• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

L’inversor respon: Montserrat Vendrell i la inversió en startups biotecnològiques

Idees d'experts   Montserrat Vendrell, sòcia d'Alta Life Sciences

Montserrat Vendrell, sòcia del fons de capital risc especialitzat en ciències de la vida, Alta Life Sciences, explica com i perquè inverteix en empreses d’aquest sector. Un grup d’emprenedors han tingut l’oportunitat de fer-li un bon grapat de preguntes a l’Inversor respon.
10/10/2019

Montserrat Vendrell no dubta del valor afegit que té la inversió en startups biotecnològiques: “Més enllà dels retorns o els ROIs estem desenvolupant productes que solucionen problemes dels pacients”. És sòcia del fons de capital risc Alta Life Sciences, especialitzat en la inversió en el sector de les ciències de la vida i sorgit a partir d’un dels fundadors del fons americà Alta Partners.

Amb una llarga trajectòria al sector de les ciències, Vendrell dona detalls del fons i com pot ajudar a les startups del sector a créixer. Ella ha protagonitzat L’inversor respon, una sessió en format reduït que permet a una quarantena d’emprenedors realitzar totes les preguntes que tinguin al cap a un inversor. Un cop resolts els seus dubtes, Montserrat Vendrell respon el nostre qüestionari.

Quines característiques defineix Alta Life Sciences?

Som un fons de capital risc que té com a estratègia invertir en projectes de l'àmbit de les ciències de la vida: empreses que desenvolupen fàrmacs, biotecnològiques, de l’àmbit dels dispositius mèdics o de la salut digital. Tots ells són projectes amb un alt component innovador i que sorgeixen de centres de recerca o d’hospitals. Alta Life Sciences pot entrar en diferents fases de la vida d’un projecte, som flexibles. Tot i això, no hi entrem en fases molt inicials. La nostra entrada comença quan hi ha una prova de concepte i fins a etapes molt evolucionades: des d’una sèrie A a una sèrie D. 

I quins imports?

Poden ser variats. El nostre tiquet mínim estaria al voltant d'1 milió d'euros i reservem al voltant d'uns 10 milions d’euros al llarg de la vida de la companyia. Dependrà molt del model de negoci. No té les mateixes necessitats una empresa de salut digital que les que pot tenir una empresa biotecnològica que desenvolupa una fàrmac i que pot passar per diferents rondes de finançament.

En algun àmbit geogràfic concret?

Tenim un gran focus a l'Estat Espanyol i també podem invertir a arreu d'Europa. Cal dir que comptem amb un component americà molt gran a través dels socis, però Alta Life Sciences es crea aquí. Tenim la marca Alta perquè un dels nostres socis és en Guy Nohra, qui va ser el fundador d'Alta Partners a San Francisco. Això ens permet oferir un coneixement molt gran del mercat americà.

Per què una startup hauria d'acudir a Alta Life Sciences?

Podem aportar diferents ingredients a les startups del sector. La majoria són impulsades des d’un centre científic o clínic. Són professionals que no tenen un perfil emprenedor i que necessiten un assessorament sobre com enquadrar el potencial del projecte o dissenyar el model de negoci. De fet, ens agrada liderar les rondes d’inversió i tenir un seient al consell per acompanyar a les empreses al dia a dia. Un altre aspecte és que som la porta d’entrada al finançament a una tipologia d’empreses que en necessiten per desenvolupar-se, no només a l’inici sinó també en futures rondes.

Quina de les vostres inversions destacaries?

En tenim quatre. Tres de biotecnològiques i una de salut digital. La primera és Peptomyc, liderada per dues dones i de l'àmbit de l'oncologia. Aquesta empresa surt del Vall d'Hebron Institute of Oncology i desenvolupa una estratègia a través d'un mecanisme per redreçar el càncer i que podria tenir un alt nivell d'eficàcia i seguretat. Les altres dues empreses biotecnològiques són Bionure, una companyia en l'àmbit del sistema nerviós que està més avançada i que ja s’està començant a tractar els pacients a través dels fàrmacs; i Sanifit, que és l’empresa que ha protagonitzat la ronda de finançament més gran de la història de la biotecnologia espanyola de 55M€.  Per altra banda Mediktor, és una empresa de salut digital que té un aplicatiu que permet fer una tria de la possible patologia d’una persona a partir d’un qüestionari.

Què és el que et va impulsar a ser inversora?

Jo venia d'una trajectòria del món de les ciències de la vida, a nivell de recerca i amb una estada postdoctoral als EUA. Llavors em vaig anar movent a l'espai de transferència, innovació i suport a l'emprenedoria. He passat pel Parc Científic de Barcelona i Biocat, sempre en entitats que tenien com a missió impulsar el sector de manera global: partir d’una bona recerca i alhora acompanyar a emprenedors a millorar les idees o atraure inversió. Per tant ha estat com un final natural de la cadena. A Alta Life Sciences podia aportar-hi el coneixement dels emprenedors d’aquí. Va ser el pas natural, ara podré gestionar un instrument a partir de tot el que he fet fins ara.

Dedicar-se a la inversió en aquest àmbit té un valor afegit?

Totalment i no se li escapa a ningú. Més enllà dels retorns o els ROIs estem desenvolupant productes que solucionen problemes dels pacients i els pacients som tots nosaltres. Hi ha projectes que tenen un impacte directe, pots curar malalties, i això és un grau de satisfacció espectacular.

Quins reptes té l'ecosistema emprenedor a Barcelona i Catalunya?

Un dels més importants és guanyar massa crítica. Darrerament hem fet un creixement exponencial perquè partíem de zero en nombre de companyies, nombre de productes o emprenedors. Però encara hem d'assolir un grau de maduresa si volem ser competitius i sostenibles.

Un segon aspecte clau és l’accés al finançament. Tot i que han sorgit nous fons durant els darrers anys, prova que hi havia una necessitat, és cert que farà falta un accés a més finançament per poder treure’n tot el potencial.

El tercer punt és el de mantenir i reforçar la recerca. S'ha fet molt bona feina i ha estat el caldo de cultiu per ser on som, però és un tema que s'ha de seguir mantenint. I pel que fa al suport públic a la recerca, la incentivació i l’atracció de talent s'han de seguir potenciant.

Si emprendre fos una salsa formada per ingredients com l’equip, el model de negoci i la tecnologia; quins tindrien més pes?

Equip, tecnologia i model de negoci, per aquest ordre. En un projecte d’èxit, l’equip és clau. Si tu no tens un bon equip amb visió, passió i amb know-how per tirar-ho endavant, per més bona que sigui la tecnologia el projecte no funcionarà. Òbviament a vegades veiem tecnologies molt bones i el que podem fer és canviar l'equip. Per altra banda, si la ciència no és bona i no hi ha un bon model de negoci tampoc va enlloc: el calaix és ple de bones tecnologies que no han sabut escalar.