Què has de saber?
Són subvencions per finançar actuacions en l’àmbit de la salut per a la prevenció de la infecció per VIH/sida.
Aquestes actuacions no poden ser substitutives de prestacions assistencials.
S'han de dur a terme al territori de Catalunya.
Aquest tràmit només el pots fer per internet. La documentació que aportis per un altre canal no es tindrà en compte ni serà vàlida a efectes de data de presentació.
Per a les sol·licituds o comunicacions d'aquest tràmit s'han habilitat formularis específics d'ús obligatori. Pots descarregar-los des d’aquesta pàgina i és important que utilitzis sempre l'última versió. Si presentes la sol·licitud o comunicació mitjançant altres formularis, es consideraran no presentats.
NOVETAT: Et pots subscriure al servei d'avisos a través de la teva Àrea privada i t'avisarem quan s'obri una nova convocatòria.
Convocatòria per al 2025
S’ha publicat a l’e-tauler la Proposta de Resolució provisional per a la concessió de subvencions per al finançament a entitats privades sense afany de lucre, per a les actuacions realitzades en l’àmbit de la salut de prevenció de la infecció per al virus del VIH/Sida, de l’any 2025.
Si l’import de la subvenció que es proposa atorgar és inferior al sol·licitat, pots presentar l'acceptació de la subvenció i, si escau, la reformulació del projecte. La reformulació del projecte i del pressupost per adaptar-lo a la subvenció proposada ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts en relació amb el projecte i, en cap cas, no en pot suposar una modificació substancial. L’import del projecte reformulat no ha de ser inferior al 75% de l’import del projecte presentat a la fase de sol·licitud. Si no presentes la reformulació en el termini establert, hauràs de justificar l’import del projecte tal com figura al pressupost presentat a la fase de sol·licitud.
Tens un termini de 10 dies hàbils per acceptar la proposta de subvenció (fins al 27 de març de 2025).
Pots consultar l'apartat Suport a la tramitació del web gencat.cat. Per rebre assistència tècnica truca al 012.
Per rebre assessorament sobre els aspectes relacionats amb la sol·licitud i gestió de la subvenció, pots contactar amb el gestor del tràmit mitjançant l’adreça de correu electrònic subvencions.salut@gencat.cat. Si tens dubtes sobre l'acceptació indica a l'assumpte del correu el número d'expedient i la paraula "Acceptació".
A entitats privades sense afany de lucre que desenvolupin actuacions en l’àmbit de la salut vinculades a la prevenció de la infecció per VIH/sida.
Convocatòria 2024
El termini per a la presentació de la documentació de justificació de la subvenció per a les accions realitzades durant l'exercici 2024 és de l'1 de gener fins al 28 de febrer de 2025 (inclòs).
La subvenció s'ha de justificar d'acord amb el que estableix la base 16 de les bases reguladores.
Modalitats de justificació
Les entitats beneficiàries han de justificar el compliment de l’objecte de la subvenció i l’aplicació dels fons rebuts segons les dues modalitats següents i en funció de l’import atorgat:
A) Justificació amb informe d’auditoria (per subvencions de 60.000 € o més)
La justificació amb informe d’auditoria és necessària quan la suma de la subvenció per tots els projectes d’una mateixa convocatòria sigui igual o superior a 60.000 euros. En aquests casos, cal presentar la documentació següent:
- Informe d’auditoria elaborat per un/a auditor/ora inscrit al Registre oficial d’auditors de comptes (ha de ser la mateixa persona que audita els comptes anuals de l’entitat, si hi està obligada. Si no hi està, pot ser designada per l’entitat.) que inclogui:
- Acreditació de les despeses i justificants de pagament, així com l’import i la procedència del finançament del projecte (fons propis o altres subvencions o recursos).
- Revisió del compte justificatiu d'acord amb les bases de la convocatòria i les normes d’actuació de la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya.
- Descripció de comprovacions efectuades, possibles incompliments i fets rellevants per a la valoració final del projecte.
- Acreditació de les despeses i justificants de pagament, així com l’import i la procedència del finançament del projecte (fons propis o altres subvencions o recursos).
- L’informe s’ha de presentar en PDF i signat electrònicament juntament amb un compte justificatiu que inclogui:
- Memòria justificativa del projecte: Ha d’explicar com s'han complert les condicions de les bases de la convocatòria, les actuacions que s'han dut a terme i els resultats obtinguts. Ha d’incloure informació sobre objectius, fases d’execució, sistema d’avaluació, indicadors, resultats i conclusions.
- Memòria econòmica justificativa del cost del projecte: Ha d’incloure una llista classificada de despeses agrupades per conceptes, amb identificació del creditor, NIF, concepte, número de factura o justificant, dates d’emissió i pagament, import total, percentatge imputat al projecte i import resultant. També ha d’indicar el percentatge finançat pel Departament de Salut i l’import i per altres administracions.
- Liquidació: Si escau, inclou i justifica les desviacions respecte al pressupost inicial.
- Memòria de la valoració de la inclusió de les perspectives de gènere i interseccionalitat en el projecte.
- Memòria justificativa del projecte: Ha d’explicar com s'han complert les condicions de les bases de la convocatòria, les actuacions que s'han dut a terme i els resultats obtinguts. Ha d’incloure informació sobre objectius, fases d’execució, sistema d’avaluació, indicadors, resultats i conclusions.
I, si és el cas:
- Certificat positiu acreditatiu d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i la Generalitat de Catalunya, si no s’ha autoritzat la seva comprovació.
- Certificat positiu acreditatiu d’estar al corrent amb les obligacions amb la Seguretat Social, si no s’ha autoritzat al Departament de Salut la seva comprovació.
- Carta de pagament de reintegrament, en cas de romanents no aplicats, i dels interessos derivats.
B) Compte justificatiu sense aportació de justificants de despesa (per subvencions de menys de 60.000 €)
Si la suma de la subvenció per tots els projectes d’una mateixa convocatòria és inferior a 60.000 euros, cal presentar la documentació següent:
- Memòria justificativa del projecte: Ha d’explicar el compliment de les condicions exigides per les bases de la convocatòria. Inclou la finalitat de l’acció, activitat o projecte, les actuacions dutes a terme i els resultats obtinguts.
- Memòria econòmica del projecte: Ha d’acreditar el compliment de les condicions establertes a les bases reguladores. Ha d’incloure una llista classificada de despeses agrupades per conceptes, amb identificació del creditor, NIF, concepte, número de factura o justificant, dates d’emissió i pagament, import total, percentatge imputat al projecte i import resultant. També ha d’indicar el percentatge finançat pel Departament de Salut i per altres administracions.
- Memòria de la valoració de la inclusió de les perspectives de gènere i interseccional en el projecte.
- Declaració responsable de l’entitat beneficiària que ha d’incloure:
- L’atribució dels justificants de despesa a les diferents fonts de finançament sense superar l’import unitari de cada justificant.
- Que el total de les fonts de finançament no supera el cost de l’actuació subvencionada.
- Que es disposa d’un sistema de comptabilitat separada o que els justificants de despesa tenen un codi comptable comú per a l’actuació subvencionada.
- Pressupostos sol·licitats en el cas de contractació menor (art. 31.3 de la Llei 38/2003).
I, si és el cas:
-
Certificat positiu acreditatiu d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i la Generalitat de Catalunya, si no s’ha autoritzat la seva comprovació.
-
Certificat positiu acreditatiu d’estar al corrent amb les obligacions amb la Seguretat Social, si no s’ha autoritzat la seva comprovació.
-
Carta de pagament de reintegrament, en cas de romanents no aplicats, i dels interessos derivats.
C) Les entitats seleccionades pel pla anual d’actuacions de verificació han de presentar la documentació addicional que s’indica a la base 16.3 de les bases reguladores.
Presentació electrònica de justificants
La presentació s’ha de fer en format electrònic, amb un formulari de justificació per a cada projecte desenvolupat. Si la documentació annexa supera el pes permès, podeu enviar-la amb un segon formulari o a través del tràmit d’aportació de documentació.
Pots enviar les teves consultes a subvencions.salut@gencat.cat.
No has de pagar cap taxa per a aquest tràmit.
Informació rellevant
- La justificació s'ha de presentar cada any, en els terminis indicats a la Resolució de convocatòria i a la resolució de concessió de les subvencions.
- El termini de justificació es pot prorrogar d'acord amb la normativa aplicable.
- La falta de presentació de la documentació justificativa en el termini establert és motiu de revocació.
- La subvenció es pot revocar parcialment en proporció a la part del cost del projecte o projectes que no s'hagi justificat prou, sempre que s'hagi complert la finalitat per a la qual es va atorgar.
Obligacions de l’entitat beneficiària:
- L'entitat beneficiària i les terceres persones relacionades amb l'objecte de la subvenció han de facilitar tota la informació que els requereixin els òrgans de control de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.
- Les entitats beneficiàries han de comunicar al Departament de Salut els ajuts o subvencions que rebin per a la mateixa finalitat d'altres administracions o entitats públiques o privades, nacionals o internacionals. També han de comunicar les alteracions que puguin produir-se en les condicions que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció.
Responsabilitats del Departament de Salut
- Comprovació de la documentació acreditativa de les despeses realitzades, d'acord amb el pla anual d'actuacions de verificació: el compliment de la finalitat, que el procediment adoptat per a la justificació és l'apropiat i que les justificacions aportades són conformes, exactes i integres.
- Pot inspeccionar el desenvolupament dels projectes o programes de les entitats beneficiàries per garantir que es compleixi l’objecte de la subvenció.
- Pot demanar justificants per fer les verificacions necessàries: comprovar la justificació correcta de la subvenció o si es plantegen dubtes sobre el cost del projecte.
- Si detecta defectes en la justificació que es poden esmenar, ho comunicarà a l'entitat beneficiària, que tindrà deu dies hàbils per corregir-los.
Consideracions importants
- La despesa mínima realitzada i justificada de l’activitat subvencionada per poder considerar que s'han acomplert els objectius de la subvenció ha de ser d’almenys un 50% del pressupost acceptat. Si no es compleix aquest requisit, la subvenció es revocarà totalment.
- Les despeses d’elaboració de l’informe d’auditoria es poden cobrir amb un màxim del 3% de l’import de la subvenció.
- Les despeses indirectes no poden superar el 20% del cost total del projecte. El percentatge d’imputació s’ha d’establir d’acord amb estudis econòmics que acreditin que és raonable per a les activitats subvencionables.
- Els requeriments relacionats amb aquesta fase de la tramitació (per exemple, requeriments de justificants de despesa) s’han de respondre des d’Aportar documentació. En el formulari d'aportació, a “Tipus de document que s'aporta”, has de seleccionar “Document justificatiu”.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Justificar la subvenció
Terminis
De l'01/01/2025 al 28/02/2025Aquest tràmit només es pot fer per internet. Cal signar el formulari principal amb un certificat digital de representació o de persona jurídica.
-
2
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Pots fer-ho a:
Pots fer-ho a:
- L'Àrea privada (amb idCAT Mòbil o certificat digital)
- L'Estat de les meves gestions (amb el codi de sol·licitud del tràmit i el DNI/NIF).
- Telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF)
Més informació a Com accedir i fer seguiment dels meus tràmits.
-
3
Tercer pas
Rebre resposta de l'Administració
Com rebràs la resposta?
Com rebràs la resposta?
Un cop analitzada la documentació presentada per l’entitat, si es detecten defectes que es poden esmenar, s’informarà l'entitat beneficiària perquè els corregeixi en un termini de 10 dies hàbils.
Els requeriments, les resolucions d'inadmissió o declaratives de desistiment, la proposta de resolució provisional i la resolució final del procediment es notifiquen al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, que substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Les notificacions relatives a revocacions i reajustaments es faran individualment mitjançant mitjans telemàtics, i podreu consultar-les a l'Àrea privada.
Com pots respondre a requeriments sobre la justificació?
- Per presentar noves dades del compte justificatiu (relació de despeses) has de descarregar un nou formulari de justificació, emplenar les dades addicionals i enviar-lo des del tràmit de justificació.
- Habitualment has de respondre els requeriments fent servir el formulari d’aportació de documentació. En cas que s'hagi indicat específicament, pots respondre des de l'Àrea Privada, on trobaràs un requeriment obert per presentar la documentació.
Com es liquida i es paga la resta de la subvenció?
- Si la documentació presentada és correcta, l’Administració donarà per tancat el procediment de justificació de la subvenció quan es faci el pagament del total de la subvenció o de la liquidació.
- Si la revisió de la justificació conclou que és incorrecta, o bé que no s’ha assolit la finalitat per a la qual s’havia atorgat la subvenció, el Departament de Salut pot iniciar un procediment de revocació i de reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
Publicitat
El Departament de Salut ha de donar publicitat de les subvencions atorgades i pot fer públic el contingut de les actuacions i projectes finançats amb aquestes subvencions.
- Per presentar noves dades del compte justificatiu (relació de despeses) has de descarregar un nou formulari de justificació, emplenar les dades addicionals i enviar-lo des del tràmit de justificació.