Què has de saber?
Són subvencions destinades a fomentar la transformació de vehicles pesants de viatgers i mercaderies per carretera per tal d’afavorir la descarbonització i la millora de l’aire a les ciutats. Aquestes subvencions formen part del Programa de transformació de flotes de vehicles pesants de transport professional per carretera i s’atorguen a l'empara de la subvenció concedida pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, dins el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, finançat per la Unión Europea - Next Generation EU, o bé mitjançant dotació addicional amb càrrec als pressupostos generals de l'Estat.
Només s'accepten actuacions iniciades després de la presentació de la sol·licitud de la subvenció.
S'atorga la subvenció a mesura que se sol·licita fins que s’esgoti el crèdit.
Els vehicles lleugers destinats a transport professional, com per exemple taxis o furgonetes, no estan inclosos en aquesta subvenció. Tot i això, es poden beneficiar d’altres línies d’ajut, concretament, de la línia MOVES III i d'incentius per a l'electrificació de flotes de vehicles lleugers (MOVES FLOTAS).
Pots consultar els indicadors globals del pressupost d'aquesta subvenció en aquest enllaç.
Aquest tràmit només es pot fer per Internet. La documentació que aporti per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Pots consultar el document de preguntes freqüents elaborat pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana o bé l'elaborat per la Generalitat de Catalunya.
- S'ha publicat la dissetena resolució parcial d'atorgament de les subvencions
Només es pot tramitar una sol·licitud per punt de recàrrega.
No es podran sol·licitar ajuts per a un nombre de punts de connexió superior al d’ajuts per a l'adquisició o la transformació de vehicles del tipus especificat.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
Persones físiques o jurídiques privades amb residència fiscal a Catalunya titulars de les següents autoritzacions de transport, en vigor a la data de sol·licitud dels ajuts:
- Autorització de transport públic de mercaderies - Àmbit estatal (MDP/MDPE)
- Autorització de transport privat complementari de mercaderies - Àmbit estatal (MPC/MPCE)
- Autorització de transport públic lleuger de mercaderies - Àmbit estatal (MDL/MDLE)
- Autorització de transport públic de viatgers en autobús (VD/VDE)
- Autorització de transport privat complementari de viatgers en autobús (VPC/VPCE)
Els destinataris podran rebre ajuts únicament amb relació a la categoria i classe dels vehicles associada a l’habilitació que els atorgui l'autorització de la qual són titulars.
Persones jurídiques privades amb residència fiscal a Catalunya que, en data de la sol·licitud, prestin servei públic de transport urbà en autobús.
Se n’exclouen les empreses i entitats públiques.
Els vehicles subvencionables són:
- M2: Transport persones de més de 8 places, a part de la del conductor, i menys de 5 tones de massa màxima autoritzada.
- M3: Transport persones de més de 8 places, a part de la del conductor, i més de 5 tones de massa màxima autoritzada.
- N2: Transport de mercaderies amb una massa màxima que superi les 3,5 però no les 12 tones.
- N3: Transport de mercaderies que la seva massa màxima superi les 12 tones.
- Sol·licituds: Des del 15 de març de 2022 a les 9.00 hores, i fins al 31 de desembre de 2023 a les 15.00 hores.
- Justificació: Dins del termini màxim que estableix la resolució d'atorgament.
Documentació que cal presentar al "Pas 1 Sol·licitar la subvenció":
- Memòria descriptiva de l'activitat.
- Fotocòpia del DNI/NIF/NIE (només en cas que no hagis autoritzat la consulta).
- Certificat d'inscripció al Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors o al Certificat de Situació Censal, expedit per l'Agència Tributària.
- Document acreditatiu dels poders de representació o la inscripció en el Representa (en cas que marquis en el formulari que estàs inscrit en el Representa i no adjuntis la inscripció, ho revisarà d’ofici la Generalitat).
- Certificat del compliment de les obligacions tributàries davant de l'AEAT, l'ATC i la Seguretat Social (només en cas que no hagis autoritzat la consulta i l'import sol·licitat superi els 10.000 €).
- L'ordre de domiciliació directa SEPA bancari per a pagaments de la Tresoreria de la Generalitat de Catalunya (en cas de bestreta).
- Garantia (en cas de bestreta).
- En cas de no disposar d’autorització de transport, certificat expedit per l'òrgan competent de l'entitat local que acrediti la persona beneficiària com a prestadora del servei públic de transport urbà.
Documentació que cal presentar al "Pas 5 Justificar la subvenció":
- Descarrega la Memòria explicativa i declaració responsable DNSH i emplena-la. Un cop emplenada l'hauràs de passar a PDF i signar-la digitalment.
- Certificat d'instal·lació elèctrica.
- Documents justificatius del pagament de la factura de la instal·lació i modificació.
- Factura de la instal·lació i modificació.
- Contracte de subministrament de béns i/o serveis.
- Certificat que acrediti les dades bancàries per a poder transferir l'import de l'ajuda (ordre de domiciliació directa SEPA bancari), en cas que no s’hagi presentat prèviament o sigui diferent del que es va presentar.
- Memòria tècnica o projecte d'instal·lació.
- Ubicació dels sistemes de recàrrega: direcció, número i coordenades.
- Compte justificatiu simplificat, si la subvenció és menor a 100.000 euros.
- Llistat de despeses (només pots adjuntar l'Excel normalitzat).
- Descarrega la Declaració responsable de les retribucions dels seus òrgans de direcció o administració, emplena-la, transforma-la a PDF i signar-la digitalment.
Requisits específics:
- Només s'accepten actuacions iniciades després de la presentació de la sol·licitud de la subvenció. Tot i això, sí que s'accepten les actuacions preparatòries que siguin necessàries per presentar la sol·licitud o dur a terme les corresponents inversions, com poden ser projectes, memòries tècniques o certificats, encara que s'hagin facturat amb anterioritat a la sol·licitud i sempre que aquestes actuacions preparatòries s'hagin iniciat amb posterioritat al 17 de novembre de 2016.
Requisits dels punts de recàrrega:
- El nombre màxim de punts de recàrrega sol·licitats no podrà superar la suma de sol·licituds que hagis fet (en aquesta subvenció) per a l'adquisició i modificació de vehicles endollables.
- Complir amb ITC BT 52, Reglament electrotècnic de baixa tensió, i normativa de qualitat i seguretat industrial corresponent.
- Alimentació monofàsica o trifàsica 230 400 VAC.
- Declaració CE.
- Que la data de factura i pagament sigui posterior a la data del registre de sol·licitud.
- Complir l’avaluació d’impacte ambiental (si escau), mesures de mitigació i identificació de riscos de degradació mediambiental relacionats amb la qualitat de l'aigua.
- Les infraestructures de recàrrega podran ser accessibles al públic. En aquest cas has de proporcionar accés no discriminatori i complir certs requisits de connectivitat:
- De connector tipus 2, segons IEC 62.196-2, o connector CCS2-Blego 2, segons IEC 62196, amb compatibilitat amb manera 3 o manera 4 segons instal·lació, amb mesura d'energia integrada, com a mínim.
- I, haurà de disposar dels següents requisits de connectivitat:
- Acreditar que la instal·lació disposa d'interfície de connexió que permeti la plena connectivitat i de sistema de memòria per al magatzematge local de dades d'almenys dos mesos d'operació.
- Ser compatible amb el protocol OCPP v1.6 o versió superior, mitjançant l'ús de serveis web (SOA) i actualitzable a versions superiors.
- Identificació local de l'usuari mitjançant targeta de contacte RFID segons I.ªO 14443A o sistema d'identificació equivalent.
- Mesura de la potència i de l'energia transferida.
- Mòdul de comunicació mòbil 3G/GPRS o superior o qualsevol canal de comunicació equivalent.
Requisits generals:
-
No trobar-se en situació de crisi d'acord amb la definició que a aquests efectes fa el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior (articles 107 i 108 del Tractat).
-
No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
-
No estar subjecte a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat un ajut percebut il·legal i incompatible amb el mercat interior.
-
No ser una empresa o entitat de titularitat pública que sigui prestadora del servei de transport públic urbà.
-
No haver sol·licitat ni rebut altres subvencions o ajudes per la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context del present Programa d'ajudes, de qualsevol administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional.
-
Concedir els drets i accessos necessaris per garantir que la Comissió Europea, l'Olaf, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exerceixin les seves competències.
-
En el cas d’empreses amb 50 treballadors/ores o més, donar ocupació a persones amb discapacitat en un percentatge mínim d’un 2% de la plantilla respectiva, en compliment de l’obligació que preveu l’article 42 del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o bé complir el que estableix el Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, i el Decret 86/2015, de 2 de juny, que regulen el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva en favor de treballadors amb discapacitat, d’acord amb el que estableix l’article 92.5 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.
-
En el cas de persones jurídiques que tinguin activitat econòmica i una plantilla igual o superior a 25 persones, indicar els mitjans disposats, amb l’acord dels agents socials, per prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi, en els centres de treball, així com els protocols d’abordatge i prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe.
-
Estar legalment constituïdes i inscrites en el registre corresponent.
-
Complir els requisits establerts als articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística (DOGC núm. 2553, de 9.1.1998).
- No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
-
Complir el que preveu la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes.
-
Adherir-se i complir amb el codi ètic.
- Complir amb la Llei 21/2013 pel que fa a l'avaluació d'impacte ambiental i la Llei 9/2018, de 5 de desembre, per la qual es modifica la Llei 21/2013, que aplica les mesures de mitigació necessàries per assegurar la protecció del medi ambient.
Document de preguntes freqüents elaborat pel Ministeri competent en transports o bé l'elaborat per la Generalitat de Catalunya.
Pots sol·licitar una bestreta de la subvenció de fins al 60%
Quanties per tipus de vehicle i actuació:
| Potència de punt de recàrrega | Import unitari de la subvenció (€) |
|---|---|
| Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics totalment instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 50 kW i inferior a 100 kW. | 10.000 |
| Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics totalment instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 100 kW i inferior a 150 kW. | 25.000 |
| Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics totalment instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 150 kW i inferior a 350 kW. | 40.000 |
| Punt de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics totalment instal·lat i amb accés per a vehicles pesants, amb potència igual o superior a 350 kW. | 70.000 |
En tot cas, però, la quantia de la subvenció no podrà ser superior al 20% del total dels costos subvencionables que es justifiquin mitjançant les factures detallades, segons el que estableix l'annex III. Aquest límit podrà incrementar-se en 20 punts percentuals en el cas d’ajuts concedits a mitjanes empreses i en 30 punts percentuals si els ajuts van destinats a petites empreses i autònoms.
Obligació de difondre el suport obtingut al web
Les empreses o persones que perceben la subvenció han d'informar del suport obtingut dels fons europeus a la seva pàgina web. Per fer-ho, has de descarregar-te el logotip de l’arxiu "franja 5 logos" en format jpg o png a través d’aquest enllaç.
Si l'empresa no disposa de pàgina web, no està obligada a fer aquesta difusió.
Despeses
Es consideren despeses efectuades aquelles que s'hagin pagat efectivament després de la data de registre de la sol·licitud, incloses les actuacions preparatòries, i abans de la finalització del període de justificació.
Passos a fer
-
1
Primer pas
Sol·licitar la subvenció
Per poder demanar aquesta subvenció necessites que prèviament hagis sol·licitat la subvenció de l’activitat 2: Adquirir vehicles d'energies alternatives baixes en carboni o bé l’activitat 3: [...]
Terminis
Del 15/03/2022 al 31/12/2023Per poder demanar aquesta subvenció necessites que prèviament hagis sol·licitat la subvenció de l’activitat 2: Adquirir vehicles d'energies alternatives baixes en carboni o bé l’activitat 3: Modificar el tipus de propulsió del vehicle (retrofit). Per aquest motiu, i per a poder emplenar el formulari, és necessari saber el número d'expedient relacionat amb l’activitat 2 o 3. El trobaràs a la secció 'Àrea privada'. Consulta com buscar el número d'expedient?
Per a poder fer el tràmit cal que facis clic a l'opció "Per internet".
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
L’hauràs de signar amb idCAT Mòbil o un certificat digital de persona física, representant legal o persona vinculada.
Si signes el formulari com una persona jurídica i ho fas amb un certificat digital de representació, no caldrà presentar la inscripció al Registre electrònic de representació, Representa, o els poders de representació. -
2
Segon pas
Consulta de l’estat del tràmit
Pots consultar l’estat del tràmit mitjançant l’Àrea privada.
-
3
Tercer pas
Presentar documentació, modificar o desistir
Presentar documentació o modificar la sol·licitudPots aportar documentació addicional o incloure modificacions en la sol·licitud en la casella corresponent mitjançant el formulari d’aquest [...]
Presentar documentació o modificar la sol·licitud
Pots aportar documentació addicional o incloure modificacions en la sol·licitud en la casella corresponent mitjançant el formulari d’aquest pas.
Desistir
Qualsevol sol·licitant pot desistir per escrit de la seva sol·licitud de subvenció, abans de la concessió, i l’òrgan instructor l’ha d’acceptar.Comporta el desistiment de la sol·licitud la manca de presentació de la documentació o d’esmena dels requisits esmenables, dins del termini de deu dies hàbils i amb el requeriment previ.
L'aportació de documentació es pot fer en qualsevol moment una vegada presentada la sol·licitud.
Per emplenar i enviar el formulari és necessari saber el número d'expedient el qual trobaràs a la secció 'Àrea privada' una vegada s'hagi confirmat l'entrada de la sol·licitud de la subvenció. Consulta com buscar el número d'expedient?
-
4
Quart pas
Rebre resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta de l'Administració? L'Administració disposa d'un termini màxim de sis mesos, a comptar des de la data de la sol·licitud de la subvenció, per resoldre i notificar les [...]
Quan es rep la resposta de l'Administració?
L'Administració disposa d'un termini màxim de sis mesos, a comptar des de la data de la sol·licitud de la subvenció, per resoldre i notificar les resolucions. Si transcorre aquest termini i no s'ha dictat i notificat la resolució, les sol·licituds s'entendran desestimades.
Com es notifica la resposta?
La resolució de concessió o denegació de les subvencions es notifica mitjançant la seva publicació al tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya (E-Tauler), sense perjudici d'utilitzar addicionalment altres mitjans electrònics. Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.Enllaç a la:
- Dissetena resolució d'e-Tauler (27.11.2025)
- Correcció d'errades de la quinzena resolució d'e-Tauler (05.12.2024)
- Quinzena resolució d'e-Tauler (29.11.2024)
- Onzena Resolució d'E-Tauler (27.11.23)
- Novena Resolució d'E-Tauler (27.11.23)
- Setena Resolució d'E-Tauler (23.06.23)
- Cinquena Resolució d'E-Tauler (09.01.2023) (signada el 23.12.2022)
- Quarta Resolució d'E-Tauler (09.11.2022)
- Tercera Resolució d'E-Tauler (16.09.2022)
- Segona Resolució d'E-Tauler (11.08.2022)
Si has sol·licitat una bestreta de la subvenció, es pagarà un cop publicada la resolució al tauler electrònic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
Es pot interposar recurs?
Contra la resolució del/de la director/a general de Transports i Mobilitat, que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el secretari/ària de Mobilitat i Logística en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de rebre la notificació o de la publicació al tauler electrònic, sense perjudici que se n'hi pugui interposar qualsevol altre que es consideri adient.
En cas de silenci administratiu, el recurs d'alçada es podrà interposar en qualsevol moment a partir de la data en què s'exhaureixi el termini per resoldre i notificar. -
5
Cinquè pas
Justificar i rebre la subvenció
S’ha de justificar la subvenció dins del termini màxim que estableix la resolució d’atorgament.
S’ha de justificar la subvenció dins del termini màxim que estableix la resolució d’atorgament.
La verificació de l’execució de la actuació per part de la Generalitat es farà com a màxim en sis mesos des de presentació de la justificació. Un cop verificada, es durà a terme el pagament o la devolució de la bestreta en el cas que no es justifiqui l’actuació. Pots consultar l’estat del pagament accedint al tràmit Consulta de l'estat de pagament de documents.
Per tramitar la justificació cal que facis clic a l'opció "Per internet".Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Si signes el formulari com una persona jurídica, ho hauràs de fer amb un certificat digital de representació (o estar inscrit al Registre electrònic de representació, Representa).
Si signes en nom propi, cal que disposis d’un idCAT Mòbil o un certificat digital.
Per emplenar i enviar el formulari és necessari saber el número d'expedient el qual trobaràs a la secció 'Àrea privada'. Consulta com buscar el número d'expedient?
Tràmits relacionats
