- Una de cada quatre empreses catalanes fa R+D, segons el Baròmetre de la Innovació d'ACCIÓ.
- El 80% de les empreses que innova preveu augmentar la facturació, el 64,1% ser més productives i el 35,6% crear nous llocs de treball.
- La Generalitat, a través d’ACCIÓ, convocarà ajuts de 43,3 milions d’euros a la innovació empresarial aquest 2017.
La nova edició del Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per la Generalitat de Catalunya a través d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa- revela que una de cada quatre empreses catalanes fa R+D. En concret, segons aquest estudi estadístic, el 25,4% de les empreses catalanes han adquirit o desenvolupat R+D el 2016 (per sobre del 24,1% del 2015). Tot i que tant la indústria com els serveis incrementen el percentatge d’empreses que fan R+D, el creixement és més accentuat en la indústria, que passa del 37,3% el 2015 al 39,4% el 2016.
A més, el Baròmetre detecta que el 58% de les companyies que han fet R+D el 2016 hi ha destinat més recursos que el 2015, mentre que un 37,2% hi ha invertit els mateixos recursos i només un 4,6%, menys. Segons el conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero, “quan parlem d’R+D dins de la innovació, és la més difícil perquè és la que té més risc associat, però és la que permet fer salts més disruptius. És on hi ha més barreres d’entrada: que creixi aquesta xifra més molt significatiu”. En aquest sentit, Romero ha destacat la importància de “l’estímul públic” perquè aquests projectes es duguin a terme.
De fet, la Generalitat -a través d’ACCIÓ- convocarà ajuts de 43,3 milions d’euros a la innovació empresarial aquest 2017. A més, destinarà 20 milions d’euros per impulsar l’activitat d’Eurecat.
Més innovació: més facturació, més llocs de treball, més exportació
El Baròmetre de la Innovació a Catalunya és un exercici pioner que suposa un pas endavant en els mecanismes d’avaluació de la innovació de les empreses a nivell internacional en incloure els elements intangibles de la innovació. En aquest sentit, detecta que més de la meitat de les empreses catalanes (un 54,6%) han realitzat algun tipus d’innovació el 2016, seguint amb la tendència creixent dels darrers anys. Sobretot ho han fet per millorar el procés productiu, el propi producte o servei i el mètode d’organització. Per Romero, “la innovació està intrínsecament relacionada amb el concepte de mercat, i si l’empresa no innova, pot quedar-ne fora”.
Aquesta innovació té un clar impacte en la competitivitat de les empreses catalanes, segons l’estudi. Un 80,3% de les empreses catalanes que ha innovat el 2016 preveu un augment de la facturació l’any 2017, mentre que un 64,1% estima augmentar la productivitat i un 35,6% crear nous llocs de treball. A més, el Baròmetre de la Innovació constata la rellevància del binomi innovació-internacionalització, i és que un 53,7% de les empreses que han innovat el 2016, també han exportat. Al mateix temps, per contra, només exporta 1 de cada 5 empreses que no innova. Aquesta relació entre innovació i internacionalització encara es fa més intensa en el cas de la indústria: el 84,4% de les empreses innovadores industrials han exportat el 2016. Pel conseller delegat d’ACCIÓ, “difícilment una empresa pot anar a més mercats si el seu producte o servei no és competitiu, i perquè ho sigui cal que sigui innovador”.
L’estudi també analitza quin perfil d’empresa innova més a Catalunya. La conclusió és que les que innoven amb més intensitat són les start-ups i les que tenen més de 50 anys. En concret, tenint en compte els anys de creació d’aquestes empreses, un 67% de les que tenen menys de 5 anys innoven, així com el 67,3% de les que superen els 50 anys.
Per primera vegada, el Baròmetre de la Innovació a Catalunya avalua el ritme d’incorporació de les noves tecnologies per a la transformació digital per part de les empreses catalanes. Així, el 22,6% de les empreses que ha innovat el 2016 ha incorporat tecnologies com el big data, l’Internet de les Coses (IoT), la realitat augmentada o la impressió 3D.
Per elaborar aquest estudi s’ha enquestat una mostra de 1.200 empreses amb seu a Catalunya de més de 9 treballadors. Es tracta d’una mostra representativa pel conjunt de Catalunya, amb un error mostral no superior al ±2,8% per un nivell de confiança del 95,5%.
Suport públic a la innovació empresarial
Aquest suport s’articula a través de programes i ajuts que garanteixin des de l’accés de les pimes a la innovació fins a incentivar grans projectes d’innovació industrial. En aquest sentit, destaquen per exemple els Cupons a la Innovació, (ajuts de fins a 6.000 euros per pimes que comencin a innovar), els Nuclis de Recerca Industrial i Desenvolupament Experimental (un programa d’ajuts que promou la realització de projectes d’R+D individuals o cooperatius entre empreses, ja sigui a nivell local com internacional) o les Comunitats RIS3CAT (agrupacions voluntàries d’empreses i agents del sistema d’R+D i innovació català que, mitjançant projectes de 3 anys, crearan nous productes i serveis donant resposta a les necessitats de la societat a través de la innovació).
Per impulsar el creixement de les start-ups catalanes, ACCIÓ també compta per exemple amb el Pla Esprint (un programa d’acceleració per intensificar la seva internacionalització), al mateix temps que incentiva que la innovació disruptiva que generen aquestes empreses emergents es traslladi a altres companyies mitjançant el programa Innovar a través d’start-ups. Una altra línia d’actuació és TECNIO, el segell creat per ACCIÓ que permet a les empreses i pimes catalanes saber on dirigir-se en cas de necessitar tecnologia per crear o millorar nous productes o processos, resoldre els seus reptes tecnològics i participar en programes internacionals d’R+D i innovació. Actualment hi ha 68 entitats catalanes amb el segell TECNIO entre centres tecnològics, universitats, centres i grups de recerca, hospitals, enginyeries i empreses de base tecnològica.
Consulta els Baròmetres de la Innovació dels anys anteriors:
Segons Joan Romero, Conseller Delegat d'ACCIÓ, “la innovació està intrínsecament relacionada amb el concepte de mercat, i si l’empresa no innova, pot quedar-ne fora"