• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

‘Crowdfunding’ sense límits, quan el nostre mercat és el món

Idees d'experts   Adrià Tarrida, consultor de crowdfunding

Adrià Tarrida ens explica els avantatges de fer una campanya de 'crowdfunding' internacional a través de plataformes globals de finançament col·lectiu d'inversió: crear comunitat, diversificar inversors i molt més.
19/06/2020

Quins són els ingredients del finançament col·lectiu d'inversió o crowdfunding? Petites quantitats de diners, un gran nombre d’inversors, una plataforma on-line i parlar molt del nostre projecte. “La força d’una campanya de crowdfunding està basada en la potència del màrqueting i la comunicació i per això és una gran oportunitat per donar a conèixer els nostres productes o serveis”.

El consultor de crowdfunding establert al Regne Unit, Adrià Tarrida, va parlar de finançament col·lectiu d’inversió i dels avantatges de les campanyes internacionals en un Esmorzar de finançament -virtual- celebrat aquest mes de juny. 

Una campanya de finançament col·lectiu d’inversió és el tot o res. O aconseguim l’objectiu que ens hem marcat inicialment o no rebrem ni un euro de les aportacions. Això ens obliga a convèncer a molts inversors a participar-hi i a respondre moltes preguntes sobre l'empresa i els projectes de futur.

Malgrat aquesta dualitat, el resultat de la campanya ens permetrà saber si el nostre projecte és vàlid i va per bon camí. “Si una empresa no arriba a l’objectiu que s’havia marcat potser és que el seu model de negoci no està preparat per sortir al mercat”, reconeix Tarrida.

D'aquesta manera, aquestes campanyes ens poden aportar molt més que nous fons de capital: coneixement, nous clients o ressò mediàtic. “Si només volem recaptar fons, hem de buscar altres formats de finançament més adients perquè aquestes eines van més enllà i requereixen molta feina”.

Algunes claus d’una campanya internacional    

A partir de la seva experiència, Tarrida convida a plantejar campanyes de finançament col·lectiu a nivell internacional per tal d’ampliar les inversions, diversificar inversors i obrir nous mercats. En aquest sentit, plataformes angleses com Seedrs o Crowdcube són les més grans i consolidades a nivell internacional i les que ofereixen més eines a l’emprenedor.

Engegar una campanya en una d’aquestes plataformes obliga a endinsar-se en la llei reguladora britànica. Una de les diferències entre la regulació anglesa (FCA) i l’espanyola (CNMV) és que la britànica permet fer overfunding i recaptar molt per sobre del límit inicial de la campanya, mentre que a l’Estat Espanyol només es pot fer fins a un 125%. “Hem de tenir en compte que els inversors de crowdfunding es comporten en forma de ramat. Quan tens molts inversors és més fàcil que n’arribin més i quan hem complert l’objectiu solen augmentar”.

Per altra banda, també cal tenir present el tiquet mínim d’entrada. En aquestes plataformes es poden fer petites inversions des de 10 euros, un aspecte clau per arribar a més inversors i estendre el projecte. “Unicorns com Revolut, encara fan campanyes de crowdfunding per ampliar la comunitat”, reconeix Tarrida.

Tot i la gran quantitat d’inversors, les campanyes es divideixen entre els inversors grans, que actuen de forma individual i obtenen incentius fiscals, i els inversors petits. Aquests darrers estan agrupats a través de la figura legal nominee amb l’objectiu de facilitar la gestió de tota la ronda de finançament i del capital final de l’empresa.

Per situar-nos, Tarrida posa d’exemple les campanyes d’algunes empreses: Bnext, que pràcticament va triplicar l’objectiu inicial obtenint 2,8 milions de lliures de prop de 5.000 inversors; o l’empresa catalana de sabatilles Tropicfeel que amb 950.000 lliures de 758 inversors va superar els 625.000 inicials.

7 claus per aconseguir l’èxit en una ronda de crowdfunding d’inversió

Amb tot, Adrià Tarrida ho resumeix en set claus d’èxit:

Comprova que és per a tu: Necessitem un producte viable i atractiu. Una campanya de crowdfunding requereix molta feina i no ens pot distreure en excés. Hem de tenir temps suficient i els recursos necessaris per dur-la a terme.

Construeix una comunitat. Abans de començar, cal tenir una base d’inversors amb persones properes (FFF). A partir d’aquí, cal parlar amb clients i possibles inversors.

Tingues paciència. Una campanya és llarga: requereix una preparació de 2 a 4 mesos per definir com ho comunicarem i per rebre l’aprovació de la plataforma; el gruix de campanya sol durar de 2 a 3 mesos i la post campanya, amb el due diligence i la recaptació dels diners, sol allargar-se de 2 a 8 setmanes.

Parla l’idioma de l’inversor: Hem de tenir clares les variables de negoci i les nostres mètriques perquè els inversors ens ho preguntaran. A més, també hem d’entendre què necessita i quin és l’objectiu de la persona que inverteix a la nostra empresa.

Repetir i repetir: Hem de tenir clar que haurem de repetir moltes vegades i evolucionar el discurs del nostre projecte. El feedback que rebem ens ajudarà a millorar, l’hem d’escoltar.

No et desesperis. El finançament col·lectiu d’inversió és una carrera de fons i hi ha molta feina. Està comprovat que durant els primers i els darrers dies d’una campanya és quan el nombre d’inversions creixen.

Envolta’t del millor equip. En una campanya de crowdfunding necessitem fer moltes coses diferents que requereixen d’habilitats diverses. Els inversors, a més, també es fixen en l’equip: d’idees n’hi ha moltes però equips que les executin poques.

Si la teva empresa busca finançament per créixer, des d’ACCIÓ et podem ajudar. Aprofita el Servei d’assessorament financer, t’ajudem a buscar els formats que més s’adapten al teu projecte.