Articles i altres publicacions
La tecnologia mòbil i tots els aspectes que se'n deriven evoluciona a una velocitat vertiginosa. La revolució de la mobilitat ha sacsejat la nostra forma de vida en un món global i hiperconnectat.
Els serveis de telecomunicacions van tenir uns ingressos el 2010 equivalents al 2,4% del PIB mundial, i les exportacions del sector TIC representen el 12% del comerç mundial. Tot i així, encara hi ha mercats per explorar, mercats on aprofundir i noves tecnologies per desenvolupar. A continuació us presentem les principals xifres i tendències del sector.
El sector mòbil al món: tecnologia multiplicadora de negoci
Les xifres
Segons les dades del Committed to connecting the world (ITU) publicades el passat mes de desembre, ja hi ha més de 100 països amb una penetració de telèfons mòbils superior al 100%, dels quals en set casos el percentatge supera el 200%. Alguns dels països amb més creixement són Rússia, on hi ha 250 milions de línies de mòbil, cosa que suposa una ràtio de penetració superior al 180%; i el Brasil, on la taxa de penetració es troba al voltant del 120%, amb més de 240 milions de subscripcions de mòbil. Però si hi ha un país on destaquen les xifres absolutes, aquest és la Xina. El gegant asiàtic és el primer país a superar la barrera dels 1.000 milions de contractacions de línies de telefonia mòbil, seguit de l’Índia que hi arribarà aviat. De fet, amb les taxes de creixement previstes, el 2014 hi haurà més línies de mòbil que població al món.
Actualment, hi ha prop de 6.000 milions de contractacions de línies de telefonia mòbil, més del 50% de les quals a l’Àsia-Pacífic. Les línies de prepagament ocupen un 70% del total, un 87% d’elles a països en vies de desenvolupament.
Quant a les xarxes disponibles, més del 90% de la població mundial gaudeix de cobertura 2G i més de 160 països tenen serveis 3G, la qual cosa dóna cobertura 3G a quasi la meitat de la població mundial. Els últims 4 anys la banda ampla mòbil ha crescut a un ritme del 41% anual, un 76% als països en desenvolupament.
2012, un any de mobilitat
El 2012 ens deixa moltes dades que evidencien la importància del sector mòbil a la societat actual. És l'any que Apple ha venut més unitats de l'iPhone 5 que ordinadors en tota la seva història; o l'any que s'han duplicat les transmissions de dades mòbils. Amb 1.000 milions de dispositius intel·ligents al món, xifra que es preveu duplicar el 2015, ja es descarreguen més de 1.000 milions d'apps cada mes.
Però 2012 també és l'any que Twitter gairebé fa interrompre els Jocs Olímpics, col·lapsant les xarxes, i l'any que la reelecció de Barack Obama va generar 31 milions de tuits, convertint-se en l'esdeveniment més comentat a la història d'aquesta xarxa social.
Durant aquest 2012 altres xarxes socials com Instagram també han assolit xifres de rècord, com les 10 milions de fotos compartides el dia d'Acció de Gràcies, unes 226 per segon.
Les tendències
L’Àfrica, el continent per connectar. Només un de cada tres africans (356M a finals de 2012) té contractat serveis de telefonia mòbil. Aquestes dades evidencien una oportunitat de creixement per a les operadores. Pràcticament la meitat dels usuaris es concentren al mercat nigerià, que lidera l’ús de la tecnologia mòbil per davant dels països del nord del continent com Egipte, Algèria o el Marroc. Les connexions a l’Àfrica creixen a un ritme del 15% anual de mitjana, i ho fan especialment a l’Àfrica central (23%), l’est i l’oest del continent (18%).L’Amèrica Llatina i la revolució dels smartphones. En poc temps s’ha convertit en habitual que els usuaris de telèfons mòbils no en tinguin prou de trucar i enviar algun missatge. Els smartphones han revolucionat el concepte de dispositiu mòbil, i a Espanya el 63,2% dels usuaris de mòbil ja en gaudeixen, convertint-se així en el líder europeu en termes relatius.
Si els darrers dos anys els smartphones han penetrat amb força els mercats dels països líders en mobilitat, el 2013 serà l’any on es consolidaran plenament a l’Amèrica Llatina. El seu creixement a la regió està sent meteòric, especialment al Brasil, un dels coneguts mercats en expansió. L’Internet de les coses, l’hora de l’Open Data i el Big Data. Més del 50% de les connexions d'Internet ja no són de persones. L’Internet de les coses agafa protagonisme amb sensors integrats, reconeixement d’imatges i Near Field Communication (NFC). En aquest context, la recopilació de grans quantitats de dades permetrà elaborar patrons de comportament i desenvolupar noves i innovadores aplicacions per millorar la qualitat de vida dels usuaris, alhora que s’optimitzen els recursos. L'Open Data obre la porta a noves aplicacions i nous models de negoci per una nova manera d’entendre el funcionament de la societat. S’estima que el 2015, en més del 70% de les empreses, un únic executiu s'encarregarà de supervisar totes les coses connectades a Internet.
Les organitzacions han de centrar-se en tipus de dades no tradicionals. L'Open i el Big Data exigeixen una predisposició a socialitzar les dades. El concepte de base de dades corporativa s’extingeix davant la necessitat d’associar les dades provinents de diverses fonts.
Un núvol personal. En un món que ens condueix a tenir cada cop més dispositius més mòbils, el cloud computing demana pas amb força en tots els àmbits. No només les empreses i organitzacions aposten pel núvol com una manera còmoda i efectiva de compartir informació i millorar la productivitat; sinó que els usuaris en l'àmbit personal també exigeixen el seu propi núvol amb una perfecta sincronització entre dispositius. Els serveis que ofereixin passen a ser més importants que els aparells en si. El núvol s’ha convertit en el centre de les nostres vides digitals.
Barcelona, capital mundial del mòbil
En aquest context, cal destacar el paper que desenvoluparà la ciutat de Barcelona com a capital mundial del sector. L'11 de juliol de 2011, Barcelona va ser nominada Capital Mundial del Mòbil (Mobile World Capital) pels propers 7 anys (2012-2018). Aquesta nominació, guanyada en competició amb més de 30 ciutats d’arreu del món, representa una oportunitat única per desenvolupar accions i projectes amb un gran impacte en el teixit empresarial del país, i que en darrer terme influeixi decididament en el posicionament internacional de Barcelona, i per extensió, de Catalunya, com a ciutat capdavantera en el desplegament de solucions tecnològiques en l’entorn mobile amb un impacte directe en empreses i consumidors.
El projecte de la Mobile World Capital compta amb el suport de quatre socis, actualment patrons de la Fundació Mobile World Capital que s’ha constituït com a ens de governança per a l’articulació de projectes en l’àmbit de les tecnologies mòbils. Aquests socis són la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme i la Fira de Barcelona.
L’objectiu de tots els agents implicats és impulsar projectes en cada un dels quatre àmbits d’acció en els que es divideix el projecte de la Mobile World Capital: Mobile World Congress, Mobile World Festival, Mobile World Center i Mobile World Hub.