ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

3 claus per ser una empresa ‘invencible’

Idees d'experts   Alexander Osterwalder

Alexander Osterwalder, inventor del Business Model Canvas i autor del llibre ‘The Invincible Company’, ha estat el keynote speaker de l’Exponential Day #3 on ha donat algunes idees per fer una empresa transformadora i perdurable
06/10/2021
Alexander Osterwalder

Alexander Osterwalder

“Cal que les empreses es reinventin constantment per anar superant els obstacles i construeixin una cultura d’innovació sòlida”, diu Alexander Osterwalder, un dels ponents de la tercera edició de l’Exponential Day #3. Durant la seva intervenció, Osterwalder ha explicat les tres claus perquè una empresa es converteixi en “invencible” i deixi enrere les barreres que se li posen al davant i pugui transformar el seu model de negoci en una idea disruptiva.

1. Vés més enllà

Per tenir continuïtat en el futur, les empreses no han d’estancar-se en una manera de fer, una tecnologia, un producte o un model de negoci; sinó que han d’innovar constantment i explorar altres terrenys.

Un dels exemples és Tesla. Aquesta empresa americana no només fabrica cotxes sinó que, segons Osterwalder, és una marca que ha sabut obrir-se i ha explorat noves vies de negoci. Avui dia, també es tracta d’una empresa de dades -recull molta informació mitjançant els dispositius que instal·la als cotxes- i d’energia solar: una part del seu negoci el destina a fabricar plaques solars per col·locar-les a les teulades de les cases i carregar les bateries dels vehicles.

Per tant, perquè una companyia sigui invencible, Osterwalder defensa que ha d’“explotar i explorar”: explotar el model de negoci actual i, a la vegada, millorar-lo i explorar-ne d’altres.

2. Gestiona el risc que té innovar

Durant el procés d’innovació “fallarem, fallarem molt”, destaca Alexander Osterwalder, “i moltes de les idees que tenim acabaran morint”. Per aquest motiu, és important dedicar recursos i esforços en aquest àmbit per testejar els conceptes que acabaran tenint èxit entre el públic al qual ens dirigim.

Osterwalder considera que cada setmana s’ha de destinar entre un 20% i un 40% del temps a innovar. Hi ha d’haver un equip de persones que es dediquin només a aquesta tasca i, de totes les idees que “tenen el risc de morir”, se n’ha de seleccionar les millors i se’ls ha de donar l’impuls necessari.

3. Crea valor

La innovació no ha d’anar lligada intrínsecament a la tecnologia i no ha de ser molt cara, si es fa correctament. D’acord amb l’inventor del Business Model Canvas, les empreses s’han de centrar en fer que el producte o servei que ofereixen tingui valor pels consumidors.

La consola Wii de Nintendo n’és un exemple. El que va aconseguir la companyia nipona va ser explotar la utilitat i la importància del comandament a distància sense cables, quan aquest anys que existia. D’aquesta manera, no va desenvolupar una nova tecnologia, sinó que li va saber atorgar el valor necessari perquè fos un èxit entre la comunitat gamer.

Recupera la seva ponència

Serveis relacionats

Exponential Day #3

Referents locals amb visió global

Catalonia Exponential Leaders

Les empreses catalanes més disruptives

Pàgines relacionades