• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Els nous aranzels als EUA: com afecten a les empreses catalanes?

Idees d'experts   Cristina Serradell, directora d'Internacionalització d'ACCIÓ

Els nous aranzels als Estats Units afecten de ple al sector alimentari de Catalunya, que en productes com el vi, l'oli o la carn de porc, veuen incrementat el cost d'entrada al país en un 25%. Un augment que pot afectar al preu de venda al públic i a les vendes finals.
29/10/2019

Des del passat 18 d’octubre, les empreses d’oli, vi i carn de porc de Catalunya ho tenen més difícil per entrar als Estats Units. Tot plegat ha estat conseqüència dels nous aranzels que l’administració Trump ha imposat a la UE, com a càstig a les ajudes que Alemanya, França, Espanya i el Regne Unit havien fet al fabricant d’avions Airbus. La sentència de la OMC autoritza els EUA a imposar sancions per valor de 7.500 milions de dòlars anuals a productes europeus.

Tot i que aquest conflicte entre els Estat Units i la Unió Europea sorgeix de la indústria de l’aviació, a Catalunya l’increment aranzelari afecta sobretot al sector alimentari, que augmenta fins al 25% del cost del producte. Dels sectors afectats per aquest augment, l’oli d’oliva, els vins i la carn de porc concentren gairebé la totalitat de l’afectació del volum que s’exporta. Es tracta, doncs, d’un increment molt rellevant tenint  en compte que anteriorment les taxes d’entrada als EUA d’aquests productes es trobaven entre un 1,4% i un 4,2%.

Els nous aranzels poden portar una pèrdua de competitivitat per a l’empresa en funció de la gamma de producte. És per això que les empreses que tenen un marge més gran en el preu final del producte ho podran assumir més fàcilment que les d’una gamma més baixa, amb un marge econòmic inferior. “Un dels missatges que sempre donem és intentar que les exportacions siguin de major valor afegit. Perquè les empreses tenen més marge i més cintura per adaptar-se en aquestes situacions, normals en comerç internacional”, apunta Cristina Serradell, directora d’Internacionalització d’ACCIÓ.

Les empreses poden negociar amb l’importador qui assumeix els nous aranzels, però és probable que els preus de venda al públic se’n vegin afectats en major o menor mesura. A tall d’exemple, si una ampolla de vi del Priorat es venia a una botiga a 25$ amb els nous aranzels el preu es pot traduir a 30,48$. “L’important és si això ens farà perdre vendes o no. Si el consumidor coneix i valora una ampolla de vi de 40 euros, el sobrecost no reduirà les vendes”, afegeix Serradell.

Un dels aspectes que les empreses afectades i amb interessos comercials als EUA han de tenir en compte és la competència amb productes d’altres països. L’increment d’aranzels a l’oli o el vi ha passat de llarg a països com Itàlia o Grècia, dues regions que competeixen de tu a tu amb les empreses catalanes als taulells nord-americans. “Si competim amb vins italians de la mateixa gamma que els nostres, és possible que els altres es venguin més per una qüestió de preu. I el mateix pot passar amb vins xilens o americans”, apunta.

Què poden fer les empreses afectades?

En termes d’actuacions, les empreses afectades han de tenir clar com seguir fent negoci als EUA. “Cada empresa ha d’analitzar quina és la seva pèrdua de competitivitat i si aquest mercat és important o no. Per altra banda, si els EUA és la teva aposta cal seguir fent promoció i donar-se a conèixer”, apunta. Per altra banda, les empreses han de tenir en compte que per reduir el risc i l’exposició a canvis com aquest, l’opció de diversificar mercats pot obrir noves oportunitats de negoci.

Com et pot ajudar ACCIÓ?

L’Oficina tècnica de barreres a la internacionalització d’ACCIÓ ha posat a disposició de les empreses afectades un servei de consultes específic amb dues eines per conèixer l’impacte dels nous aranzels. Per un costat, les empreses catalanes tindran accés al càlcul del preu del seu producte amb el nou aranzel i, per l’altra, a un anàlisi comparatiu de preus de productes alimentaris europeus als comerços dels Estats Units abans i després dels aranzels.

“A través de les Oficines Exteriors d’ACCIÓ hem anat als punts de venda per analitzar el preu dels productes i els preus dels nostres competidors de França, Itàlia i els EUA”, apunta Cristina Serradell. “Aquestes eines permetran a les empreses saber si perden competitivitat amb el nou preu. L’Oficina de Barreres, a més, pot resoldre qualsevol dubte que les empreses tinguin sobre els aranzels”, conclou.