte
Les entitats beneficiàries han de justificar el compliment de l'objecte de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.
Les entitats beneficiàries han de justificar el compliment de l'objecte de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.
El termini per presentar la documentació de justificació de la subvenció varia en funció de la convocatòria.
La justificació es tramita des de Justificar la subvenció, on trobaràs la informació sobre els terminis, com has d'emplenar el formulari de la justificació i quins són els documents que hi cal annexar.
-
7
Setè pas
Pagament
Com es fa el pagament?
Com es fa el pagament?
El pagament de l'import restant es farà un cop l'actuació subvencionada hagi estat completada i degudament justificada.
Abans de cada pagament, el Departament de Salut verificarà d'ofici que l'entitat beneficiària està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.