• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

El Marroc engega el motor

Articles i altres publicacions

El país nord-africà es vol posicionar com un dels centres mundials de producció en l’automoció; una ambició que genera diverses i variades oportunitats per a les empreses catalanes del sector, des de l’enginyeria de disseny fins a la de processos i línies de fabricació.

Les particularitats del sector de l’automoció, que concentra la seva cadena de valor al voltant de la ubicació dels grans fabricants (OEMs), facilita que es generin grans pols de producció de vehicles. Un d’aquests hubs emergents és al Marroc, que vol arribar a fabricar un milió d’automòbils l’any 2025. “Al Marroc hi ha molts sectors en desenvolupament i un dels més evidents és el de l’automoció”, corrobora Shan Elasri, director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Casablanca. En parla durant la presentació d’un estudi de mercat sobre aquest sector al país nord-africà, elaborat per encàrrec del CIAC, el clúster de l’automoció de Catalunya.

Actualment tres dels principals OEMs mundials ja són al Marroc: Renault (que, a més, també hi controla el productor local Somaca), PSA (el grup que integra marques com Peugeot o Citroën), que començarà a produir-hi al 2019; i Ford, que hi ha instal·lat el centre de compres per a la zona del Magreb.

“Entre els anys 70 i 90 el Marroc era un país proteccionista, fins que se signen els primers acords de lliure comerç i s’obre a la modernització”, recorda Elasri. Aquesta obertura s’ha traduït en moltes més importacions que exportacions. Per tal de reduir la dependència d’aquestes importacions, el govern marroquí ha realitzat “molts plans sectorials i estratègics. Un d’ells, al 2014, era un pla industrial per atraure totes les inversions possibles per instal·lar empreses al país, amb especial èmfasi en el sector de l’automoció”, explica el director d’ACCIÓ a Casablanca.

Una autopista per a les inversions

Per tal de fomentar la implantació d’empreses del sector de l’automoció al país, el Marroc ofereix tres grans avantatges segons Elasri: “disposa d’un marc d’incentius interessants, amb zones franques, subvencions, formació i finançament”, apunta d’entrada.

En segon lloc, assenyala la “gran competitivitat en costos. Comparat amb la producció a la UE, es pot reduir entre un 35 i un 40%”. Finalment, destaca el fet de gaudir d’un Impost de societats al 0% els primers cinc anys i “un ambient socioeconòmic estable, amb proximitat geogràfica i un bon ritme de creixement econòmic”.

"El Marroc ofereix avantatges per a la implantació com un Impost de Societats al 0% els primers 5 anys"

En aquest context, ja són 180 les empreses del sector presents al país, concentrades bàsicament a la costa atlàntica. Gairebé la meitat (43%) se situen a Tànger, on hi ha quatre zones franques; un 39% a Casablanca i en menor mesura a Kenitra (7%). “Ja és el primer sector exportador del país des del 2016 i les empreses que s’hi instal·len provenen majoritàriament de França, Espanya, Alemanya o Itàlia”, diu Elasri.

Aquesta concentració geogràfica fa que en el cas que arribi un quart OEM, “la idea del govern és que s’instal·li en un altre eix que no sigui l’Atlàntic”, apunta Shan Elasri en referència a ubicacions com Nador o Fès, on ja hi ha un important centre de formació en automoció.

Accelerar la producció

“El Marroc vol arribar a produir un milió de vehicles l’any 2025”, insisteix Elasri. Amb els volums de producció actuals i previstos, caldria que hi entressin nous OEMs per completar els 490.000 de Renault i Somaca, i la previsió que PSA arribi a fabricar-ne 200.000. Una de les opcions més avançades és l’arribada de la xinesa BYD, dedicada als vehicles elèctrics, “que està negociant la seva implantació al Marroc amb la idea de comença a fabricar 100.000 vehicles a partir de 2022 o 2023”. Per arribar al milió total, encara faltaria un altre OEM que produís un valor similar al de PSA.

Tot i així, el director d’ACCIÓ a Casablanca reconeix que al país encara li manca “experiència i habilitats, sobretot en una mà d’obra que encara no està especialitzada”. Tot plegat provoca que de moment només s’hi produeixin cotxes low cost, amb marges baixos.

Un camí d’oportunitats

En aquest context emergent per al sector, “hi ha segments que encara són inexistents”, indica Shan Elasri. Aquest factor és un dels que afavoreix la presència de bones oportunitats per a les empreses catalanes interessades a trobar noves localitzacions de mercat. Elements com la tapisseria de cuir, la ràdio per a vehicles, la integració de telefonia o la fabricació de pneumàtics són processos no existents a curt termini.

“Hi ha grans TIER1 instal·lats al Marroc que no troben els TIER2 que necessiten”

D’altres com la fabricació de panys, plàstics d’alt rendiment o de tot tipus de motlles tot just es troben en fase d’implantació. “Hi ha grans TIER1 instal·lats al Marroc que no troben els TIER2 que necessiten”, apunta Elasri. Alhora, també destaca les oportunitats existents en enginyeries de dissenys i concepció. Això sí, recomana “anar-hi amb un projecte tancat sota el braç”.

Conducció segura per accedir al mercat

Per a les empreses catalanes interessades en el mercat marroquí, l’Oficina Exterior de Casablanca és el vehicle més segur per no sortir de la carretera de l’èxit. “Totes les empreses catalanes les portem a visitar el ministeri d’Indústria, el clúster marroquí de l’automoció, l’AMICA, i l’institut de formació IFMIA”, exemplifica Shan Elasri.

Una via d’entrada per començar a treballar un mercat on “el marc jurídic presenta molta burocràcia que alenteix els procediments; però on, al mateix temps, hi ha un entorn favorable a la inversió, amb ajudes i subvencions”.