El projecte ha estat desenvolupada per l’empresa Shotl, guanyadora de la sisena edició del concurs d’innovació oberta SmartCatalonia Challenge impulsat per Polítiques Digitals

L’Alta Segarra continuarà oferint el servei de transport a demanda basat en la digitalització, Clic.cat després que la prova pilot, iniciada el mes de maig, hagi estat tot un èxit. L’objectiu del projecte, emmarcat en el Laboratori SmartCatalonia, ha estat el de facilitar la mobilitat entre les poblacions d’aquesta comarca i la interconnexió amb la capital de l’Anoia. A la prova hi han participat els municipis de Sant Martí Sesgueioles, Pujalt, Prats de Rei, Castellfollit, Calonge de Segarra, Calaf i Igualada.
La prova, desenvolupada per l’empresa Shotl, ha confirmat la utilitat del transport a demanda per millorar els serveis de transport públic a zones de baixa densitat i alta dispersió de població. L’àrea total de la prova ha ocupat un total de 94 km2, amb 64 parades actives a tots els municipis participants que, principalment, han fet ús del servei en una franja horària de matí.
El pilot ha comptat amb la participació de 93 usuaris diferents, que han utilitzat el servei amb una tendència ascendent des del seu inici. Des de l’inici de la prova, s’han realitzat 537 viatges i s’han desplaçat 637 passatgers. Les dades recollides dels desplaçaments demostren que la mobilitat ha estat desigual pel que fa a les poblacions participants. El 30% dels viatges es van realitzar entre Calaf i la resta de municipis de l’Alta Segarra, el 59% es van fer entre Calaf i Igualada i el 8% entre els municipis de l’Alta Segarra (sense tenir en compte Calaf) i Igualada.
Des de Shotl es destaca la fidelitat del servei, ja que el 66% dels usuaris han fet ús de 2 a 10 viatges, un 10% ha fet servir el servei per més de 10 viatges i el 91% dels usuaris han reservat els seus desplaçaments mitjançant l’app Clic.cat.
Una solució guanyadora
El projecte pilot de Shotl va rebre l’impuls l’SmartCatalonia Challenge, el concurs d’innovació oberta que promou el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori en el marc de l’estratègia SmartCatalonia per incentivar les pimes i startups tecnològiques a crear solucions que donin resposta als reptes que plantegen municipis i entitats del país.
En la seva sisena edició, dedicada a la transformació digital del medi rural, Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA) va plantejar els reptes a què havien de donar resposta les empreses participants, entre ells com afavorir la mobilitat de la població rural per accedir a béns i serveis bàsics. La solució tecnològica de Shotl, que dona resposta a aquest repte, va obtenir el primer premi, dotat amb 15.000 euros i l’oportunitat de dur a terme la prova pilot recentment finalitzada.