Prop de 150 persones (entre personal tècnic, mentors, experts i emprenedors) es reunien el passat 9 d’octubre a l’Auditori de Cornellà en una nova trobada d’èxit coorganitzada per l’Àrea d’Emprenedoria i Formació del Departament d’Empresa i Treball i el Centre d’Orientació i Emprenedoria (COE-CAT) del Servei d’Ocupació de Catalunya.

La Xarxa Emprèn continua creixent i enfortint-se (ja són més d’un centenar les entitats que hi estan adherides de forma permanent) i si hi ha un esdeveniment que serveix per visualitzar aquest potencial, aquest és sense dubte la Jornada tècnica de la Xarxa Emprèn. Si l’any passat prop d’un centenar de persones participaven de la gravació d’un pòdcast en directe (més informació aquí), enguany les entitats organitzadores d’aquesta trobada - l’Àrea d’Emprenedoria i Formació del Departament d’Empresa i Treball i el COE-CAT del Servei d’Ocupació de Catalunya- tornaven a sorprendre als prop de 150 assistents, sumant al coneixement i la inspiració el rock&roll!
Així, tal com avançava la cap de l’Àrea d’Emprenedoria i Formació, Anna Miquel, durant la benvinguda de l’acte, “celebrem aquesta Jornada tècnica de la Xarxa Emprèn amb l’objectiu de compartir coneixements i experiències i descobrir quines són les noves tendències de la mà d’experts de referència. També per detectar necessitats i reptes de futur, per inspirar-nos. Però no només això... També ens ho volem passar bé! Per això avui ens acompanyen en Pep Coll i la seva banda, els Rock&Business”. I efectivament, al llarg de l’hora i mitja següent, personal tècnic, mentors, persones expertes i emprenedores gaudien plegats d’un xou musical que, sota el títol d’“Aprendre a emprendre”, esdevenia alhora una conferència sobre emprenedoria arriscada, divertida i emotiva, sobre l’èxit, però també el fracàs, a través del recorregut vital i professional del Pep Coll, advocat especialitzat en propietat intel·lectual i emprenedor (és el fundador de Redpoints i cofundador i president de Repscan).
Després de la pausa, la jornada continuava amb el “Joc d’emprenedors anònims”, activitat dinamitzada també pel Pep Coll i on els assistents tenien l’oportunitat de preguntar, anònimament, tot allò que no s’havien atrevit a preguntar mai a un emprenedor.
Enfortim la Xarxa Emprèn
El bloc final de la trobada es marcava com a objectiu l’enfortiment de la Xarxa Emprèn. És per això que, en primer lloc, la cap del Servei d’Emprenedoria, M. Àngels Pla, presentava “la Xarxa Emprèn en dades” i feia un repàs de les fites assolides: més de 100 entitats adherides de forma permanent des de l’aprovació de l’Ordre EMT/56/2023, més de 1800 empreses creades durant la convocatòria d’EmprènCat 2022-2023, 26 projectes d’enfortiment de l’ecosistema emprenedor desenvolupats en el mateix període i fins a 31 programes de preacceleració en marxa en el marc del Programa Primer 2024 (entre d’altres).
Tot seguit, el tècnic de l’Àrea d’Emprenedoria i Formació, Marc Pallarès, presentava la proposta de NeXEmprèn, un projecte que precisament naixia de la Jornada tècnica celebrada l’octubre de 2023. NeXEmprèn és una comunitat on tècnics i tècniques de la Xarxa Emprèn podran interactuar en temps real, facilitant l'intercanvi de coneixements i el plantejament de millores per al manteniment (i l’enfortiment) de la mateixa Xarxa. Aquesta comunitat comptarà també amb un espai virtual, que s’obrirà a persones emprenedores en una segona fase, de manera que tots els actors de l’ecosistema puguin relacionar-se de manera àgil i efectiva. En definitiva, es tracta d’un projecte que pretén afavorir la connexió, l’intercanvi de coneixements, el creixement i la visibilitat de la Xarxa Emprèn.
Presentació de bones pràctiques
I precisament per connectar, compartir i donar visibilitat a la tasca que es fa des de les entitats que integren la Xarxa Emprèn, participaven també en aquesta Jornada tècnica tres d’elles que, per la seva feina, esdevenen un excel·lent exemple de com acompanyar i enfortir l’ecosistema emprenedor del país aprofitant les oportunitats i les fortaleses de cada territori.
Així, Nacho Compans i Marisa Benítez, tècnic de Projectes europeus i tècnica de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Lleida respectivament, presentaven l’Agroliving Lab, un laboratori d’innovació agroalimentària que vol esdevenir un espai per impulsar la innovació en el sector agroalimentari a partir de la col·laboració publicoprivada.
A continuació, descobríem de la mà de Jordi París, director de l’Organisme Autònom de Desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), l’aposta d’aquesta entitat pel viverisme empresarial. I és que el seu model d’espais d’obradors compartits és una referència d'ençà que l’any 2007 va començar a gestionar el primer viver d’empreses especialitzat en l’elaboració de vi, el Viver de Celleristes. Posteriorment, s’han creat altres espais de transformació agroindustrial com l’Espai Cuina, El Viver de Cavistes, el Molí de l’Oli i l’Obrador de Cerveses Artesanes de Concactiva.
Finalment, en aquest panell de presentació de bones pràctiques, Anna Salarich, tècnica de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Manlleu, donava a conèixer el projecte que aquest consistori ha impulsat amb l’objectiu d’enfortir l’ecosistema emprenedor de les Indústries Culturals i Creatives. Es tracta d’una iniciativa que busca estimular, acompanyar i capacitar el teixit econòmic de l’Artesania i el Talent Jove del territori per millorar les seves competències empresarials i comercials, així com impulsar l’emprenedoria en aquest àmbit.
Cloenda i networking
La Jornada tècnica de la Xarxa Emprèn finalitzava amb la cloenda institucional a càrrec del secretari de Treball, Paco Ramos, i del secretari d’Empresa i Competitivitat, Jaume Baró. Durant la seva intervenció, Baró feia valdre la tasca “clau” que el personal tècnic de la Xarxa Emprèn du a terme arreu del país a l’hora d’acompanyar i donar suport a les persones emprenedores que aposten per transformar una idea en un projecte empresarial d’èxit. “Fa no gaire jo em trobava entre vosaltres participant d’activitats com aquesta Jornada, per tant, conec de primera mà el paper que entitats com les que vosaltres representeu juguen arreu del territori: proporcioneu un marc de coneixement transformador i creatiu enfocat a fomentar l’emprenedoria i la innovació amb valor i impacte social. Així doncs, moltes gràcies!”, afirmava.
El dinar networking final servia per compartir coneixements, experiències i punts de vista, i celebrar plegats el potencial d’una Xarxa Emprèn que continua treballant amb la ferma voluntat d’aconseguir una Catalunya més competitiva, sostenible i territorialment equilibrada, acompanyant les empreses i les persones emprenedores en el seu procés de diferenciació i de cerca contínua de noves oportunitats de negoci davant els reptes futurs i globals.
"Amb més d’un centenar d'entitats adherides de forma permanent, la Xarxa Emprèn acompanya les empreses i les persones emprenedores en el seu procés de diferenciació i de cerca contínua de noves oportunitats de negoci davant els reptes futurs i globals".