Està organitzat pel Departament d’Empresa i Coneixement a través d’ACCIÓ, l’associació empresarial Secartys i la Comissió d’Indústria 4.0 d’Enginyers de Catalunya.
- L’objectiu és que els participants analitzin, com incorporar als seus negocis noves tecnologies digitals com ara la robòtica col·laborativa, la fabricació additiva, la realitat augmentada i virtual, la intel·ligència artificial o el machine learning.
Un grup de 17 empreses catalanes han participat aquest dimarts a la sessió inaugural de la segona edició del curs de formació en indústria 4.0 “Com abordar els reptes de la digitalització empresarial” organitzat per la Generalitat de Catalunya a través d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-, l’associació empresarial Secartys i la Comissió d’Indústria 4.0 d’Enginyers de Catalunya. El curs, que s’allargarà fins al novembre, s’ha presentat a la seu d’ACCIÓ.
La primera sessió del curs s’ha centrat en el concepte d’indústria 4.0, el seu abast, els principals reptes que presenta, els riscos per a les empreses que no s’adaptin al nou paradigma de transformació digital i les arquitectures de referència en aquest àmbit. Aquest nou curs ha estat presentat pel responsable del programa Indústria 4.0 d’ACCIÓ, Carles Miranda, mentre que la primera sessió formativa l’han impartit Carles Soler, Director de Casiopea Robotics i Xavier Pi, del la Comissió Indústria 4.0 d'Enginyers de Catalunya.
L’objectiu del curs és que les empreses participants millorin les seves competències en transformació digital, coneguin els beneficis de les tecnologies que impulsa la indústria 4.0 i aprenguin les tècniques necessàries per incorporar-les als seus processos i models de negoci. Així, les empreses inscrites al curs analitzaran com incorporar als seus negocis les principals tecnologies que engloba la Indústria 4.0 com ara la robòtica col·laborativa, la fabricació additiva, la realitat augmentada i virtual, la intel·ligència artificial i el machine learning; així com les tecnologies de dades i connectivitat com la Internet de les Coses, el núvol, el big data o la ciberseguretat.
La formació s’estructura en tretze sessions que combinen la formació teòrica amb la pràctica i que acabaran amb un MarketPlace, és a dir, una jornada de treball enfocada a connectar empreses industrials que han cursat la formació i estan interessades en l’aplicació d’aquestes solucions amb aquelles que ja les proveeixen. En aquest sentit, segons dades d’ACCIÓ, a Catalunya hi ha actualment 365 empreses que ofereixen serveis vinculats a la indústria 4.0, que sumen una facturació agregada de 1.200 milions d’euros i 23.000 treballadors.
La primera edició del curs, una iniciativa formativa que s’engloba dins les activitats contemplades per l’eix estratègic d’indústria 4.0 i digitalització del Pacte Nacional per a la Indústria, es va celebrar durant la primera meitat d’aquest 2018 amb una vintena de participants entre directius, càrrecs intermedis i professionals tècnics amb responsabilitats en àrees de negoci digitals o industrials d’empreses establertes a Catalunya. De fet, totes les empreses que van participar en la primera edició ja han iniciat projectes de transformació digital.
Totes les empreses que van participar en la primera edició del curs ja han iniciat projectes de transformació digital.