• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

4 històries d’èxit impulsades pel micromecenatge

Idees d'experts   Valentí Acconcia, Francesc Canosa, Laura Huerga, Ramon Mañas

Projectes com els de La Guia del Creador, la revista La Mira, l’editorial Raig Verd o OdiseiMusic han trobat en el crowdfunding una via per validar el producte, formar una primera comunitat i finançar-se a través dels clients

El crowdfunding és dur, però et permet validar el producte, aconseguir una primera comunitat i obtenir informació rellevant més enllà de la venda”. Valentí Acconcia, consultor de micromecenatge, valora així els principals avantatges d’una alternativa de finançament que permet llançar al mercat projectes tan diversos com La Guia del Creador, del mateix Acconcia, la revista La Mira, l’editorial Raig Verd o el saxofon de viatge Travel Sax. Els seus impulsors han compartit la seva experiència en plataformes com Verkami, Tot suma, L’aixeta o Kickstarter en un dels Esmorzars de finançament d’ACCIÓ.

En tots els casos, coincideixen en la importància de no deixar cap detall a la improvisació, treballar intensament la precampanya i mantenir la tensió durant els 40 dies que acostuma a durar el període de recaptació. Fet això, completar amb èxit l’objectiu fixat pot permetre assolir objectius tan diversos com augmentar el vincle amb la comunitat, reduir el temps d’accés al mercat o obtenir un potent tret de sortida per a un nou projecte.

La guia del creador (a Verkami)

El mateix Valentí Acconcia va decidir llançar La Guia del Creador, un conjunt de recomanacions per realitzar amb èxit una campanya de crowdfunding; a través del micromecenatge. Una bona manera per demostrar la posada en pràctica dels valors que pregona el producte en qüestió. “Quan fas una campanya de 30 o 40 dies ja veus que hi haurà feina cada dia. Però la campanya només és la punta de l’iceberg”, adverteix l’expert.

De fet, assegura que el 80% de les campanyes que fracassen es queden per sota del 20% de la recaptació. “Això passa per una preparació massa bàsica. Una bona precampanya pot durar tres mesos on necessitaràs fer un bon vídeo, enviar correus, planificar molt bé les actuacions de cada dia, etc.”, resumeix.

Acconcia destaca que en la campanya a Verkami per a La Guia del Creador van arribar a aconseguir reunir 191 correus de gent interessada i formar un grup a WhatsApp amb 70 persones on anar informant de cada novetat. Només generant una comunitat així s’entén que s’assolís la recaptació proposada en tan sols 7 minuts. “No cal anar tan ràpid, però sí arribar al 30% durant la primera setmana. Això genera confiança i més expectació”, insisteix.

Alhora, recorda que el rati de conversió entre visites i mecenes ha d’estar per sobre de l’1%. “Si està per sota, o el que ofereixes no interessa o no estàs comunicant bé”. Precisament la comunicació és un aspecte essencial en qualsevol campanya de micromecenatge. ”No has de tenir por de ser pesat. Explica-ho tot i en la postcampanya segueix comunicant per mantenir l’atenció”, recomana.

Finalment, reivindica que les recompenses a oferir es limitin al que vols produir. “És el que interessa a qui es fixa en la campanya i el que et permet validar el producte. No et compliquis creant marxandatge estrany que no vol ningú i concentra’t en les pre-vendes”, conclou.

La Mira (a Tot suma)

La revista La Mira, impulsada pel periodista Francesc Canosa, va veure la llum al 2018 després d’una campanya de micromecenatge a Tot Suma. “Demanàvem 15.000 euros i en vam aconseguir gairebé 16.000; però més que els diners el que necessitàvem era comunicar que existíem”. Així doncs, l’esforç de comunicació que requereix el crowdfunding també permet dotar les campanyes amb aquest objectiu de reconeixement.

Una difusió que buscava arribar al públic potencialment interessat en “una revista de no actualitat que mira Catalunya d’una manera diferent i sense articles d’opinió”, destaca Canosa. Davant del repte de “comunicar una cosa que no existia, la campanya de micromecentage era la nostra campanya de comunicació”.

Per a Canosa, la campanya de crowdfunding ha de ser un “míssil-missatge, que generi una onada expansiva a tots els nivells”. A més, afegeix, “serveix de termòmetre per veure si hi ha aigua a la piscina abans de llançar-t’hi”. En el cas de La Mira, “l’estratègia era donar la cara perquè el projecte som nosaltres. Ens vam presentar per tot Catalunya”. I ho van fer amb una premissa clara: “el crowdfunding vol dir suar. Dúiem dos anys rumiant i ho teníem tot perfectament estudiat i planificat abans de començar la campanya”.

Editorial Raig verd (a L’aixeta)

El cas de l’editorial Raig Verd és el d’una empresa que ha trobat en el micromecenatge la inspiració per generar noves vies d’ingressos. “Vam voler fer una campanya per editar un llibre concret que era molt car de produir i li volíem donar una empenta diferent”, recorda Laura Huerga, editora i fundadora de Raig Verd. La campanya a Goteo els va permetre detectar que tenien molts lectors fidels a l’editorial.

“Però un cop acaba la campanya perds aquest seguiment de gent que t’està ajudant a difondre el que fas”, lamenta Huerga. És en aquest moment on van fer el pas cap a una plataforma de micromecenatge recurrent com L’aixeta. “En aquesta plataforma tens un començament però no un final. Cada mes la gent posa una quantitat per obtenir certes recompenses i, per tant, es converteix en una mena de subscripció”.

Travel Sax (a Kickstarter)

Plataformes com Kickstarter s’han fet populars globalment per permetre el llançament de nous productes finançats per la seva pròpia demanda. Un d’ells és el saxofon de viatge Travel Sax, d’OdiseiMusic, un instrument electrònic que permet als saxofonistes practicar sense molestar i endur-se l’instrument a tot arreu. L’aparell es connecta per bluetooth a través d’una aplicació al mòbil i permet que el músic escolti el so amb els auriculars del seu telèfon. A més, la seva mida reduïda facilita dur-lo sempre a sobre.

Ramon Mañas, fundador d’Odisei Music, explica que van escollir la plataforma Kickstarter “perquè volíem arribar a qualsevol saxofonista del món. La campanya servia per validar que hi havia un interès real i per finançar la producció”. Durant els 3 mesos de precampanya, destaca que van haver de fer, a més del tradicional vídeo de presentació; un de molt més casolà que Kickstarter exigeix “per demostrar que el que fas és real”. Amb tot plegat, l’objectiu inicial de 7.000 euros va quedar superat en dues hores i en van acabar recaptant gairebé 100.000.

“Cal estar-hi a sobre, respondre totes les preguntes i no amagar res”, insisteix Mañas. De fet, reconeix que faran tard algunes de les entregues; però “si ets transparent els mecenes ho entenen i prefereixen esperar i tenir el millor producte possible.” En el cas del Travel Sax, les recompenses es basaven en descomptes per a l’instrument. “Oferíem un 43% per als early adopters i un percentatge cada cop menor per als següents encàrrecs”, detalla.

Serveis relacionats

Esmorzars de finançament

Descobreix cada mes les últimes tendències en finançament alternatiu