• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Mèxic té el motor en marxa

Idees d'experts

La presència de vuit dels 10 principals fabricants de vehicles, amb una ubicació estratègica per abordar el mercat dels Estats Units, fan del país centreamericà una plaça inajornable per a les empreses catalanes del sector de l’automoció

“En l’automoció, tot el que no sigui créixer és anar morint. Per tant, sempre estem alerta del posicionament dels mercats i les oportunitats que sorgeixen”. Toni Durà és el Business Development Manager del Grup MMM, una empresa familiar de Molins de Rei consolidada com a TIER1 amb la producció de tubs per a la indústria de l’automòbil.

La seva és una de les companyies que enguany participa a la Missió Comercial d’ACCIÓ sobre aquest sector a Mèxic, país on preveuen implantar-s’hi a finals del 2018, concretament a Silao. “Sovint a un país hi vas perquè t'hi empenten. Els nostres clients busquen proveïdors globals, amb centres productius en tots els països on ells estan ubicats”, reconeix. I Mèxic s’ha convertit en una ubicació estratègica per al sector.

Consolidat com a setè productor mundial amb 3,58 milions d’unitats produïdes al 2016, 21 dels millors fabricants (OEM’s) estan repartits pel territori mexicà. Al seu voltant, uns 300 proveïdors els segueixen la pista.

Un d’ells és Zanini, empresa familiar de Parets del Vallès que és líder mundial en wheel trim. Més de 80 milions de rodes es vesteixen anualment amb les seves peces, xifres que els fan líders absoluts a Amèrica i Europa, a més a més de la seva presència a l’Àsia (Xina i Índia). Tot i que ja tenen una planta a Querétaro, també aprofitaran la Missió Comercial per estudiar una nova implantació a terres mexicanes. En aquest cas, per a la producció de peces decorades plàstiques d’alt valor afegit, que cobreixen elements de sensorització, un dels nous eixos estratègics de l’empresa.

zanini

Els productes de Zanini

Per què Mèxic?

El fet que aquestes i moltes altres empreses del sector de l’automoció s’implantin a Mèxic no és cap casualitat. Ser al costat dels Estats Units amb la possibilitat de disposar de mà d’obra a preus competitius ha fet de Mèxic un dels grans centres mundials de producció d’automòbils.

A més, la seva posició central el converteix en una plataforma idònia per exportar tant al nord com al sud del continent. Zones com Querétaro, Monterrey, Puebla, León o el mateix DF ja són a dia d’avui importants clústers del sector.

“Europa és un mercat molt madur, amb molta competència i on és molt difícil créixer perquè els panells de proveïdors estan força tancats”, compara Toni Durà des del Grup MMM. Mèxic, en canvi, “està creixent en aquest sector fent molta importació perquè no hi ha proveïdors locals d'una mida mitjana com la nostra”, destaca. “Els grans proveïdors tenen plantes a tots els països, però el proveïdor mitjà no hi és. Aquest és un bon motiu per anar a Mèxic”, insisteix.

En el cas de Zanini, el seu director d’Operacions, Xavier Serra, apunta que “les plantes que tenim a Mèxic i als Estats Units es complementen molt bé”. Ho exemplifica amb la seva relació amb la marca Tesla. “Prefereixen que el gran format el fem a prop, a la planta dels Estats Units; i el petit format a Mèxic. Podem oferir les dues solucions i això ens permet fer totes les peces de l'entorn de la roda per a Tesla”.

L’èxit passa per la implantació

Sigui com sigui, una de les característiques del sector és la necessitat d’apostar per un model d’implantació. “Vas en mans del client, que vol que li donis un servei global. L'única manera que tens de fer-ho és implantar-te al seu costat en les diverses àrees geogràfiques”, evidencia Xavier Serra.

Hi coincideix Toni Durà, que no veu “factible” abordar el mercat mexicà des de l’exportació. “Des de la plataforma que tenim a Romania exportem a tot Europa perquè les distàncies no són excessives. Però a Mèxic t'hi has d'implantar”, reconeix.

La missió de la Missió

“Nosaltres hem treballat molt amb Missions i sempre ens han permès aconseguir millors contactes, tenir relació amb la part més oficial del país”, destaca Toni Durà sobre l’objectiu de participar en la Missió del sector de l’automoció organitzada per ACCIÓ al país centreamericà.

“Quan t'implantes en un país és tan important tenir clients com estar ben ubicat en l'àmbit del Govern, els centres de desenvolupament, etc. Les Missions són molt pràctiques en aquest sentit”. En el seu cas, el Grup MMM l’aprofitarà per “obrir els contactes que no tenim i aprofundir els existents. Les Missions t'ajuden a arribar a la persona del perímetre del teu producte”.

Per la seva banda, des de Zanini es veu aquesta Missió com una bona oportunitat per explorar “quina és la millor implantació i les ajudes que podem obtenir per obrir la nova planta”, diu Xavier Serra. “No ens plantegem allunyar-nos massa de Querétaro, però volem conèixer més i millor el terreny del voltant”, conclou. 

Amplia la informació amb totes les dades