Amb la participació d’una cinquantena de representants de fins a 28 entitats preacceleradores d’arreu del territori

El passat dijous, 6 de juny, l’Àrea d’Emprenedoria i Formació del Departament d’Empresa i Treball celebrava la primera Jornada de dinamització del Programa Primer, que -amb el cofinançament del Fons Social Europeu Plus- impulsa una emprenedoria d'empreses basades en la innovació i la tecnologia que ampliï a tot Catalunya l'efecte del hub tecnològic de Barcelona de concentració d’empreses emergents.
Amb la participació d’una cinquantena de representants de fins a 28 entitats preacceleradores d’arreu del territori, l’Auditori del Pier 01 de Tech Barcelona acollia la trobada, que servia, no només per abordar el funcionament i les novetats d’aquesta edició del programa, sinó també per generar sinergies i compartir experiències i bones pràctiques.
Així, durant la benvinguda de la sessió, la cap de l’Àrea d’Emprenedoria i Formació, Anna Miquel, posava l’accent precisament en aquest objectiu: “Volem que el Primer sigui un adob de coneixements i consells compartits, de futures col·laboracions i noves oportunitats per nodrir, enfortir i seguir potenciant no tant sols els vostres programes de preacceleració, sinó tota l’emprenedoria a casa nostra”, afirmava. I és que la 5a edició del Programa Primer preveu assolir un nou rècord de participació: superar els 30 programes preacceleradors (el 2023 es van executar 21), amb impacte en 21 comarques i la participació de 500 emprenedors i emprenedores.
Durant la primera part de la Jornada, els assistents participàvem d’una interessant activitat de networking destinada a fomentar el coneixement mutu. Aquesta servia alhora per evidenciar la diversitat de programes que arreu del país treballen per incentivar la creació de startups basades en oportunitats i fortaleses del territori en sectors tan diversos com l’educació, l’e-health, la construcció i la mobilitat sostenibles, l’agrotech, el turisme, l’esport, la ciència, la indústria o la digitalització (entre d’altres). En definitiva, una emprenedoria amb impacte que ha de permetre assolir una Catalunya més competitiva i territorialment equilibrada.
La segona part de la Jornada girava al voltant d’una interessant taula rodona que comptava amb la participació dels representants de tres preacceleradores de l’edició de 2023 del Programa Primer (Xavier Arola, de G-Accelerator Impact Call; Isabel Sobrino, de Building Innovation Program de l’Ajuntament de Viladecans; i Txell Pedreño, d’EduTECH Emprèn de la UOC), així com de tres emprenedors amb projectes vinculats a aquestes (Meelis Paloson, de Petinder; Ignasi Pérez, d’Atom Modular; i Daniel Ferrer, de Teafast). Durant la conversa es van abordar diversos dels aspectes clau que es treballen en el marc del Programa Primer: el treball en xarxa i la importància de detectar àmbits d’especialització arreu del territori; l’impacte transversal de la tecnologia i les dificultats encara existents en la cerca de talent; el valor de la mentoria per contrastar i enriquir el plantejament inicial dels projectes; la sostenibilitat com a vertical de tots els programes siguin del sector que siguin; i la importància del suport i la connexió continuada en el temps que el Programa Primer ofereix més enllà de la durada de cada edició.
Precisament amb relació a aquest darrer punt, Àngels Pla, cap del Servei d’Emprenedoria, aprofitava la cloenda per ressaltar el paper que juga la Xarxa Emprèn, que amb prop d’un centenar d’entitats adherides, facilita la connexió entre els diferents actors de l’ecosistema i proporciona un marc de coneixement transformador i creatiu enfocat a fomentar l’emprenedoria i la innovació amb valor i impacte social.
La 5a edició del Primer preveu assolir un nou rècord de participació: superar els 30 programes preacceleradors (el 2023 es van executar 21), amb impacte en 21 comarques i la participació de 500 emprenedors i emprenedores.