• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

El Govern impulsa la creació del clúster TIC turisme, un sector que factura 1.000 milions d’euros a Catalunya

Els participants de la presentació del clúster TIC turisme
  • Ho ha anunciat la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, aquest dijous en el marc del Sònar+D, on s’ha reunit amb empreses del sector turístic.
  • Es tracta d’un sector molt focalitzat estratègicament i amb alt potencial de creixement, que actualment està format per 371 empreses que ocupen 9.100 treballadors i facturen més de 1.000 milions d’euros.
  • El clúster, impulsat a través de la Direcció General d’Indústria i la Direcció General de Turisme, estarà format per empreses amb models de negoci híbrids entre tecnologia i turisme i agents de l’ecosistema, com universitats i centres tecnològics.

Barcelona, 18 de juliol de 2019.- La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha anunciat aquest dijous que el Govern impulsa la creació d’un clúster TIC turisme. Es tracta d’un sector molt focalitzat estratègicament i amb alt potencial de creixement que actualment està format per 371 empreses a Catalunya, que ocupen 9.100 treballadors i facturen més de 1.000 milions d’euros.

La titular d’Empresa i Coneixement ho ha donat a conèixer durant un acte amb empreses del sector al Sònar+D aquest dijous al migdia. Durant la jornada, la consellera Chacón ha explicat que “a Catalunya s’impulsa la política de clústers des de fa més de 25 anys i és amb la col·laboració público-privada que els clústers funcionen i arriben al seu màxim potencial”. Chacón ha subratllat que “en un entorn global més competitiu que mai ens cal aplicar la metodologia dels clústers en un sector tan important per la nostra economia com és el del turisme”. Per la titular d’Empresa i Coneixement, “els clústers són sinònim de competitivitat i una palanca fonamental per impulsar la transformació d’un sector”.

La trobada ha servit per formalitzar l’inici del procés de creació del clúster, el primer de l’àmbit del turisme a Catalunya, que es preveu que es constitueixi formalment durant l’any 2020. El nou clúster, impulsat a través de la Direcció General d’Indústria i la Direcció General de Turisme estarà format per empreses amb models de negoci híbrids entre tecnologia i turisme i agents de l’ecosistema, com universitats i centres tecnològics. L’acte també ha comptat amb la participació del director general de Turisme, Octavi Bono, la directora general d’indústria, Matilde Villarroya, i el director de la unitat de Clústers d’ACCIÓ, Joan Martí.

Durant la jornada s’ha presentat l’anàlisi estratègica del sector, el primer pas necessari per crear un clúster. En els propers mesos s’implementarà un pla d’accions i un equip tècnic d’ACCIÓ assumirà el rol de clúster manager temporalment. Posteriorment un grup d’empreses constituiran la primera junta directiva i incorporaran el clúster manager. Es tracta d’un procés que s’inicia amb l’impuls públic, però que posteriorment és liderarà des del sector privat.

Un clúster és una agrupació d’empreses (startups, pimes i multinacionals) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que comparteixen recursos, generen sinergies i es projecten internacionalment. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que en formen part a partir del desenvolupament de projectes transformadors conjunts i la definició de reptes estratègics per al seu sector.

El Govern articula la seva política de clústers a través del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, que actualment agrupa 30 clústers catalans que sumen 2.300 empreses amb una facturació de 74.000 milions d’euros i més de 300.000 treballadors. El programa Catalunya Clústers acompanya els clústers catalans per ajudar-los a enfocar la seva estratègia, dur a terme estudis de mercat, fer prospectiva tecnològica dels seus sectors, organitzar viatges a l’estranger per fer benchmarking internacional i tancar projectes de col·laboració entre clústers catalans o amb entitats internacionals, entre d’altres iniciatives.

Innovacions tecnològiques pel sector turístic

El nou Clúster TIC Turisme contribuirà a assolir els objectius traçats en l’Eix 5 del Pla Estratègic de Turisme de Catalunya 2018-2022 com és la transformació d’un sector canviant i d’alt dinamisme mitjançant la cooperació, la innovació i l’adquisició de noves tecnologies que ajudin a reduir costos i a seguir sent competitius. D’acord amb la consellera Chacón, precisament a través d’aquest Eix 5 del Pla Estratègic, “es posa una atenció especial per tal de millorar la innovació i la competitivitat tecnològica de les empreses turístiques”. El Clúster serà un element dinamitzador i tractor de la innovació cap al conjunt del sector turístic català. Així doncs, es busca crear un model de referència que pugui transcendir a les empreses vinculades al Clúster i serveixi d’estímul per al conjunt d’empreses que conformen el sistema turístic català.

Les 371 empreses catalanes del sector de les TIC i el turisme són fonamentalment pimes (76%). Es dediquen a la tecnologia de viatges, la consultoria, la gestió de reserves i la connectivitat; el software de gestió d’establiments o la millora de l’experiència de l’usuari, entre altres aspectes.

En els darrers anys, el turisme ha experimentat una creixent digitalització dels seus serveis, fet que representa una gran transformació per al sector. La introducció de noves tecnologies acompanyen les tendències que està experimentant el sector, com ara la major personalització i segmentació dels serveis; l’auge del turisme responsable i una major conscienciació dels viatgers cap a la sostenibilitat o el valor creixent del turista com a prescriptor.

En aquest sentit, tecnologies emergents com el big data tenen cada cop més projecció al sector i faciliten la predicció del comportament del consumidor i, així, una major personalització dels serveis. La intel·ligència artificial, per la seva banda, millora l’atenció i el servei al client a través de solucions com el reconeixement facial o les ordres de veu. Al seu torn, l’IoT o la realitat virtual i augmentada fomenten una major dinamització i diversificació de l’experiència del viatger facilitant-li la interacció amb l’entorn. Pel que fa al blockchain i la ciberseguretat, aquestes tecnologies faciliten la gestió i emmagatzematge de grans volums de dades.

 

 

 

 

 

 

Les 371 empreses catalanes del sector de les TIC i el turisme són fonamentalment pimes (76%)

Serveis relacionats