Alertes de comerç internacional
El passat 7 d’octubre de 2023 es produeix un atac per part de Hamas, amb la conseqüent resposta, també bèl·lica, per part de l’estat d’Israel. Per ara, el conflicte continua. En aquesta alerta presentem l'afectació logística que està tenint el conflicte en el llevant mediterrani.
Alerta de comerç internacional
Estat de situació portuària
A data de 20 de desembre de 2023, pel que fa a la situació portuària:
- No es poden transportar mercaderies perilloses.
- Hi ha més trànsit de l’habitual, ja que les empreses estan fent més operacions del que acostumen a fer. El seu objectiu és poder importar o exportar tot el possible per si la situació empitjora i s’atura o alenteix molt el transport. De fet, ja es detecten certs retards en la càrrega i descàrrega de contenidors.
- També cal destacar que els ports han activitat els protocols d’emergència. A mesura que augmentin el costs de les assegurances, s'espera l'entrada de recàrrecs pel risc de guerra. Així doncs, les companyies que continuen utilitzant el mar Roig com a via marítima veuen com les seves assegurances de risc augmenten significativament.
- Davant la intensificació dels atacs per part dels rebels houthis al Iemen a vaixelles mercants i de càrrega, companyies com Maersk, MSC o Hapag-Lloyd han aturat el trànsit o l'han desviat al cap de Bona Esperança, a Sud-Àfrica. Alhora, la companyia BP ha aturat tots els enviaments de petroli i gas per mitjà del mar Roig.
- Aproximadament un 12% del comerç marítim mundial passa pel mar Roig, inclòs un 30% del tràfic de contenidors global. Si els atacs persisteixen, l'allargament de les rutes de transport, l'augment de les assegurances de risc i la disrupció de la distribució de gas i el petroli, poden tenir repercussions importants en la cadena d'aprovisionament.
- Fa poc, els Estats Units van anunciar que havien reunit una coalició de països que haurien acceptat dur a terme patrulles al sud del mar Roig per intentar protegir els vaixells dels atacs.
Estat de situació aeroportuària
A data de 20 de desembre, aquesta és la situació:
- L’espai aeri està obert, però les companyies aèries, cada cop més, van cancel·lant les seves operatives a Tel-Aviv.
- Cal assenyalar que el Govern israelià ha aprovat el finançament d’una assegurança per les companyies aèries locals, per tal que continuïn operant sense que hagin d’assumir tant risc per la guerra.
Recomanacions i suport d’ACCIÓ per a les empreses catalanes
- Que els empresaris no viatgin a Israel.
- Que no es prenguin decisions fins que no es vegi com evoluciona la situació.
- Que es parli amb proveïdors, clients i distribuïdors locals per saber sobre el terreny com és la situació actual.
Les empreses amb relacions comercials a Israel que vulguin saber quina és la situació logística, el trànsit de mercaderies o l’operativitat dels ports i aeroports, poden adreçar-se a l’Oficina tècnica de barreres a la internacionalització d’ACCIÓ o al telèfon 934 767 200.
Exportacions d’empreses catalanes a Israel
- Les exportacions catalanes a Israel s'han doblat en els darrers deu anys, arribant als gairebé 700 M€ el 2022, any en què pugen un 23,1% interanual. Les exportacions catalanes a Israel representen el 0,7% de les exportacions catalanes totals el 2022.
- Catalunya exporta principalment vehicles (29,6% del total), plàstics (8,2%) i aparells i material elèctrics (8,1%) a Israel.
- Les empreses exportadores regulars catalanes a Israel han augmentat un 0,6% el 2022 respecte de l'any anterior, fins a les 931 (empreses que han exportat els darrers 4 anys de manera consecutiva).
Importacions d’empreses catalanes d’Israel
- Les importacions catalanes d'Israel han pujat un 43,5% en els darrers 10 anys, i el 2022 arriben fins als 269,0 M€, un 13,4% més que l'any anterior.
- Les importacions catalanes d'Israel representen el 0,3% de les importacions catalanes totals el 2022.
- Catalunya importa principalment productes químics orgànics (32,8% del total), plàstics (15,4%) i maquinària (10,8%) d'Israel.
Nota: Totes les dades tenen finalitat informativa. L'empresa és manté com l'única responsable per l'ús de la informació i els resultats de la mateixa. És obligació de l'empresa verificar la informació abans d'utilitzar-la. ACCIÓ no es fa responsable de cap dany causat per l’ús de la informació.
Vols resoldre dubtes o problemàtiques concretes de les teves operacions a l'exterior? Ja pots contactar amb l’Oficina de barreres a la internacionalització, et resoldrem les teves consultes en menys de 48 hores.