• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Com liderar la innovació i sobreviure als canvis accelerats

Idees d'experts   Andrés Raya, director executiu del portafoli de programes d’ESADE

Què ha de fer una empresa per sobreviure als canvis de l'entorn? Com ha d'aplicar la innovació? El professor d'ESADE Andrés Raya ho va explicar en una masterclass virtual sobre com liderar la innovació. Tot plegat, en el marc de presentació del Servei d'innovació estratègica d'ACCIÓ.
23/04/2020

Darwin deia que les espècies que sobreviuen són les que s’adapten millor als canvis. Fent un símil al món empresarial, podem dir que les empreses que no estiguin preparades per afrontar els canvis, per evolucionar o per canviar la manera de fer, no sobreviuran.

Parlem d’una crisi sanitària i econòmica com l’actual, de la revolució tecnològica o dels canvis d’hàbits dels consumidors. “Les empreses han d’esperar el millor però s’han de preparar pel pitjor”, reconeixia el director executiu del portafoli de programes d’ESADE, Andrés Raya.

Ell mateix va fer la ponència virtual Liderar la innovació i preparar-se per a la disrupció, organitzada per ACCIÓ i ESADE, en el marc de la presentació del Servei d’Innovació Estratègica.

Com la història de la gasela i el lleó

Raya es preguntava el següent: una gasela ha de ser més ràpida que un lleó? No, ha de córrer més que les altres gaseles per sobreviure. Si ho portem a l’àmbit empresarial podem dir que el lleó és l’entorn i les empreses són les gaseles. “Les empreses no competeixen contra l’entorn perquè aquest canvia molt ràpid. L’important és reaccionar més ràpid i millor que la resta d’empreses, així serem més adaptables”, explica el professor d’ESADE.

Hi ha quatre aspectes essencials que les empreses han de tenir en compte per adaptar-se als canvis:

Capacitat d’estratègia. Les empreses han d’establir els seus propòsits, desenvolupar-los i executar-los: cal tenir clar on anem i la direcció que hem de seguir per arribar-hi.

Percebre els canvis més rellevants. L’entorn és volàtil i incert i per això les empreses que s’adaptin més ràpid tindran avantatges més competitius i oportunitats de futur. “S’han d'interpretar les senyals de l’entorn i comunicar-les molt bé a tota l’organització”, apunta.

Posar a prova les respostes. Pel professor Raya, una de les tendències més habituals de les empreses és jugar-s’ho tot en un sol projecte i fer inversions molt grans. Per contra, proposa fer molts prototips i posar-los a prova. “Quan l’entorn no és estable cal posar a prova la intuïció, fer petites inversions i petits projectes”.

Implementar. Les empreses amb un sistema d’innovació constant han de comprovar de sistemàticament si s’ha arribat a l’objectiu i si els canvis s’han implementat. D’aquí sorgeix la importància de tenir un grup intern que treballi pels canvis.

El més important és la tecnologia?

No. Això no va de tecnologia, va de persones. “La tecnologia aporta el sistema, ens permet pensar en noves formes de fer, però la clau és la persona perquè sovint és el fre per la innovació”, reconeix Raya. En aquest sentit, la gestió del canvi passa per la transformació cultural de l’empresa.

Per empènyer una empresa cap al canvi s’hi ha d’involucrar moltes persones: “almenys un 60% del personal ha d’estar compromès amb la innovació”. Això vol dir que cal alinear als membres de l’organització en la mateixa direcció, crear l’entorn adient i que comprenguin la necessitat del canvi i la manera d’executar-lo. Es per això que resulta més necessari que mai motivar al personal, comunicar correctament, actuar i consolidar els canvis.

En aquesta transformació cultural també cal tenir-hi en compte aspectes com l’storytelling o la forma de connectar amb les persones; la gamificació per gestionar el canvi o que els reptes siguin coherents amb les habilitats de l’equip. A més, el professor d'ESADE també proposa un sistema d’organització dual que combina la jerarquia tradicional amb una xarxa d’agents del canvi dins l’empresa i enfocada a la innovació: l’organització dual de Kotter.

Servei d’innovació estratègica: crear un model d’innovació propi

Aquesta jornada virtual va sevir per presentar el Servei d’innovació estratègica d’ACCIÓ, un programa sorgit per accelerar la capacitat d’adaptació als canvis i crear un nou model d’innovació.

“Volem preparar a les empreses per aquest futur incert, que puguin adaptar-se als canvis sobtats i que cada vegada són més accelerats”, explicava Blanca Espina, coordinadora de projectes d’innovació d’ACCIÓ. Enguany, el servei compte amb un programa formatiu d’ESADE per ampliar la capacitat dels equips per adaptar-se als canvis.

 

 

Serveis relacionats

ACCIÓ Virtual Desk

Un canal telemàtic de reforç per a la resolució de consultes i assessorament empresarial