• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Com convertir-se en el millor aliat de la indústria francesa

Articles i altres publicacions

L’evolució positiva de l’economia francesa brinda l’oportunitat als fabricants intermedis catalans de convertir-se en la millor opció per a la subcontractació industrial gràcies a la seva proximitat i estàndards de qualitat

“Tots els llums estan en verd per exportar a França, però sent conscients que és una aposta a llarg termini que cal treballar amb constància”. Carole Egea, directora de projectes d’internacionalització de l’Oficina Exterior de Catalunya a París, encoratja a aprofitar les oportunitats per a les empreses industrials que brinda el mercat francès. Per tal d’explorar-les sobre el terreny, ACCIÓ i la Cambra de Manresa organitzen una Missió a la Fira Siane, un esdeveniment clau per al sector, que se celebrarà a Tolosa del 23 al 25 d’octubre de 2018.

“La indústria francesa està estressada, la producció està al límit de capacitat i ja tenen dificultats per trobar talent qualificat”, afegeix Jaume Ferrer, director d’Internacionalització de la Cambra de Manresa. La fira Siane, consolidada en els 10.000 visitants i les 750 empreses expositores, és una magnífica ocasió per sondejar el mercat francès; tal com s'ha explicat durant una de les sessions dels International Business Days - Focus Europa

País industrial al costat de casa

“França és un país molt industrialitzat, un àmbit que representa el 10% del PIB”, ressalta Carole Egea. L’agroalimentària, l’automoció o la metal·lúrgia encapçalen la indústria gal·la. 

"ACCIÓ i la Cambra de Manresa organitzen una Missió a la fira Siane, a Tolosa, del 23 al 25 d'octubre de 2018"

La fira Siane, a més, s’ubica a la regió de l’Occitània (resultat de la fusió de les regions de Migdia-Pirineus i Llenguadoc-Rosselló). “És una regió dinàmica, propera a Catalunya i amb una forta implantació industrial”, indica Egea. Especialment hi destaca el sector aeronàutic, el qual lidera a Europa i genera el 40% dels llocs de feina en la indústria de la regió. Més enllà d’aquest, les TIC, l’agroalimentari, la salut i la química completen el quadre de les principals indústries a Occitània.

Precisament la proximitat de l’Occitània és un dels principals avantatges per a les empreses industrials catalanes. Al capdavall, és el mercat natural de Catalunya, on “és fàcil enviar-hi un camió, no hi ha duanes i el procés global de compra és similar”, resumeix Carole Egea.

De fet, el conjunt de França és el primer soci comercial de Catalunya, un país on les exportacions no han parat de créixer des del 2013. Actualment, 5.800 empreses catalanes exporten a França i més de 4.000 ho fan de forma regular.

Per a Egea, la Missió a la Fira Siane de Tolosa “permetrà a les empreses sondejar el mercat francès i/o aprofundir-hi la seva presència”. Les companyies catalanes que s’hi desplacin podran compartir estand on rebre clients potencials i poder comprovar la receptivitat dels seus productes amb els contactes idonis fruit d’una prospecció prèvia a mida realitzada per l’Oficina Exterior de Catalunya a París.

La subcontractació industrial

El principal objectiu d’explorar el mercat francès en aquesta direcció és treballar la subcontractació industrial i nodrir les borses de les grans indústries franceses de pimes catalanes que, d’aquesta manera, multipliquin les seves oportunitats de fabricació.

"La proximitat de l’Occitània és un dels principals avantatges per a les empreses industrials catalanes"

“Normalment s’enfoca a pimes amb molt de risc al dependre d’un gran client tradicional. Els va bé diversificar ampliant clients i sectors”, resumeix Jaume Ferrer.

En el cas de donar-se a conèixer dins la indústria francesa, el dirigent de la Cambra de Manresa apunta la necessitat de “cuidar la presentació de l’empresa i el web corporatiu. A més, cal dedicar molta atenció a fer el seguiment, sense fer-se pesat però tampoc tenir por d’insistir”. Tot plegat, evidentment, sempre utilitzant la llengua francesa, imprescindible en aquest mercat.

La recuperació francesa

França ha viscut aquests darrers anys un creixement tebi però constant. “Al 2017, però, el creixement del PIB ha superat les expectatives fregant el 2%. És un indicador d’un nou impuls econòmic, com el descens de l’atur al 9%”, celebra Carole Egea.

El país, a més, aprofita l’efecte Brexit per captar inversions inicialment previstes per al Regne Unit. França també treballa en la preparació dels Jocs Olímpics del 2024 i el projecte de desenvolupament urbà del Gran París. “Un bon context general que cal aprofitar”, insisteix.

Tot i això, no deixa de ser cert que exportar a França “és complicat”. D’entrada, perquè és un mercat madur. “Sense un producte innovador o amb alta competitivitat de preu, serà difícil fer-s’hi un lloc”, adverteix Egea. El francès també “és un mercat exigent en aspectes com les homologacions, on hi suma diverses nacionals a les europees”.

“Sense un producte innovador o amb alta competitivitat de preu, serà difícil fer-se un lloc a França”

Malgrat tot, la directora de projectes d’internacionalització de l’Oficina Exterior de Catalunya a París es mostra convençuda que les empreses catalanes hi tenen possibilitats i arguments.

“Tot i les dificultats, les exportacions no han parat de créixer. A més a més, després de la crisi ha caigut la tendència de comprar a l’Àsia i els millors temps d’entrega i la qualitat fan que ja es prioritzi un proveïdor més proper com el català”, conclou.