ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Empresa i Treball posa en marxa l'Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció

Empresa i Treball posa en marxa l'Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció
  • Enguany es prioritzarà el sector automoció destinant el 25% del volum dels ajuts de la Direcció General d’Indústria i d’ACCIÓ.
  • S’han identificat 505 proveïdors a Catalunya dels quals 325 pertanyen a la cadena principal de subministrament del sector.
  • El sector de l’automoció genera a Catalunya 150.000 llocs de treball directes i factura gairebé 25.000 milions d’euros, xifra que representa més del 10% del PIB del país.

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, acompanyat de la directora general d’Indústria, Natàlia Mas Guix, ha presentat aquest matí l’Oficina Pública per la Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció. Aquesta és una de les tres mesures urgents que s’inclouen en el Pacte Nacional per a la Indústria 2022 – 2025.

El conseller Torrent ha destacat en la seva intervenció que la “reindustrialització del país és la nostra prioritat absoluta i en aquest objectiu el sector de la mobilitat i l’automoció és fonamental”. En aquest sentit, el titular d’Empresa i Treball ha assegurat que “volem acompanyar al sector, liderar les accions per ajudar-lo a reconvertir-se, promoure nous projectes i que recuperi pes industrial”.

Per aquest motiu, Torrent ha anunciat que “prioritzarem transitòriament el sector de l’automoció destinant el 25% del volum d’ajuts que gestiona la Direcció General d’Indústria i ACCIÓ, el que suposarà enguany al voltant de 17 milions d’euros”. El sector també disposarà de 123 milions d’euros en línies de finançament de l’Institut Català de Finances i d’Avançsa.

Per la seva banda, la directora general d’Indústria ha posat en valor que amb la posada en marxa de l’oficina “estem fent realitat un dels compromisos del Pacte Nacional per a la Indústria 2022 – 2025”. Natàlia Mas ha explicat que l’oficina tindrà pressupost i estructura pròpia i tindrà “un rol essencial en el suport al sector”.

La creació de l’Oficina Pública per la Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció té com a funcions principals:

  • Acompanyar la transformació industrial contactant directament amb les empreses del sector per analitzar la seva situació en el mercat i gestionant els diferents instruments de suport a la intervenció industrial.
  • Aprofitar les oportunitats que generi el sector identificant les inversions del sector de la mobilitat i treballant perquè les empreses catalanes hi puguin accedir.
  • Anticipar les crisis sectorials augmentant de manera considerable el temps d’antelació en la detecció dels riscos de tancaments per tal de disposar de més temps per emprendre accions proactives preventives.
  • Generar coneixement a través de l’elaboració d’estudis propis com el de la Nova indústria de la mobilitat a Catalunya que es presentarà durant el primer trimestre d’aquest any.
  • Impulsar la col·laboració público-privada per, entre d’altres qüestions, intensificar la participació del sector a plataformes i instruments europeus aprofitant les oportunitats que s’estan gestant a la Unió Europea, facilitant la transferència dels resultats dels projectes europeus cap al teixit industrial del sector automoció i canalitzant a les empreses cap als fons europeus.
  • Concertar i interactuar de manera intensiva amb el sector, el territori i els agents socials, tot fent-nos corresponsables del futur de la indústria de la mobilitat i l’automoció a Catalunya.

El Govern vol promoure nous projectes industrials i aposta perquè el sector de l’automoció recuperi pes en el sistema productiu. Per això, es prioritzarà el sector destinant el 25% dels ajuts de la DGI i d'ACCIÓ, el que suposarà aproximadament 17M€ anuals.

Pes del sector automoció en economia catalana i reptes

El sector de l’automoció té un pes molt important en l’economia catalana. En concret, genera a Catalunya 150.000 llocs de treball entre directes i indirectes i factura gairebé 25.000 milions d’euros, xifra que representa més del 10% del PIB del país. Les exportacions catalanes d’aquest sector representen prop del 20% del total de l’Estat espanyol. (FONT: CIAC + DGI – ACCIÓ en base a INE i ICEX).

Actualment, el sector de la mobilitat i l’automoció es troba en una situació de canvi i ha de fer front a grans desafiaments com per exemple el vehicle connectat amb el seu entorn; el vehicle autònom; l’electromobilitat i la reducció d’emissions; els canvis en les pautes de consum de la mobilitat; l’entrada de nous actors (Intel·ligència artificial, big data, electrònica i sensòrica, gegants tecnològics...); la transformació digital; i la competència pel talent i la potència industrial i consumidora de la Xina, entre d’altres.

Tant a nivell europeu com local s’estan desenvolupant normatives que definiran el futur de l’electromobilitat. En aquest sentit i pel que fa a Europa, el Reglament UE 2019/631 del Parlament Europeu i el Consell de 17 d’abril de 2019 s’estableixen normes de comportament en matèria d’emissions de CO2 dels turismes nous i dels vehicles comercials lleugers nous. A Espanya i en línia amb els principals països europeus, el Ministeri de Transició Ecològica ha anunciat la intenció de prohibir la matriculació i venda de vehicles de combustió interna a partir de 2040 i circulació al 2050.

Més de 200 empreses hauran d’innovar per reconvertir-se

La indústria de l’automoció a Europa viurà una transformació en els propers anys degut de la producció seriada del vehicle elèctric que substituirà al vehicle de combustió (fins a un 25% l’any 2025). La producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que composen la cadena de valor principal.

Aquestes companyies es localitzen a les comarques de la primera i de la segona corona metropolitana i es concentren en els sistemes de carrosseria, xassís i exterior; interior; motor; eix, frens i control de conjunt del procés de producció.

L’anàlisi del Departament d’Empresa i Treball conclou que un total de 235 empreses de la cadena de valor principal hauran de fer canvis i innovar en els seus productes per tal de reconvertir-se i fer front a la transformació del sector. Així mateix, hi ha fins a 90 empreses que no estan impactades en cap dels seus productes.

La producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que composen la cadena de valor principal