Què has de saber?
Subvencions per a la producció de llargmetratges cinematogràfics de ficció, d'acord amb les modalitats següents:
a) Projectes d'alt interès cultural cinematogràfic, social o experimental, amb especial antenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/res.
b) Projectes d'interès cultural amb vocació de mercat.
c) Projectes amb vocació de mercat.
Aquestes subvencions s'adeqüen al Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.
El termini de presentació de sol·licituds és del 16 d'abril al 7 de maig de 2026, ambdós inclosos.
L'horari d'atenció telefònica és de 9 a 14 h. de dilluns a divendres:
- Dubtes sobre la línia de subvenció:
- lcirera@gencat.cat 93 563 83 04; bpiulats@gencat.cat - 93 316 28 49
- Dubtes tècnics sobre la tramitació telemàtica: 93 552 91 66
La sostenibilitat ambiental en les línies d'ajut de l'ICEC Consulta la Guia
Organisme responsable
Poden optar a les subvencions les empreses de producció audiovisual independents que estiguin inscrites al Registre d'empreses audiovisuals de Catalunya o al Registre administratiu d'empreses cinematogràfiques i audiovisuals gestionat per l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA), o les d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu i amb establiment operatiu a l'Estat espanyol.
S'entén per empresa de producció audiovisual independent la persona física o jurídica que compleix les condicions següents: té una personalitat jurídica diferent de la d'una empresa prestadora de serveis de comunicació audiovisual; no participa de manera directa o indirecta en més del 15% del capital social d'una o de diverses empreses prestadores de serveis de comunicació audiovisual; el seu capital social no té una participació directa o indirecta superior al 15% per part d'una o de diverses empreses prestadores de serveis de comunicació audiovisual, i, en els darrers tres exercicis fiscals, no ha facturat més del 90% del seu volum de facturació a una mateixa empresa prestadora de serveis de comunicació audiovisual.
S'entén per empresa prestadora de serveis de comunicació audiovisual la persona física o jurídica que assumeix la responsabilitat editorial sobre la selecció de programes i dels continguts audiovisuals del servei de comunicació audiovisual i determina la manera en què s’organitza aquest contingut.
El termini de presentació de sol·licituds és del 16 d'abril al 7 de maig de 2026, ambdós inclosos.
En el moment de presentar la sol·licitud, cal aportar, juntament amb la documentació que disposa la base general 7, la documentació següent:
- Guió de l'obra audiovisual proposada.
- Memòria descriptiva del llargmetratge que reflecteixi la proposta de l’equip tècnic i artístic, en coherència amb la modalitat de projecte, la proposta creativa i el disseny de producció, i que inclogui una declaració d’intencions elaborada i signada per la direcció del projecte en què exposi la seva intenció de dirigir-lo, la seva motivació i les seves aspiracions.
- Si s’escau, certificats o distintius de qualitat ambiental, diagnosis ambientals, plans de sostenibilitat ambiental o informes de mesurament de l’impacte ambiental, com ara el càlcul sobre la petjada de carboni, obtinguts per l’empresa productora sol·licitant per a la producció d’altres projectes audiovisuals, així com una memòria sobre les mesures i les iniciatives previstes en matèria mediambiental i de sostenibilitat durant el rodatge del llargmetratge, com les recomanades a la guia elaborada per la Catalunya Film Commission Guia per a la incorporació de criteris de sostenibilitat a les filmacions i els rodatges i durant les fases de promoció, publicitat i explotació del projecte.
El projecte d'activitat, segons el model de l'Institut Català de les Empreses Culturals, ha d'incloure el següent:
- Memòria artística de l'obra audiovisual, segons el model de l'Institut Català de les Empreses Culturals, que ha d'incloure:
- Dades identificatives de l'obra audiovisual, en què s'especifiquin la versió original, íntegra i definitiva del projecte, la data prevista d'inici del rodatge i la data prevista del final complet de la producció.
- Sinopsi argumental de l'obra audiovisual, exposada en un màxim d'un full.
- Historial de:
1. Director o directora o directors o directores de l'obra audiovisual.
2. Guionista o guionistes.
A més, i per tal de valorar la trajectòria dels càrrecs esmentats, cal presentar el formulari d'acord amb el model normalitzat de l'Institut Català de les Empreses Culturals, acompanyat de la documentació acreditativa de la nominació o de l'obtenció d'algun dels premis pels seus projectes, si n'hi ha.
- Relació de l'equip tècnic i artístic, en coherència amb la memòria descriptiva presentada. Cartes d'interès o compromís, precontractes o contractes amb els components principals d'aquests equips, en cas que n'hi hagi.-
- Historial de l'empresa productora sol·licitant, d'acord amb els criteris següents:
- Historial de l'empresa productora durant els darrers vuit anys immediatament anteriors al de publicació de la convocatòria, exclòs el mateix any de la publicació.
Cal emplenar el formulari d'acord amb el model normalitzat de l'Institut Català de les Empreses Culturals, sobre la trajectòria de l'empresa productora sol·licitant, acompanyat de la documentació acreditativa de la informació que es faci constar al formulari esmentat relativa a la producció d'altres obres audiovisuals, la nominació o l'obtenció del premi o premis obtinguts als festivals o premis que s'indiquen a l'annex 3, la documentació acreditativa de l'estrena fora de Catalunya, en cas d'obres cinematogràfiques, o de l'emissió o posada a disposició per empreses prestadores de serveis de comunicació audiovisual, en relació amb altres obres audiovisuals que hagi produït.
- En cas que el sol·licitant sigui una agrupació d'interès econòmic, cal presentar l'historial, en els termes que preveu el punt anterior, únicament respecte de l'empresa que sigui el soci majoritari de l'agrupació o tingui el càrrec d'administradora. En cas que n'hi hagi més d'una, es deixa a discrecionalitat de l'empresa productora sol·licitant l'empresa que es vulgui que sigui objecte de valoració.
- En cas que es tracti d'empreses de nova creació, l'empresa sol·licitant pot optar per presentar la seva trajectòria o la de la persona física que duu a terme la producció executiva, la qual ha de tenir una participació en l'empresa productora de nova creació amb un percentatge mínim del 10% del capital social o bé ha d'haver participat en qualitat de productora executiva en les darreres dues obres audiovisuals produïdes per la productora (llargmetratges cinematogràfics, curtmetratges cinematogràfics, llargmetratges televisius de ficció, minisèries televisives de ficció o sèries audiovisuals de ficció). En qualsevol dels casos, cal aportar la documentació acreditativa corresponent. Als efectes d'aquestes bases, s'entén per empresa productora de nova creació la que s'hagi constituït en els quatre anys anteriors al de concessió de la subvenció, exclòs l'any de concessió.
- En el cas que siguin diverses les empreses productores independents sol·licitants de la subvenció, s'ha de presentar l'historial de l'empresa que assumeixi la condició de productora administradora d'acord amb el que estableix l'apartat a.5.2 d'aquesta base, que és la que es tindrà en compte a l'efecte de valoració.
- En cas que el projecte sigui una coproducció nacional o internacional amb altres empreses productores nacionals o internacionals independents, no sol·licitants de la subvenció, s'ha de presentar el seu historial. En cas que aquestes empreses coproductores independents que participen en règim de coproducció siguin de nova creació, s'ha de presentar l'historial de la mateixa, o de la persona física que realitza la producció executiva.
- En el cas de les modalitats que estableixen les bases 1.1.b) (projectes d'interès cultural amb vocació de mercat) i 1.1.c) (projectes amb vocació de mercat), s'ha de presentar l'estratègia de màrqueting que inclogui el llançament del llargmetratge cinematogràfic en sales d'exhibició catalanes i de la resta de l'Estat espanyol, amb especial atenció a la incorporació de les noves tecnologies en la distribució.
En aquest cas, s'ha d'argumentar la coherència entre el projecte proposat i l'estratègia de llançament presentada, amb relació a aspectes com ara l'exhibició en cinemes comercials o el públic objectiu.
- Únicament per als projectes de la modalitat que estableix la base 1.1.c) (projectes amb vocació de mercat), s'han de presentar l'anàlisi, la previsió d'ingressos i la rendibilitat esperada en les vendes nacionals i internacionals.
- Relació dels festivals de cinema i televisió als quals es tingui previst presentar el llargmetratge.
- Memòria en què s'exposin i s'argumentin els referents culturals, socials i històrics catalans que contingui el conjunt del projecte, en cas que n'hi hagi.
- Acords de coproducció amb altres empreses productores independents nacionals o internacionals, si n'hi ha.
Els contractes han d'indicar clarament el percentatge de titularitat de drets sobre el llargmetratge, així com el percentatge de despesa que ha d'executar cadascun dels coproductors independents, en cas que aquest sigui diferent.
- Certificat de saldo mitjà dels darrers tres mesos anteriors a la data de publicació de la convocatòria de l'empresa productora sol·licitant o de qualsevol de les empreses coproductores independents del projecte, emès per una entitat bancària com a acreditació dels recursos propis destinats al finançament del projecte.
- Contractes de capitalització d'honoraris o de retribucions en què s'especifiquin, clarament, els imports a capitalitzar, en cas de finançament amb capitalització d'honoraris o de retribucions.
- Documentació justificativa del pagament del guió del projecte, d'acord amb el requisit que estableix la lletra m) de la base específica 3.1.
- Pressupost del projecte segons el model de l'Institut Català de les Empreses Culturals
- Pla de finançament, segons el model de l'Institut Català de les Empreses Culturals, i documentació acreditativa (cartes de compromís, contractes, acords) en què es demostri que es té garantit el percentatge mínim de finançament en el moment de presentar la sol·licitud. Aquesta documentació ha de fixar clarament l'import, expressat en euros, destinat al finançament del projecte.
En cas que una part d'aquest finançament estigui acreditada mitjançant contractes amb empreses de distribució cinematogràfica domiciliades a l'Estat espanyol, cal aportar la documentació que acrediti que han distribuït, almenys, dos llargmetratges cinematogràfics durant l'any anterior al de la publicació de la convocatòria.
No computen, pel que fa a l'acreditació del finançament, els documents que no estableixin clarament l'aportació econòmica destinada al finançament del projecte.
Al formulari de sol·licitud hi han de constar les declaracions següents:
a) Declaració acreditativa de la condició d'empresa de producció audiovisual independent, d'acord amb el que preveu la base 2.2.
b) Declaració responsable segons la qual l'empresa sol·licitant manté les condicions de treball pertinents del personal laboral, d'acord amb la normativa laboral i social aplicable.
Quan siguin diverses les empreses productores independents sol·licitants, s'ha de designar la productora administradora, a fi de presentar la documentació comuna relativa al projecte que acompanya la sol·licitud i que, alhora, és la que es pren com a objecte de valoració d'acord amb el criteri de valoració de la trajectòria de l'empresa
productora sol·licitant. No obstant això, cadascuna de les empreses productores sol·licitants ha de presentar, individualment, la sol·licitud corresponent juntament amb la documentació no comuna al projecte.
A la sol·licitud de subvenció s'hi han de fer constar expressament els compromisos d'execució assumits per cadascuna de les empreses productores independents, així com els percentatges de titularitat sobre el projecte de cadascuna de les empreses coproductores independents.
Documents
Subvencions per a la producció de llargmetratges cinematogràfics de ficció
Per poder optar a les subvencions s'han de complir, a banda dels requisits que estableix la base general 3, els
requisits i les condicions següents:
1) Requisits comuns a totes les modalitats:
a) El rodatge del llargmetratge s’ha d’iniciar amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud de subvenció, per tal que aquesta tingui efecte incentivador. L'empresa productora ha de comunicar a l'Institut Català de les Empreses Culturals la data d'inici i de fi de rodatge.
b) L'empresa sol·licitant s'ha d'encarregar de la producció executiva del projecte, de manera que la persona física encarregada de la producció executiva ha de dependre contractualment de la primera. Així mateix, la despesa
corresponent a l'aportació de l'empresa sol·licitant al conjunt del projecte s'ha de facturar a nom de l'empresa
sol·licitant.
c) No s'admeten els projectes realitzats en règim de coproducció en què la participació de l'empresa productora
independent sol·licitant sigui únicament financera.
Així mateix, si es tracta de coproduccions internacionals bipartides, l'aportació global al projecte per part del conjunt d'empreses productores independents que integrin la part espanyola no pot ser inferior al 50% del pressupost total. En el cas que la coproducció internacional sigui multipartida, la participació del conjunt d'empreses productores independents que integrin la part espanyola ha de ser majoritària.
d) Incorporar al rodatge, en règim de pràctiques per a alguna de les especialitats de guió, producció, direcció,
fotografia, muntatge o direcció artística, tres alumnes o graduats o graduades de centres d'estudis d'ensenyament audiovisual.
e) Les obres audiovisuals en format digital han d'incloure, com a mínim, la versió doblada o subtitulada en català, d'acord amb l'article 32.3 de la Llei 20/2010, del 7 de juliol, del cinema.
f) L'obra audiovisual ha d'estar finalitzada com a màxim el 15 de setembre del quart any posterior al de concessió de la subvenció.
g) El llargmetratge cinematogràfic s'ha d'estrenar en cinemes comercials de Catalunya com a màxim en el termini de 12 mesos posteriors a la presentació del compte justificatiu, d'acord amb el que preveu la base 10.5, i s'ha d'exhibir en el nombre mínim de cinemes següents, segons les modalitats establertes:
- Per a la modalitat a) Projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental, amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores., en 3 cinemes comercials a Catalunya.
- Per a la modalitat b) Projectes d'interès cultural amb vocació de mercat, en 10 cinemes comercials a Catalunya. En cas que es tracti de coproduccions nacionals o internacionals amb altres empreses coproductores independents, aquesta exhibició ha de tenir lloc, com a mínim, en 5 cinemes comercials a Catalunya.
- Per a la modalitat c) Projectes amb vocació de mercat, en 20 cinemes comercials a Catalunya. En cas que es tracti de coproduccions amb altres empreses coproductores independents que siguin de l'Estat espanyol i l'empresa productora sol·licitant tingui un percentatge minoritari de titularitat sobre el projecte, aquesta exhibició ha de tenir lloc, com a mínim, en 10 cinemes comercials a Catalunya.
L'Institut Català de les Empreses Culturals comprova d'ofici el compliment d'aquest requisit a través de les declaracions d'exhibició cinematogràfica corresponents.
h) Tenir els pressupostos següents, segons les modalitats que estableix la base específca 1.1:
- Per a la modalitat a) Projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental, amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores., tenir un pressupost total del projecte de fins a un màxim d'1.800.000,00 euros.
- Per a la modalitat b) Projectes d'interès cultural amb vocació de mercat), tenir un pressupost total del projecte a partir d'1.800.000,00 euros.
- Per a la modalitat c) Projectes amb vocació de mercat), tenir un pressupost total del projecte a partir de 2.700.000,00 euros.
i) Que l'empresa productora sol·licitant, o el conjunt d'empreses productores independents de l'Estat espanyol que participin en el projecte en règim de coproducció, facin la inversió mínima següent en promoció i publicitat per a la seva estrena en cinemes comercials de l'Estat espanyol, incloent-hi la despesa en altres finestres i plataformes de distribució, segons les modalitats:
- Per a la modalitat a) Projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental, amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores., un mínim del 5% del pressupost de la part espanyola del projecte a càrrec de l'empresa productora sol·licitant i, si s'escau, de les empreses coproductores independents amb establiment operatiu a l'Estat espanyol, després de deduir-ne les despeses en còpies, publicitat, interessos passius i despeses de negociació de préstecs amb entitats financeres.
- Per a la modalitat b) projectes d'interès cultural amb vocació de mercat, en cas d'obres audiovisuals que siguin en versió original catalana o occitana, en la seva versió aranesa un mínim del 7%, i en el cas d’obres audiovisuals en altres llengües, un mínim del 5%, del pressupost de la part espanyola del projecte a càrrec de l'empresa productora sol·licitant i, si escau, de les empreses coproductores independents amb establiment operatiu a l'Estat espanyol, després de deduir-ne les despeses en còpies, publicitat, interessos passius i les despeses de negociació de préstecs amb entitats financeres.
- Per a la modalitat c) projectes amb vocació de mercat, en cas d'obres audiovisuals que siguin en versió original catalana o occitana, en la seva versió aranesa un mínim del 10% del pressupost i en el cas d’obres audiovisuals en altres llengües, un mínim del 8%, del pressupost de la part espanyola del projecte a càrrec de l'empresa productora sol·licitant i, si escau, de les empreses coproductores independents amb establiment operatiu a l'Estat espanyol, després de deduir-ne les despeses en còpies, publicitat, interessos passius i les despeses de negociació de préstecs amb entitats financeres.
j) Tenir garantida, en el moment de presentar la sol·licitud, una part del finançament del projecte i acreditar-ho, segons les modalitats establertes:
- Per a la modalitat a) Projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores, un mínim del 20% del pressupost total del projecte.
- Per a la modalitat b) Projectes d'interès cultural amb vocació de mercat, un mínim del 30% del pressupost total del projecte.
- Per a la modalitat c) Projectes amb vocació de mercat), un mínim del 40% del pressupost total del projecte.
Aquest finançament ha de procedir de:
- Contractes o cartes de compromís que l'empresa productora sol·licitant, o qualsevol de les empreses coproductores independents del llargmetratge, formalitzi amb empreses prestadores de serveis de comunicació audiovisual.
- Contractes formalitzats per l'empresa productora sol·licitant, o per qualsevol de les empreses coproductores independents del llargmetratge, amb empreses de distribució cinematogràfica domiciliades a l'Estat espanyol que hagin distribuït, almenys, dos llargmetratges cinematogràfics durant l'any anterior al de la publicació de la convocatòria.
- Contractes formalitzats per l'empresa productora sol·licitant, o per qualsevol de les empreses coproductores independents del llargmetratge, amb agents de vendes internacionals, així com de l'import dels contractes de cessió o llicència de drets d'explotació per a qualsevol territori, amb empreses de distribució internacionals o empreses prestadores de serveis de comunicació audiovisual.
Resolucions de concessió d'ajuts públics nacionals o internacionals.
Contractes, pagarés o documents de valor equivalent en els quals figuri l'import, expressat en euros, de les aportacions d'inversors privats destinades a la producció.
Recursos propis de l'empresa productora sol·licitant, o de qualsevol de les empreses coproductores independents, destinats al finançament del projecte, que s'acreditin mitjançant certificat de saldo mitjà dels darrers tres mesos anteriors a la data de publicació de la convocatòria de l'empresa productora sol·licitant o de qualsevol de les
empreses coproductores independents del projecte, emès per una entitat bancària, amb un límit màxim del 10% del pressupost total pel que fa a les modalitats que estableixen les bases 1.1.a) (projectes d'alt interès, cultural, cinematogràfic, social o experimental amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores), i 1.1.b) (projectes d'interès cultural amb vocació de mercat), i del 15% pel que fa a la modalitat que estableix la base 1.1.c) (projectes amb vocació de mercat).
Document de compromís de capitalitzar els honoraris o les retribucions de les persones físiques o jurídiques amb les quals les empreses productores del projecte hagin formalitzat un contracte, en el qual s'especifiquin els imports corresponents, amb un límit màxim del 10% del pressupost total del projecte pel que fa a les modalitats que
estableixen les bases 1.1.a) (projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores), i 1.1.b) (projectes d'interès cultural amb vocació de mercat), i del 5% pel que fa a la modalitat que estableix la base 1.1.c) (projectes amb vocació de
mercat).
Contractes de coproducció amb altres empreses productores independents nacionals o internacionals que s'hagin formalitzat degudament i en què consti, expressament, el percentatge de titularitat de drets sobre l'obra i la despesa que ha d'executar cadascun dels coproductors independents.
En tots els casos, els contractes o els acords presentats han d'estar vigents fins al moment en què es faci la justificació de la subvenció d'acord amb el que preveu la base 10.5 i han d'indicar clarament l'aportació econòmica destinada al finançament del projecte. No computen, pel que fa al finançament que exigeix la lletra j), els contractes,
els acords, les cartes ni qualsevol altre document acreditatiu del finançament que no especifiquin, clarament, l'aportació econòmica destinada al finançament del projecte.
k) Tenir garantida una part del finançament del projecte, inclòs l’acreditat amb la presentació de la sol·licitud i exclosa la subvenció obtinguda, i acreditar-ho, segons les modalitats que estableix la base 1.1, com a màxim, el 10 de desembre de l’any posterior a la concessió de la subvenció. No s’accepten com a finançament els recursos propis ni les capitalitzacions que s’hagin aplicat per acreditar el finançament que exigeix la lletra j):
- Per a la modalitat a) Projectes d’alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental, amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores, com a mínim el 30% del pressupost total del projecte.
- Per a la modalitat b) Projectes d'interès cultural amb vocació de mercat, com a mínim el 40% del pressupost total del projecte.
- Per a la modalitat c) Projectes amb vocació de mercat, com a mínim el 50% del pressupost total del projecte.
l) Les persones sol·licitants poden demanar subvenció per a un únic llargmetratge per convocatòria, o bé per a un màxim de dos llargmetratges per convocatòria, sempre que siguin per modalitats diferents, i que, com a mínim, un d’ells estigui fet en règim de coproducció amb altres empreses productores nacionals o internacionals independents.
m) Disposar de la documentació justificativa, en el moment de presentar la sol·licitud, del pagament del guió del projecte pel qual se sol·licita la subvenció, d'acord amb les clàusules del contracte formalitzat entre les parts.
2) Requisits específics segons les diverses modalitats:
a) Pel que fa als projectes que opten a la modalitat que estableix la base 1.1.a) (projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores), quan es tracti d’un llargmetratge d’un/una nou/nova realitzador/ora, el realitzador o la realitzadora no ha d’haver dirigit o codirigit, en el moment de presentar la sol·licitud, més de dos llargmetratges cinematogràfics que hagin estat exhibits en cinemes comercials.
b) Pel que fa a les modalitats projectes d'interès cultural amb vocació de mercat i projectes amb vocació de mercat, s'ha de disposar d'una estratègia de màrqueting que inclogui el llançament del llargmetratge cinematogràfic en sales d'exhibició estatals i catalanes, amb especial atenció a la incorporació de les noves tecnologies en la distribució.
Les subvencions que es concedeixen d'acord amb aquestes ajudes no són compatibles amb altres ajuts de l'Institut Català de les Empreses Culturals per a la mateixa finalitat ni amb la línia d'ajuts per al foment de les coproduccions internacionals minoritàries, però sí que són compatibles amb altres ajuts del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i d'organismes que en depenen, així com d'altres entitats públiques o privades, i amb altres ingressos o recursos per al mateix objecte. També són compatibles amb altres ajuts per a la mateixa obra audiovisual, però amb una altra finalitat, tret dels projectes audiovisuals que hagin rebut una subvenció de l'Institut Català de les Empreses Culturals per al desenvolupament de projectes audiovisuals el mateix any de la concessió.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Altres obligacions de les persones beneficiàries:
D'acord amb la base general 17.b), qualsevol canvi en el projecte i en el calendari presentat s'ha de comunicar a l'Institut Català de les Empreses Culturals amb anterioritat a la finalització del termini d'execució. La persona titular de la direcció de l'Àrea de l'Audiovisual pot acceptar la modificació sol·licitada si no comporta canvis substancials ni representa un incompliment dels requisits i de les condicions que estableixen les bases reguladores. Els canvis no comunicats o que no hagin estat acceptats de manera expressa poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
S'han de comunicar canvis com, entre d'altres, la substitució de la persona directora o guionista, les modificacions del guió o la substitució de qualsevol de les persones la presència de les quals hagi suposat l'obtenció de punts per una qüestió de gènere.
Respecte a la modalitat a) Projectes d'alt interès cultural, cinematogràfic, social o experimental, amb especial atenció a les òperes primes i als/a les nous/noves realitzadors/ores, es permeten increments del cost del llargmetratge, un cop concedida la subvenció, respecte al pressupost de despesa presentat amb la sol·licitud, malgrat que excedeixi el límit de pressupost que estableix la base 3.1, apartat h.1), sempre que es compleixin dues condicions:
a) L’increment del cost del llargmetratge no excedeix el 40% del pressupost.
b) Es produeix un augment sobrevingut del finançament global del llargmetratge que no procedeixi ni dels recursos propis de la productora sol·licitant ni de les capitalitzacions d'honoraris o retribucions de les persones físiques o jurídiques amb les quals les empreses productores del projecte hagin formalitzat un contracte.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 16/04/2026 al 07/05/2026Aquest tràmit es pot fer per internet només amb certificat digital.
-
2
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Consulta l'estat d'un tràmit o gestió a l'Àrea privada de tràmits gencat amb el codi (ID) i el DNI/NIF
Consulta l'estat d'un tràmit o gestió a l'Àrea privada de tràmits gencat amb el codi (ID) i el DNI/NIF
-
3
Tercer pas
Rebre resposta de l'administració
Proposta de resolució provisional i documentació addicional
Proposta de resolució provisional i documentació addicional
Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, l’Institut Català de les Empreses Culturals publicarà la proposta de resolució provisional de concessió al Tauler de la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya.
Les persones beneficiàries tindran 10 dies hàbils per presentar si s'escau, a partir de l’endemà de la publicació:
- Una reformulació o renúncia de la proposta de resolució, segons model
- La documentació addicional necessària
a través de l’àrea privada Consulta l'estat d'un tràmit o gestió (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF)
Procediment de concessió
El procediment de concessió de les subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva.
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos des de la publicació de la convocatòria. Transcorregut aquest període, si no hi ha una resolució expressa, els/les sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu.
Quina resposta es rep?
Les comunicacions o notificacions a les persones interessades es realitza mitjançant la publicació de la resolució al tauler d’anuncis de la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya (https://tauler.seu.cat/inici.do?idens=1). Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Es pot presentar un recurs?
La resolució no exhaureix la via administrativa. Es pot interposar un recurs d'alçada davant la persona titular del Departament de Cultura en el termini d'un mes a comptar de la publicació.
-
4
Quart pas
Rebre la subvenció
Pagament
Pagament
Subvencions per a la producció de llargmetratges cinematogràfics de ficció
Les subvencions es paguen en quatre abonaments:
a) Un primer pagament, del 40% de l'import total concedit, que es tramita a partir de la seva concessió.
Aquest pagament té la consideració de bestreta, i per al seu abonament no s'exigeix la prestació de garantia.
b) Un segon pagament, que té la consideració de bestreta i per a l'abonament del qual no s'exigeix la prestació
de garantia, del 35% de l'import total concedit, que es tramita a partir de l'entrada en vigor del pressupost de
l'Institut Català de les Empreses Culturals corresponent a l'any posterior al de concessió de la subvenció. Per
tramitar aquest pagament cal complir les obligacions que estableix la base 10.2.
c) Un tercer pagament del 15% de l'import total concedit, que té la consideració de bestreta i per a
l'abonament del qual no s'exigeix la prestació de garantia, que es tramita a partir de l'entrada en vigor del
pressupost de l'Institut Català de les Empreses Culturals corresponent al segon any posterior al de concessió de
la subvenció i un cop complertes les obligacions que estableix la base 10.3.
d) Un quart pagament, del 10% de l'import total concedit, que es tramita a partir de l'entrada en vigor del
pressupost de l'Institut Català de les Empreses Culturals corresponent al tercer any posterior al de concessió de
la subvenció. Per tramitar aquest pagament, que té la consideració de bestreta i per a l'abonament del qual no
s'exigeix la prestació de garantia, cal complir les obligacions que estableix la base 10.4.Subvencions per a la producció de llargmetratges cinematogràfics documentals
Les subvencions es paguen en quatre abonaments:
a) Un primer pagament, del 40% de l'import total concedit, que es tramita a partir de la seva concessió.
Aquest pagament té la consideració de bestreta, i per al seu abonament no s'exigeix la prestació de garantia.
b) Un segon pagament, que té la consideració de bestreta i per a l'abonament del qual no s'exigeix la prestació
de garantia, del 35% de l'import total concedit, que es tramita a partir de l'entrada en vigor del pressupost de
l'Institut Català de les Empreses Culturals corresponent a l'any posterior al de concessió de la subvenció. Per
tramitar aquest pagament cal complir les obligacions que estableix la base 10.2.
c) Un tercer pagament del 15% de l'import total concedit, que té la consideració de bestreta i per a
l'abonament del qual no s'exigeix la prestació de garantia, que es tramita a partir de l'entrada en vigor del
pressupost de l'Institut Català de les Empreses Culturals corresponent al segon any posterior al de concessió de
la subvenció i un cop complertes les obligacions que estableix la base 10.3.
d) Un quart pagament, del 10% de l'import total concedit, que es tramita a partir de l'entrada en vigor del
pressupost de l'Institut Català de les Empreses Culturals corresponent al tercer any posterior al de concessió de
la subvenció. Per tramitar aquest pagament, que té la consideració de bestreta i per a l'abonament del qual no
s'exigeix la prestació de garantia, cal complir les obligacions que estableix la base 10.4. -
5
Cinquè pas
Justificar la subvenció
JustificacióLes persones beneficiàries han de presentar la documentació que estableixen els apartats següents.
Justificació
Les persones beneficiàries han de presentar la documentació que estableixen els apartats següents.Per tramitar el segon pagament, d’acord amb el que estableix la base específica 9.b), les persones beneficiàries han d’haver aportat, com a màxim el 10 de desembre de l’any posterior al de concessió de la subvenció, la documentació acreditativa del finançament del projecte, d’acord amb la lletra k) de la base específica 3.1.
Per tramitar el tercer pagament, d'acord amb el que estableix la base específica 9.c), les persones beneficiàries han d'haver iniciat el rodatge i han de presentar, com a màxim el 10 de desembre del segon any posterior al de concessió de la subvenció, la documentació justificativa següent:
a) Contractes signats amb el director o la directora, amb el guionista o la guionista o guionistes i amb el compositor o la compositora.
b) Convenis o contractes de pràctiques a què es refereix la base 3.1.d). S'hi han d'especificar el centre de procedència de l'alumnat o dels graduats o graduades i les tasques que han de fer durant la producció del projecte.
Per tramitar el quart pagament, d'acord amb el que estableix la base específica 9.d), han d'haver declarat la data de fi del rodatge com a màxim el 10 de desembre del tercer any posterior al de concessió de la subvenció.
Les persones beneficiàries han de lliurar la documentació següent abans de l'1 de desembre del quart any posterior al de concessió de la subvenció:
- Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditor, d'acord amb el que preveu la base general 16.3.
L'informe d'auditoria ha de certificar el percentatge de pressupost que s'hagi invertit a Catalunya en treballs efectuats per persones físiques o jurídiques domiciliades a Catalunya o d'un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu i amb establiment operatiu a Catalunya.
A més a més, l'informe d'auditor també ha de certificar la despesa finalment executada per l'empresa productora beneficiària de la subvenció, d'acord amb els compromisos inicialment adquirits; el percentatge d'inversió en còpies, promoció i publicitat; les fonts de finançament amb les quals s'ha finançat el projecte, així com una relació detallada de les despeses destinades a retribuir els càrrecs ocupats per dones.
En el cas que es tracti d'una coproducció nacional o internacional en què el conjunt d'empreses productores independents del projecte s'hagi beneficiat de la subvenció, s'accepta l'informe d'auditor que certifiqui el total de despesa executat per les empreses esmentades, sempre que s'hi faci constar, així mateix, el cost total finalment executat.- Memòria sobre les mesures i les iniciatives finalment implementades en matèria mediambiental i de sostenibilitat durant el rodatge del llargmetratge i durant les fases de promoció, publicitat i explotació d’aquest llargmetratge, en coherència amb la memòria presentada inicialment.
- Així mateix, les empreses beneficiàries han d'haver lliurat a la Filmoteca de Catalunya els materials següents, que garanteixin la preservació a llarg termini de la versió original, íntegra i estrenada de l'obra audiovisual:
a) Depenent del suport del rodatge:
a.1) En cas que l'obra audiovisual s'hagi elaborat en suport digital (DCDM —digital cinema distribution master— o equivalent): disc dur amb la seqüència d'imatges en TIFF (XYZ' - 16 bits), seguint la normativa DCI —o alternativament, en DPX—, i fitxers d'àudio PCM WAV (24 bits - 48 kHz) i fitxers de subtítols, si se'n disposa.
Aquests materials han de ser els de resolució i qualitat més altes utilitzats en la producció, tant d'imatge com de so, i de la versió original.
a.2) En cas que l'obra audiovisual s'hagi elaborat en suport fotoquímic: interpositiu o internegatiu d'imatge i negatiu de so sincronitzat, tots dos materials, en suport polièster de 35 mm.b) Una còpia de referència de la producció audiovisual en DCP sense encriptar (sense KDM) de la versió original, la qual ha d'incloure, si no es tracta d'una versió original catalana, com a mínim, la versió doblada o subtitulada en català, d'acord amb la lletra e) de la base 3.1.
També han d'haver lliurat a la Filmoteca de Catalunya la documentació emprada per a la realització, la promoció i la difusió de l'obra audiovisual (guió, cartells, fotografies, músiques, caràtules, etc.) en format físic o en format digital (en un disc dur o disc de dades).
S'autoritza l'Institut Català de les Empreses Culturals perquè la Filmoteca de Catalunya pugui utilitzar l'obra audiovisual en activitats de promoció de la cinematografia catalana, d'acord amb l'article 16.e) de la Llei 20/2010, del 7 de juliol, del cinema, dins el territori espanyol i a l'estranger, i perquè n'utilitzi les imatges i els avanços per difondre-la a través de la Seu electrònica de la Generalitat.
Així mateix, la Filmoteca de Catalunya pot fer difusió de l'obra audiovisual per promoure el patrimoni cinematogràfic català, un cop hagin transcorregut dos anys des de la data de la seva estrena i amb l'autorització prèvia del titular dels drets corresponents.
Les empreses beneficiàries no poden retirar de la Filmoteca els materials lliurats ni exigir-ne la transferència a altres filmoteques o institucions.- El llargmetratge cinematogràfic s'ha d'estrenar, com a màxim, en el termini de nou mesos posteriors a la presentació del compte justificatiu, en el nombre mínim de cinemes comercials que estableix l'apartat g) de la base 3.1.
En el moment de l'estrena, les persones beneficiàries han de presentar a l'Institut Català de les Empreses Culturals una memòria detallada amb la relació de l'equip creatiu, tècnic i artístic que hagi participat en el llargmetratge, que ha de coincidir amb els títols de crèdit que consten a la versió del llargmetratge presentat per a la seva qualificació.
L'Institut Català de les Empreses Culturals pot acordar d'ofici o a instància dels beneficiaris o de les beneficiàries l'ampliació d'aquest termini de justificació. Tant la petició dels interessats com la decisió sobre l'ampliació s'han de produir, en tot cas, abans de la finalització del termini màxim de justificació.