ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Miguel Ángel Tovar, com inverteix un ‘business angel’ en empreses tecnològiques

Idees d'experts   Miguel Ángel Tovar, Smartech Capital

El business angel Miquel Ángel Tovar ha estat l'Inversor Respon d'ACCIÓ on ha explicat els seus criteris d'inversió, en quines empreses participa i la metodologia que utilitza.
22/12/2020

Miguel Ángel Tovar, àngel inversor i Limited Partner a Smartech Capital, està especialitzat en invertir en startups tecnològiques i amb un potencial de creixement alt. D’aquestes inversions en són exemple empreses reconegudes com Glovo, Carnovo, Deliberry o Pharmacelera.

Tovar ha estat l’Inversor Respon d’ACCIÓ on, en una sessió en línia, ha explicat quins són seus criteris d’inversió i ha respost dubtes i preguntes d’inversors i emprenedors. Abans de fer-ho, però, s’ha sotmès al nostre qüestionari:

 

Quines característiques defineixen les seves inversions com a business angels?

Com a business angel inverteixo en startups tecnològiques i amb alt potencial de creixement. Durant els darrers anys he fet més de 25 inversions en empreses de sectors ben diversos. Participo en startups en fase inicial i que ja hagin posat a prova el seu model de negoci: que tinguin unes bones mètriques, que estiguin facturant o que tinguin clients.

D’altra banda, també tinc en compte la previsió de retorn. Si amb cinc anys no veig que l’empresa pugui tenir una valoració 10 vegades superior a la inicial, no hi invertiré perquè no tindré el retorn esperat. Cal tenir en compte que bona part de les inversions fetes en startups (fins el 80%) són fallides.

En aquest sentit, una startup ha de complir amb tres aspectes clau: ha de ser un projecte viable, amb un mercat molt clar i un avantatge sobre la competència; l’equip i el moment de sortida han de ser factibles per complir els objectius; i ha de ser un projecte escalable i que els inversors hi tinguin una oportunitat de sortida.

També treballo molt amb la conversió. És a dir, inverteixo a les empreses juntament amb inversors experimentats que conec i que respecto. Les seves opinions m’aporten valor i l’experiència final és més enriquidora. De fet, quan em reuneixo amb les startups, també prefereixo reunir-m’hi amb altres inversors: quatre ulls hi veuen més que dos.

I com ho feu al fons Smartech Capital?

El fons Smartech Capital també es dedica a la inversió en companyies tecnològiques. Aquest vehicle va néixer com una iniciativa d’inversors i som a mig camí d’un business angel i d’un fons de capital risc.

Participem en startups de qualsevol sector i fem tiquets d’entre 70.000 i 100.000 euros per a cada empresa. Sobretot ens fixem molt amb les mètriques, que tinguin creixement de dos dígits, però sobretot amb l’equip. Una de les companyies on hem invertit darrerament és Verse.

Què et va impulsar a ser inversor?

Em va començar a interessar a través d’un amic, que era membre de la xarxa d’inversió privada de l’IESE. Ell m’explicava les inversions que havia fet o les startups que havia vist. El 2013 vaig anar a un dels fòrums, em va agradar molt i m’hi vaig fer membre. Posteriorment, hi vaig començar a assistir més assíduament i el mes de maig del 2014 ja hi vaig fer la meva primera inversió.

Per què una startup hauria d’anar a buscar inversió amb tu?

Habitualment, les empreses on la inversió privada està més justificada són aquelles que han provat l’encaix amb el mercat i tenen un model de negoci validat. A partir d’aquí, per créixer, per seguir desenvolupant el model de negoci o per expandir-se internacionalment necessiten inversió privada perquè sinó aquest desenvolupament seria molt lent. Aquest és el cas ideal per trucar la nostra porta.

Com ha afectat la pandèmia de la COVID-19 als vostres projectes d’inversió?

De manera diversa. L’impacte depèn dels diners que una empresa tingui a la caixa. Tenim startups que tenien diners perquè acabaven de tancar una ronda de finançament. Això els hi ha permès reduir el mínim la despesa i posposar el projecte per més endavant, un cop la situació millori.

En canvi, altres startups, a més d’haver-se vist amb pocs diners a la caixa, formen part de sectors que han patit els efectes de la pandèmia i han hagut de tancar. És el cas de les empreses del sector turístic que són les que més han patit.

Quina de les vostres inversions destacaries davant la pandèmia? Per què?

Un d’aquestes inversions és Nautal, una empresa de lloguer de barques. Es tracta d’un sector molt estacional on normalment els clients fan les reserves amb antelació per les seves vacances. Quan va començar la pandèmia molta gent va cancel·lar la reserva i això va tensar enormement la situació de caixa. Tot i això, quan va arribar la temporada d’estiu, es van trobar que faltaven embarcacions perquè al final la demanda va ser molt gran. El lloguer d’embarcacions permetia que els clients es reunissin amb persones properes d’una mateixa bombolla i evitava el contacte amb altra gent.

També he participat a Deliverry, un supermercat on-line on pots fer compres a través de diferents venedors. Durant la pandèmia ha incrementat molt el nombre d’operacions fins al punt de saturar-se. En aquest sentit, l’empresa se’n va veure beneficiada.

Quins reptes té per endavant l’ecosistema emprenedor de Barcelona i Catalunya?

Cal continuar amb la tasca que els agents de l’ecosistema estan fent, que és molt bona. Destacaria la feina de Barcelona Tech City amb la recent creació de nous piers. Això està contribuint molt amb el fet que Barcelona sigui un dels hubs europeus de referència i totalment internacionalitzat. Cada vegada tenim més capital i fons d’altres països que s’estan interessant per Barcelona i invertint en startups d’aquí. Al mateix temps, això també està obrint noves oportunitats per ajudar en l’expansió internacional de les empreses. El repte és mantenir aquesta bona tendència i seguir atraient talent per ser un dels hubs més importants d’Europa.

Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quins tindrien més pes?

Equip, clarament. Jo he vist models de negoci similars i que s’han diferenciat per l’equip i l’execució que han fet del projecte. Un cas concret és el de Glovo. Es tracta d’un sector on hi ha molta competitivitat, amb molts players, i on aquesta empresa ha pogut desenvolupar-se molt bé gràcies a l’equip excel·lent que té. Si l’equip és potent, acabarà trobant el model de negoci i la tecnologia adient per tenir èxit.