• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

La digitalització de l’empresa en un món post COVID-19

Idees d'experts   Silvia Leal, divulgadora científica i experta en transformació digital

Com han d'aprofitar els canals digitals les empreses per vendre internacionalment? Quin és l'efecte de la COVID-19 i el confinament? Ho explica Silvia Leal, en el marc de presentació de la nova iniciativa d'ACCIÓ i l'EOI l'International eTrade.
23/07/2020
La digitalització de l’empresa en un món post COVID-19

Silvia Leal

La crisi de la COVID-19 i, concretament, el confinament de la població han portat un increment molt elevat del consum digital: videotrucades, compres, entreteniment i molt més. De fet, les dades són contundents: la utilització del telèfon mòbil va créixer un 38% i, a casa, podíem estar més de 14 hores diàries mirant pantalles.

Amb el confinament acabat i enmig d'aquesta nova normalitat, la gran pregunta és la següent: aquesta acceleració digital ha vingut per quedar-se? “Si la nova normalitat és el distanciament social, la tecnologia segueix sent clau per aconseguir-ho”, apunta Silvia Leal, divulgadora científica i experta en transformació digital, en el marc d’una jornada on-line per presentar la nova iniciativa d’ACCIÓ i l’EOI, International eTrade.

Seguirem comprant on-line com ho hem fet aquests mesos? “Sí. A més, les empreses que han fet el pas i la inversió per digitalitzar-se han vist que ha valgut la pena i els hi ha funcionat. I per això, ho han de seguir fent”, explica Leal. I afegeix: “s’ha d’entendre molt bé tot el que ha passat a nivell social i com les persones han viscut la digitalització”.

Tot i que la tecnologia encara s’ha d’aprendre a gestionar bé en molts casos, el consumidor i la societat han canviat. Les persones que no compraven on-line ho han començat a fer i els que ja ho feien han comprat més. Tot plegat aporta moltes oportunitats per a les empreses. “Si Espanya augmentés un 10% el nivell de digitalització, augmentaria un 2% el PIB. No ens podem permetre el luxe de quedar-nos enrere perquè la digitalització empresarial aporta més productivitat”, reconeix.

Amb tot això, Leal té clar que en cap cas el comerç físic no desapareix sinó que conviurà amb els canals on-line. Això sí: digitalitzar-nos ens permet obrir portes al món sencer, guanyar noves oportunitats de negoci i ser més eficients.

Més enllà del comerç electrònic

Més enllà de crear una botiga on-line o d’incloure els nostres productes a un marketplace internacional, la digitalització passa per crear una estratègia digital a nivell global. La tecnologia ens permet ser més eficaços a l’hora de connectar amb els nostres clients d’arreu del món i això les empreses ho han d’aprofitar.

En aquest sentit, eines digitals com els xatbots ens permeten interactuar amb els usuaris o clients com si fos una persona real qui respon oferint una atenció personalitzada. “El 69% de les persones que han de parlar amb una empresa, ho fan perquè tenen preguntes. A més, s’espera que a finals de l’any vinent, el 85% de les operacions financeres es facin a través de xatbots i en canals on-line. Tot plegat permet augmentar la productivitat”, apunta.

A més d’utilitzar la tecnologia adequada, la digitalització obre un ventall d’oportunitats molt gran a nivell internacional. En països asiàtics, com les Filipines o Malàisia, o països europeus com Espanya, el comerç electrònic i la digitalització creixerà molt durant els propers anys. Una finestra plena d’oportunitats tenint en compte que els consumidors seguiran digitalitzant la seva vida.

Tres recomanacions

Per acabar, Silvia Leal fa referència a Darwin: “Qui millor s’adapti a la digitalització, serà qui sobreviurà”. I ofereix tres recomanacions a les empreses que volen fer el pas o consolidar la seva estratègia digital:

1. Els empresaris han de seguir entenent molt bé el seu negoci i quines són les tecnologies i accions que convenen a l’empresa.

2. El prova-error no és suficient. La llei que impera és l’aprenentatge i la formació dels professionals.

3. La companyia és clau. Si anem ben acompanyats arribarem més lluny.

 

International eTrade, aprofita els canals digitals per vendre a tot el món

Aquesta jornada va servir per presentar l’ International eTrade, una iniciativa d’ACCIÓ i la Escuela de organización industrial (EOI), que ofereix 60 hores de mentoria i capacitació especialitzada totalment finançades per tal que les empreses obtinguin tot el coneixement en termes d’internacionalització digital. Vols saber-ne més? Descobreix-lo.

Aquesta sessió també va comptar amb la participació de Mario Coll, director de desenvolupament de negoci de Lladró a la Xina; de Fernando Garrido, de l'EOI; i d'Elena Antonijuan, responsable d’Internacionalització on-line d'ACCIÓ, qui va presentar la iniciativa International eTrade. Recupera aquestes presentacions, aquí.

Serveis relacionats

International eTrade

Aprofita els canals digitals per vendre a tot el món