• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Siemsgluss, com posar els peus a l’Àfrica des del Marroc

Casos d'empresa   Mercè Balasch, responsable de vendes al nord d'Àfrica

L’empresa d’importació, exportació i distribució de matèries primeres per a la indústria farmacèutica i veterinària ha aprofitat el servei d’Area Manager de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Casablanca per fer-se un lloc al nord d’Àfrica

“És molt difícil entrar a un mercat com el del Marroc sense conèixer-lo ni tenir-hi contactes, només plantant-se allà a picar portes”, reconeix Mercè Balasch, membre del departament comercial de Siemsgluss i responsable de les vendes al nord d'Àfrica.

Fundada al 1984, aquesta empresa de Sant Vicenç dels Horts dedicada a la importació, exportació i distribució de matèries primeres per a tot tipus d’indústries, com la farmacèutica, la química, l’alimentària o la veterinària; va fixar el seu punt de mira al nord d’Àfrica per tal d’ampliar mercats a principis d’aquesta dècada.

El Marroc, indústria que obre la porta de l’Àfrica

“El Marroc era un mercat molt interessant per a nosaltres perquè tota la indústria farmacèutica i veterinària té molt de pes i està ben posicionada”, explica Balasch. “La majoria de fabricants marroquins distribueixen a altres països africans. Aconseguir tenir-hi clients és com tenir-ne a molts més països africans indirectament”, afegeix.

Per entrar-hi, però, la responsable de Siemsgluss adverteix que “és una mica delicat perquè s'ha de ser molt persistent per guanyar-se la confiança dels clients”. Una confiança que s’han guanyat de la mà de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Casablanca, amb la que han gaudit dels serveis d’Area Manager. “Crec que anant-hi sols no ho hauríem aconseguit”, agraeix.

Tot i que els responsables de Siemsgluss hi han estat viatjant dos o tres cops l'any, Balasch insisteix que “va molt bé tenir una persona allà que pot trucar als clients i explicar-los qualsevol qüestió”. Fins i tot, afegeix, “han arribat a fer visites en el nostre nom quan hi ha hagut alguna urgència”. Alhora, els clients marroquins també tenen més confiança en Siemsgluss al saber que podien contactar amb l’Oficina d’ACCIÓ a Casablanca per a qualsevol tema urgent que fos difícil de tractar des de Barcelona.

Un altre aspecte destacat és el lingüístic. “Nosaltres en temes d'exportació ens desenvolupem més en anglès, però al Marroc segueix predominant molt el francès”, detalla Mercè Balasch. “Va molt bé saber que tens una persona allà que pot parlar per tu amb els clients en la seva llengua”. Amb tot plegat, Siemsgluss ha consolidat la seva presència al nord d’Àfrica amb una facturació creixent que el 2016 ja fregava els dos milions d’euros.

La indústria veterinària tira del carro

Dins les diverses branques que treballa Siemsgluss, la més potent al Marroc és la de veterinària. “Sovint es basa més en preu i facilitat de subministrament. Nosaltres, al ser a prop i distribuir les mercaderies en tres dies amb camions que surten de Barcelona, tenim un gran avantatge”, explica Balasch.

En el sector farmacèutic, en canvi, “quan un laboratori treballa un producte adquireix un compromís amb el seu subministrador en el moment que es registra”, fet que dificulta més entrar-hi. “El que hem fet és iniciar projectes nous amb matèries que els clients necessitaven i on els hem ofert un canal de subministrament ràpid i eficaç”, diu Balasch. “El nostre paper és que el client es pugui oblidar dels productes, que simplement sempre els tingui a punt”.