• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Creix el volum de negoci del sector de carn porcina a Catalunya, responsable del 44% de la producció de l'Estat espanyol

Imatge per defecte

•    Ho indica un informe impulsat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que apunta un creixement del 6,8% del sector de la carn de porc a Catalunya entre 2008 i 2013, amb un volum de negoci de 6.100 milions d’euros.
 
•    L’estudi, presentat a Olot aquest dimecres, identifica 600 empreses que conformen el sector de carn porcina a Catalunya i que generen 14.500 llocs de treball.
 
•    Catalunya produeix més carn de porc fresca i congelada que països com Itàlia, Holanda o Bèlgica i n’exporta més que Brasil, França o Polònia.

 
El sector de la carn porcina a Catalunya va créixer un 6,8% entre 2008 i 2013 –últimes dades disponibles- assolint un volum de negoci de 6.100 milions d’euros. És una de les principals conclusions d’un estudi impulsat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que es posa a disposició de l’empresa catalana i que aquest dimecres s’ha presentat a les empreses del sector en el marc de l’assemblea general del clúster INNOVACC, l’associació catalana d’innovació del sector carni porcí.
 
L’informe apunta que Catalunya produeix 1,6 milions de tones de carn de porc a l’any, un 44% del total de la producció de l’Estat espanyol. D’aquest volum de carn, un 65% s’exporta. De fet, l’estudi posa de manifest la importància de la internacionalització per aquest sector: per exemple, Catalunya exporta més carn de porc fresca i congelada que països com Bèlgica, Brasil, França o Polònia.
 
Així, l’any 2014 les exportacions del sector carni català en general van assolir els 2.600 milions d’euros, un 81% de les quals corresponen a la carn de porc. Segons l’estudi, l’alt nivell d’internacionalització s’explica pels avenços fets pel sector en els camps de la industrialització i la optimització. La majoria de carn que s’exporta és fresca i congelada, i el repte és ara intensificar les vendes a l’exterior dels elaborats carnis de porc, com els embotits.
 
Les previsions indiquen que la carn porcina seguirà sent la carn més consumida pels països desenvolupats i que el creixement del consum mundial es concentrarà a l’Àsia. L’estudi també apunta que l’evolució de les preferències dels consumidors estaran determinades per la salut -amb l’aparició de nous substitutius-,  la convivència amb innovacions en el packaging, l’adaptació cap a productes fàcils de consumir en qualsevol lloc i moment i l’especialització en productes gourmet adaptats a les diferències culturals de cada país.
 
Els clústers i la competitivitat de les empreses

L’objectiu de l’estudi elaborat per la consultora Cluster Development és facilitar al sector dades, tendències i reptes estratègics per impulsar-ne la seva competitivitat. De fet, l’elaboració d’aquest informe s’emmarca dins les actuacions de la Generalitat per impulsar la política de clústers: agrupacions d’empreses i institucions d’un mateix sector que comparteixen una plataforma per créixer, generar massa crítica, compartir reptes i tendències del mercat, fer treball en xarxa, incrementar la seva visibilitat i projectar-se al món. INNOVACC és membre del programa Catalonia Clústers d’ACCIÓ, que treballa regularment amb una vintena de clústers que reuneixen més de 1.200 empreses amb una facturació agregada de prop de 50.000 milions d’euros.
 
Aquest clúster compta actualment amb 84 socis entre  granges, escorxadors, sales de desfer i elaboradors de productes carnis, i també serveis auxiliars com l’alimentació animal, la genètica, fabricants de maquinària, additius, laboratoris, solucions d’higiene, logística, enginyeries, consultories, universitats i centres d’R+D+i. Les empreses associades tenen una facturació global de 3.340 milions d’euros i 14.000 treballadors. El clúster representa un 47% del total d’empreses de la indústria càrnia porcina catalana.
 
A la mateixa assemblea, INNOVACC ha presentat el seu Pla Estratègic 2016-2019 que fixa els principals reptes que es treballaran des del clúster els propers anys, entre els que destaquen: la necessitat d’obrir les portes i ser més transparents envers els clients i consumidors; l’augment del diàleg amb el consumidor per detectar millor les seves necessitats; oferir productes més saludables, remarcant les seves propietats nutricionals; aprofitar noves opcions d’exportació a països superpoblats; impulsar productes amb més valor afegit, més funcionals; o millorar la sostenibilitat del sector, amb una millor gestió i valorització dels residus i un augment de l’eficiència energètica.

Creix el volum de negoci del sector de carn porcina a Catalunya, responsable del 44% de la producció de l'Estat espanyol