• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

“La crisi facilitarà l’entrada als Estats Units de les empreses industrials catalanes establertes a Mèxic”

Idees d'experts   Gabriela Gándara, directora de l'Oficina Exterior d'ACCIÓ a Ciutat de Mèxic

Quin és el clima empresarial a Mèxic? Quin efecte està tenint i tindrà la Covid-19 per a l’economia? Quins obstacles i oportunitats poden tenir-hi les empreses catalanes? Ens ho explica Gabriela Gándara, directora de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Ciutat de Mèxic en aquesta entrevista.
06/05/2020
Gabriela Gándara, directora de l'Oficina Exterior d'ACCIÓ a Ciutat de Mèxic

Gabriela Gándara

Tot i que tradicionalment s’ha dedicat a l’agricultura i a la venda de matèries primeres, a dia d’avui Mèxic és un país manufacturer i clarament industrialitzat. No és casualitat, doncs, que la relació entre Catalunya i el país nord-americà sigui en bona part industrial: els productes relacionats amb la maquinària són els més exportats (amb un valor de 272 M€, un 18% del total) seguit pel sector de l’automòbil que representa el 17% de les vendes catalanes.

El volum d’exportacions a Mèxic va créixer fins als 1.500 M€ el 2019, una xifra que representa un augment del 3,4% respecte el 2018. Totes aquestes vendes es van dur a terme per 4.471 empreses, 1.773 de les quals són exportadores regulars. A més, la bona relació comercial també es demostra amb les empreses implantades: Mèxic és el cinquè país amb més filials d’empreses catalanes amb un total de 481 l’any 2018.

Amb tot això i malgrat la incidència de la crisi sanitària i econòmica de la Covid-19, el país seguirà sent atractiu per a les empreses catalanes pel seu nivell de consum i per la seva ubicació de frontera amb els Estats Units.

Com ha afectat l’economia la crisi sanitària a Mèxic?

La crisi sanitària a Mèxic va unes 2 o 3 setmanes més tard que a Espanya, ara estem en la fase de confinament més fort fins a finals de maig. Les mesures també van més endarrerides. En una primera fase no es va ser molt dràstic: primer es van fer recomanacions a les empreses per evitar aglomeracions i posteriorment es van anar tancant gradualment a mesura que els casos van anar creixent. Es van tancar totes les empreses deixant oberts els sectors essencials per al desenvolupament de l'economia com la neteja, l’alimentació o les empreses hospitalàries.

Quin és el clima empresarial actual?

Les empreses estan preocupades amb les mesures del govern mexicà. Les empreses establertes aquí esperaven que hi hagués un recolzament més gran. El govern mexicà no ha ofert ajudes directes a les empreses ni per l’ocupació. Ha ofert crèdits per empreses petites per tal que puguin sobreviure aquest temps però que són poc atractius. Tot i això ofereix facilitats a nivell fiscal endarrerint els compromisos de pagament però en cap cas la seva eliminació, no és un estalvi. La declaració anual de l'abril s'ha passat al setembre. 

I les organitzacions empresarials, s’han ofert a ajudar?

Els empresaris es recolzen entre ells a través de les organitzacions per atendre els seus proveïdors i empleats i ajudar les petites i mitjanes empreses. Hi ha iniciatives per obtenir recursos d'organismes internacionals per tal que es donin a les associacions empresarials i no al govern. En aquest sentit, aconsellem a les empreses catalanes que s'acostin a aquests organismes empresarials per informar-se de les iniciatives.

"A Mèxic hi ha necessitats de tests i respiradors perquè el seu desenvolupament tecnològic és més complicat"

Quin sector s'obrirà abans a Mèxic?

El sector de l'automoció es comença a obrir als Estats Units i això farà que necessitin els proveïdors mexicans. Molt probablement s'obrirà abans que els altres sectors. Les mesures de seguretat sanitària de les empreses multinacionals establertes a Mèxic són molt estrictes per tal que hi puguin anar els treballadors. 

Sobre quins productes hi ha més demanda ara mateix?

Tot allò vinculat amb la salut ha augmentat i no només productes relacionats directament amb la Covid-19 sinó del sector benestar i bellesa en general. Tot i això, ara hi ha demanda de productes de prevenció, protecció i atenció dels malalts. En particular, hi ha necessitats de tests i respiradors perquè el seu desenvolupament tecnològic és més complicat. Altres productes, com els gels desinfectants, es proveeixen a través de la producció nacional o les importacions de la Xina i d'altres països que ja estan passant la pandèmia. Per altra banda, ha incrementat tot el que té a veure amb telecomunicacions o aplicacions així com els productes alimentaris enllaunats. 

Les empreses catalanes poden trobar altres demandes relacionades amb els efectes del coronavirus?

Des de l’Oficina estem treballant amb col·laboracions entre centres d'investigació catalans i fabricants de Mèxic perquè facin diferents productes vinculats amb l'atenció sanitària de la pandèmia. Hi ha centres catalans i empreses que treballen amb productes relacionats amb el coronavirus i nosaltres mirem els requisits que han de seguir per comercialitzar-los a Mèxic. Estem fent contactes amb importadors i centres d'aprovisionament del govern.

"Estem fent contactes amb importadors i centres d'aprovisionament del govern per comercialitzar productes vinculats amb la pandèmia"

Quines consideracions ha de tenir en compte una empresa catalana establerta a Mèxic en la situació actual?

Per a les empreses que fabriquen a Mèxic hi ha molt control perquè mantinguin els contractes laborals dels treballadors. Tot i la crisi, el govern demana a les empreses que compleixin les seves obligacions contractuals i que no es facin acomiadaments. Les empreses establertes aquí ho han de seguir perquè es controla a través de les contribucions. Si disminueixen hi haurà mesures de fiscalització i penalització a les empreses. Des de l’Oficina d’ACCIÓ a la Ciutat de Mèxic podem resoldre tots aquests dubtes.

I pels exportadors?

Pels exportadors, sobretot del sector alimentació i salut, les restriccions amb el compliment de les normatives legals i sanitàries són molt fortes. Inicialment es van flexibilitzar les mesures però van començar a entrar productes amb pocs controls. Qualsevol exportació a Mèxic vinculada al cos humà ha de complir amb la normativa sanitària de la Comisión Federal para la Protección contra Riesgos Sanitarios (COFEPRIS).

I pels que venen a través d'internet?

Han de complir amb els processos d'importació obligatoris. Hi ha hagut un creixement exponencial del consum a través dels marketplaces i en algun moment no s'han seguit les regles necessàries dels processos d'importació. S'està seguint amb molta atenció. 

Tots els controls han vingut per quedar-se?

Sí, no hi ha previsió que canviï. Es planteja com un antecedent per augmentar el control que hi havia abans de la crisi per fer-lo més eficient i amb més atenció.

I si l’empresa ja estava valorant o iniciant un procés d’implantació, quins nous obstacles pot trobar-se?

Segurament la crisi tindrà un fort impacte a nivell de consum i de demanda: s’espera que la caiguda del PIB serà de quasi el 6%, dels més alts d’Amèrica Llatina. D’altra banda, les empreses es poden trobar amb facilitats a nivell legal. A l’hora de constituir-se el país està facilitant les coses per tal que ho puguin fer en una setmana i tinguin un tracte nacional i sense necessitat de tenir un soci mexicà.

Amb totes aquestes transformacions, quines oportunitats veieu des de l’Oficina de Mèxic que es poden obrir a les empreses catalanes, de forma imminent? 

Tot el que té a veure amb les vendes en línia, sobretot a través de marketplaces o en el sector alimentació, des del seu origen fins al packaging tenen bones oportunitats. També cal tenir en compte la cooperació tecnològica entre empreses catalanes i mexicanes. Les aplicacions i serveis tecnològics del sector financer poden créixer a curt termini.

"Malgrat la baixada de la demanda interna les possibilitats d'accedir als EUA augmentarà"

I a mig termini? Quines activitats i sectors poden aprofitar millor la situació post-Covid a Mèxic? 

La crisi facilitarà l’entrada als Estats Units de les empreses industrials catalanes establertes a Mèxic amb l’objectiu d’atendre la demanda. El tancament de la Xina va provocar problemes d’abastiment en la indústria tecnològica dels Estats Units. Aquest fet ha iniciat una tendència de buscar proveïdors més propers, en aquest cas a Mèxic. Hi haurà un moviment industrial interessant que buscarà canviar la producció de la Xina per fer-ho a Mèxic. En aquest sentit, ja hi ha diverses iniciatives d'empresaris i grups empresarials per tirar projectes endavant. És interessant perquè malgrat la baixada de la demanda interna les possibilitats d'accedir als EUA augmentarà. 

I d’altres sectors?

Els hàbits de consum canviaran. Tots els serveis relacionats amb el confinament tenen bones oportunitats. Estem parlant de serveis neteja, d’alimentació o accessoris relacionats amb la tecnologia a casa. Tot plegat ha incrementat el consum i la demanda a través de marketplaces. És on es veu més moviment ara i durant els proper mesos. 

Com pot ajudar l’Oficina de Mèxic a superar els obstacles a una empresa catalana i accelerar el seu procés de negoci al país? 

Des de l'Oficina podem resoldre els dubtes i les preocupacions de les empreses catalanes amb interessos a Mèxic o de les que ja estiguin implantades. Ho podem fer des d'un punt de vista institucional tenint en compte les mesures que s’estan prenent i el seu efecte a nivell jurídic i legal o dels efectes pràctics que la situació pot tenir. També podem donar suport per tal de trobar el canal de distribució adequat a cada empresa més enllà dels clàssics marketplaces.

De quina manera des de Mèxic podeu ajudar-los a aprofitar aquestes oportunitats? 

Ho podem fer per sectors o a nivell particular sempre que una empresa tingui un producte o servei per exportar. A través del nostre coneixement del mercat podem veure com s'està comportant el consum dels productes concrets i veure les oportunitats que té. A partir de l’oferta de l’empresa catalana busquem la demanda al mercat.

Què els hi dieu a les empreses afectades per la crisi?

Els solem dir que s'han de readaptar als sectors, veure les oportunitats que hi ha i si el producte pot funcionar o no al mercat americà. En aquest sentit, no canviarà la relació comercial internacional de Mèxic per a les empreses implantades, hi seguirà sent i oferint bones oportunitats. Si una empresa ven productes per a persones d’alt poder adquisitiu o apte als Estats Units pot mitigar els efectes de la crisi.

 

Vols saber-ne més? T'agradaria conèixer més a fons les oportunitats de futur a Mèxic per a la teva empresa? Saps amb quins obstacles et pots trobar a curt termini? Contacta amb l'Oficina!