• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

‘Pentagrowth’ i la disrupció en temps de crisi

Idees d'experts   Javi Creus, creador de la metodologia 'Pentagrowth'

Quin efecte té una crisi sobre els models de negoci? Javi Creus, fundador de Ideas for Change, ens explica com la crisi de la Covid-19 ha transformat moltes empreses i com la seva metodologia 'Pentagrowth' està pensada per dissenyar models de negoci disruptius i de creixement exponencial.
27/04/2020

A ningú se li escapa que la crisi actual ha canviat la forma de fer negocis, de treballar, d’interactuar amb la família o d’entendre la tecnologia. Ara tots sabem que les impressores 3D poden fer viseres de protecció o respiradors, que grans empreses poden transformar el seu propòsit habitual per ajudar a pal·liar els efectes de la crisi o que les persones grans s’han habituat a les videotrucades.

“La plasticitat que han demostrat empreses, institucions i ciutadans ha estat espectacular. En quatre setmanes el rellotge ha avançat quatre mesos, quatre anys o diverses dècades. La innovació social ha estat molt gran”, apunta Javi Creus, fundador de Ideas for Change, en el workshop virtual L’eina Pentagrowth per dissenyar models de negoci disruptius.

Aquesta organització ha creat recentment un informe on ha analitzat més de 150 iniciatives que s’han posat en marxa durant les últimes quatre setmanes de crisi. Totes elles són el resultat de milers de propostes empresarials i ciutadanes que combinen l’ús de tecnologies, noves formes d’organització i capacitats ciutadanes que eren latents.

“Hem viscut en dos mons. El que coneixíem i el que vivim ara. Hi ha un canvi en els valors, en les persones i les organitzacions: el que era essencial ha esdevingut complementari i a la inversa”, apunta. En aquest sentit, reconeix que ha canviat la percepció de l’espai, del temps i de l’entorn.

Així doncs, en temps de crisi s’acceleren els canvis, canvien les prioritats i sorgeixen noves alternatives. En aquest sentit, Creus apunta a cinc observacions clau a tenir en compte a partir de l’informe:

1. Hem descobert com és la societat en xarxa: La capacitat de connectar-se en temps real i compartir coses a distància ha fet un salt.

2. La flexibilitat productiva. Des de convertir un motor d’un cotxe en una eina per respirar o convertir un espai de convencions en un hospital. “Quan canvies el punt de vista, les coses poden tenir altres utilitats que no pensàvem”, apunta.

3. La capacitat de transformació de les empreses i el rol de la ciutadania. Aquests dies moltes empreses s’han transformat i també ho han fet els seus treballadors. “Hem descobert la capacitat increïble dels treballadors per assumir nous rols”.

4. La reestructuració de sistemes de negoci. Empreses i centres s’han transformat per fer eines i iniciatives per ajudar a la societat (com els respiradors). “Quan canvien les necessitats, els ecosistemes es reconfiguren a una velocitat molt gran i són capaços de fer coses que cap organització hagués pogut fer”, explica Creus.

5. El valor del coneixement compartit. I posa dos exemples: “Hem vist com molts restaurants mostraven les seves receptes o com els centres esportius compartien entrenaments per fer a casa”.

Pentagrowth, una eina per dissenyar models de negoci disruptius

Pentagrowth és una metodologia per el disseny de models de negoci disruptius”, explica Javi Creus, qui n’és el creador. Aquesta metodologia sorgeix de l’estudi de 50 organitzacions que havien crescut més del 50% en usuaris i clients durant cinc anys seguits. És el cas d’empreses com Uber o Airbnb, entre d'altres. 

Ideas for change ha desenvolupat una metodologia pròpia que pot ajudar a startups i empreses a reformular els seus models de negoci a partir dels següents passos:

Anticipar: Tot i que ara mateix la prioritat és sobreviure l’emergència, per créixer de forma exponencial cal dissenyar negocis a partir del concepte un #FuturoQueMola: amb capacitat d’involucrar a altres agents del sistema i d’ampliar el camp d’actuació. “Cal que hi hagi complicitat entre sectors diferents per canviar la realitat perquè els negocis són del conjunt de l’ecosistema, no només d’una sola empresa”, apunta Creus.

Descompondre: Descobrir el potencial intern i capacitats actuals de l’empresa.

Explorar el potencial extern. Aquest punt analitza les palanques bàsiques pel creixement exponencial:

1. Connectar: “Els nous models de negoci es basen en connectar coses que abans no estaven connectades”, diu. Cada vegada que hi ha nous sistemes de connexió la velocitat de creixement de les empreses creix: ara és el moment de la internet de les coses.

2. Actius: “Com més baix sigui el cost de producció el creixement serà més ràpid”. En aquesta palanca, Creus posa d’exemple els models de Bla Bla Car: únicament necessita noves places buides als cotxes, no ha de comprar vehicles nous per créixer.

3. Capacitats: Cal mirar els usuaris de manera diferent, veure les capacitats noves que tenen i els rols que poden agafar. A Airbnb pregunten als usuaris si volen dormir o si volen oferir un lloc on dormir. Això és clau: “La col·laboració permet repartir-se la feina i créixer més ràpid. Com més rols es donin als clients o usuaris més ràpid es creixerà”.

4. Agents. Passar de tenir proveïdors a compartir el mercat. Creus posa l'exemple d'Android i les marques de mòbils: moltes fan servir aquesta plataforma com a sistema de negoci compartit amb Google. .

5. Compartir coneixements. Abans deien que el coneixement que valia era el que et guardaves. Avui això ha canviat perquè estem a l’economia del coneixement. “S’ha de pensar molt bé si el es guarda o no la informació. Tenir-la amagada en un calaix pot generar un cost perquè pot caducar”.

Combinar els elements interns i externs per generar una proposta de valor disruptiva.

Experimentar. S’han de fer prototips, proposar-los a l’ecosistema i a posar-los a prova.

 

Catalonia Exponential: exponencialitza la teva empresa

Aquesta sessió virtual s’emmarca dins el programa Catalonia Exponential que forma part dels àmbits d’innovació internacional i disruptiva d’ACCIÓ. Aquest programa aglutina diversos serveis i activitats per ajudar a les empreses a créixer de manera exponencial i diferencial. És el cas de l'Exponential Day, una oportunitat per dissenyar un nou model de negoci disruptiu.

 

ACCIÓ ha organitzat aquesta jornada en el marc d’activitats del projecte Enterprise Europe Network, del qual en forma part i que agrupa més de 600 organismes de suport a l’empresa a 66 països.

Serveis relacionats