• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

L’Índia i els Estats Units, dues maneres d’exportar les smart cities

Idees d'experts

Les empreses catalanes que ofereixen solucions per a les ciutats intel·ligents tenen en aquests dos mercats dues vies diferents per explorar: la de la sofisticació nord-americana i la del desenvolupament a l’Àsia

Hi ha camins diferents que, a vegades, porten al mateix lloc. Una cosa així poden viure les empreses catalanes que ofereixen solucions en el camp de les smart cities. Per dues vies que poc tenen a veure l’una amb l’altra, poden aconseguir el mateix resultat: l’èxit internacional. Aquests camins són els que porten a l’Índia i als Estats Units. D’una banda, un país en ple desenvolupament que veu en les ciutats intel·ligents una palanca d’acceleració del canvi; de l’altra, un mercat líder global que demanda les solucions més innovadores.

Aquest 2018, ACCIÓ organitza una Missió a Nova York, per conèixer de primera mà la realitat d'aquest mercat. Ho fa, a més, coincidint amb una fira destacada, la Smart Cities New York (8-10 Maig). Al mateix mes de maig també tindrà lloc la 4th Smart Cities India Expo (23-25 maig). Una coincidència que convida a conèixer per què són tan interessants aquests dos mercats en el camp de les smart cities.

Una urbanització smart

L’Índia és gairebé un continent en si mateix. 1.300 milions de persones habiten un país que ha fet una aposta decidida per les ciutats intel·ligents. El govern indi liderat per Narendra Modi va engegar al 2014 un pla per convertir 100 ciutats del país en smart. 41 trilions de dòlars d’inversió esperada durant 20 anys per a un projecte que ja s’ha ampliat a 20 localitats més en una llista que encara té camí per créixer.

“Al 2030 el 60% de la població de l’Índia viurà en ciutats, el doble del que ho fa actualment (31%)”, explica Suprio Bose, director de l’Oficina Exterior de Catalunya en aquest país. Aquesta gran tendència urbanitzadora multiplica les necessitats de trobar solucions a reptes bàsics com el tractament d’aigües i residus, la gestió de l’energia, la il·luminació, la construcció o la mobilitat.

“A diferència d’Europa, on s’identifiquen problemes concrets per buscar-hi solucions concretes; a l’Índia es busquen solucions a gran escala, fan falta projectes de 360º”, diu Bose. Aquesta gran necessitat de solucions smart per a tots els verticals possibles representa una oportunitat rellevant per a les empreses catalanes per entrar en un mercat tan gran. “TIC, Internet de les Coses i mòbil sempre són clau en aquest àmbit, però sense infraestructures bàsiques no hi pot haver res d’això”, apunta.

Aprofitar la bona imatge

Per fer aquest pas, les empreses catalanes compten amb l’avantatge de la marca Barcelona. “El govern indi ha identificat sis països de referència per establir col·laboracions en l’àmbit de les smart cities i un d’ells és Espanya, en bona part gràcies a Barcelona”, assegura Suprio Bose.

El director de l’Oficina Exterior de Catalunya a l’Índia assenyala que “per als indis Barcelona és un model de ciutat smart i en diverses localitats estan copiant el seu model de transport multimodal o la gestió de residus i energia”.

La fira Smart Cities India Expo s’enfoca clarament a trobar col·laboradors internacionals que permetin oferir les solucions que les ciutats índies necessiten. Tots els grans grups empresarials del país ja tenen la seva divisió tecnològica i busquen a Europa socis que els ajudin a desenvolupar solucions, per exemple, Made in India, Designed in Barcelona.

Incentius i socis locals

En qualsevol cas, l’Índia requereix la recerca de socis locals que facilitin l’entrada al país. “És un país molt divers ple de reptes. Aquesta diversitat fa que cada ciutat tingui els seus problemes singulars a l’hora de transformar-se en smart city”, relata Suprio Bose.

Unes diferències que han empès el govern indi a fer recaure el poder de decisió en aquest àmbit a cada municipi “perquè siguin més àgils i eficients”. Precisament l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a l’Índia és una bona via d’entrada a cadascun d’aquests diferents espais de decisió.

Més enllà de trobar els contactes adequats, les empreses catalanes també han d’estar atentes als incentius que ofereix l’Índia en forma de descomptes impositius i simplificació de normes administratives per a la inversió estrangera directa en smart cities.

Fer les Amèriques

“Més del 60% de les ciutats dels Estats Units està invertint en smart cities”. Robert Negre, consultor de l’Oficina Exterior de Catalunya a Nova York apunta així el potencial del sector en un país sempre a l’avantguarda de la tecnologia. “Al 2015 la Casa Blanca va promoure la iniciativa Smart Cities per facilitar l’adopció de solucions per a les ciutats intel·ligents”, afegeix. Una iniciativa que al 2016 es va expandir amb més de 80 milions de dòlars de noves inversions federals.

Unes solucions que es debatran en la Smart Cities New York de principis de maig, una fira on hi seran els principals actors d’aquest àmbit. La sostenibilitat, la inclusió social o les infraestructures són algunes de les qüestions que la tecnologia pot millorar a les ciutats nord-americanes. De fet, només el US Department of Transportation ha mobilitzat 350 milions de dòlars en fons públics i privats per a ciutats intel·ligents i tecnologies de transport avançades.

Pel que fa específicament a Nova York, 2016 Top 1 Smart City, un dels reptes principals a resoldre és la mobilitat a causa de les contínues aturades d’un servei de metro que amb prou feines ha canviat de cara des de fa dècades. “El sistema de senyalització, els trens antiquats i la infraestructura del sistema de comunicacions són els principals problemes del metro de Nova York”, assenyala Robert Negre.

Alhora, la ciutat ha llançat un programa anomenat NYCx que convida emprenedors locals i globals, startups, empreses i comunitats a transformar la ciutat amb idees innovadores i noves tecnologies. El NYCx obrirà espais urbans per testar noves tecnologies i posarà en marxa reptes dirigits a la indústria tecnològica per resoldre problemes reals de la ciutat i “ajudar Nova York a ser la ciutat més justa, equitativa i sostenible del món”.

Doble contacte

La possibilitat de participar a la Missió d’ACCIÓ a Nova York és una bona oportunitat per a les empreses catalanes d’establir un doble contacte amb els protagonistes del sector als Estats Units, atès que molts d’ells vénen a Barcelona a la Smart City Expo World Congress.

Des de l’Oficina de Nova York, a més, s’ofereix l’opció d’agendar reunions amb empreses de la ciutat, més enllà de si participen o no a la fira. A més a més, l’acord d’ACCIÓ amb el Grand Central Tech permet a les empreses catalanes que ho desitgin disposar d’espais de treball a Manhattan per uns dies en un dels entorn més innovadors de la ciutat.