Són majoritàriament pimes que generen una facturació anual total de 2.306 milions d’euros, xifra equivalent a l’1% del PIB català.
- L’estudi, elaborat en col·laboració amb Edutech Clúster, apunta la realitat virtual i augmentada, la intel·ligència artificial, la impressió 3D o la robòtica com les principals tecnologies que determinaran el futur del sector de l’‘edutech’.
- El Regne Unit, Canadà i Noruega són els tres països que presenten més oportunitats de negoci per a la internacionalització d’empreses catalanes d’aquest àmbit.
A Catalunya hi ha 616 empreses catalanes que es dediquen a la tecnologia aplicada a l’educació, segons l’estudi El sector de les tecnologies de l’educació a Catalunya elaborat per ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement- en col·laboració amb Edutech Clúster. Aquestes empreses del sector anomenat edutech facturen de manera agregada 2.306 milions d’euros, xifra que representa l’1% del PIB de Catalunya.
Segons l’estudi, el sector edutech engloba el conjunt d’empreses que ofereixen solucions tecnològiques al servei de l’educació amb l’objectiu de millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge. Es tracta de tecnologies adreçades tant als estudiants, els mestres com a les famílies.
En aquest sentit, el document apunta les empreses d’aquest sector a Catalunya són majoritàriament pimes (99%), que el 19,2% compta amb filials a l’estranger i el 17,5% són exportadores. Per tipus d’activitat segons la facturació, el 45,3% es dedica a infraestructures i equipament (diferents tipus de hardware de suport com les pissarres electròniques) i el 26,4% són consultores o entitats de recerca. Els segueixen els àmbits de continguts i recursos per a l’aprenentatge (15,5%), els desenvolupadors de programari educatiu com les assignatures online (7,3%) i les plataformes de gestió, com les intranets per les escoles (5,6%).
Pel que fa al tipus de tecnologia, l’estudi revela que la realitat augmentada i virtual és un dels àmbits que pot tenir més impacte en l’educació, ja que permet dur a terme un aprenentatge més atractiu i interactiu. També apunta la intel·ligència artificial, amb beneficis com la personalització de l’aprenentatge i més interacció entre professors i alumnes, i la impressió 3D, una tendència que ja s’ha començat a implementar a les escoles i universitats dels Estats Units per poder materialitzar un concepte estudiat en un objecte real. D’altra banda, la Internet de les Coses (amb l’ús de pissarres, pantalles i monitors interactius sense fil), la robòtica (qper interactuar amb els alumnes) i el big data (per optimitzar el rendiment d’alumnes i professors a partir de la recol·lecció i tractament de dades massives) també són tecnologies que afectaran aquest sector, segons el document.
Oportunitats de negoci per a les empreses catalanes
Segons l’estudi, el mercat amb més oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector és el Regne Unit, un dels països líders en la incorporació de tecnologies al sector educatiu. Per exemple, les escoles del Regne Unit inverteixen més de 900 milions de lliures cada any, un país on hi ha més de 1.000 startups del sector edutech. També apunta el Canadà, amb el programa estatal Canada Book Fund, i Noruega, que compta amb programes estatals de suport en aquest camp, com dos països amb potencial de creixement per a les empreses catalanes.
El clúster edutech a Catalunya
Edutech Clúster és una agrupació de més de 70 empreses i entitats que treballen de manera conjunta per fomentar la millora educativa a través de la innovació. El seu objectiu és estendre llaços amb tots els actors involucrats en el sistema educatiu per establir un marc de treball conjunt que impulsi mesures que enriqueixin els processos d'ensenyament i aprenentatge en totes les etapes educatives. Les principals línies d’actuació del clúster inclouen la creació d’un grup de treball coordinat entre els diferents agents del sector educatiu, la definició d’un escenari marc com pilar de la visió conjunta de transformació educativa, la canalització de la interlocució entre la indústria i l’administració pública i l’afavoriment d’aliances entre institucions per a la creació de nous productes o solucions.
L’entitat forma part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, una iniciativa amb l’objectiu de promoure l’agrupació d’empreses i entats d’un mateix sector per impulsar la seva competitivitat, compartir recursos, generar sinergies i projectar-se internacionalment. Actualment, els 30 clústers catalans del programa agrupen 2.300 membres amb una facturació de 74.000 milions d’euros i més de 300.000 treballadors.
Edutech Clústerforma part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, que té per objectiu de promoure l’agrupació d’empreses i entats d’un mateix sector per impulsar la seva competitivitat i projectar-se internacionalment