Idees d'experts Xavier Albets, responsable de recerca d’AKO
El fabricant de productes de refrigeració industrial i comercial arriba als 40 anys de vida apostant per nous productes innovadors que impulsen el negoci, generen nous clients i augmenten el prestigi de la marca.
“No innovem per dir que som innovadors, sinó per créixer i reposicionar-nos”. Xavier Albets, responsable de recerca d’AKO, té molt clara la finalitat de crear nous productes per a una empresa que aquest 2018 celebra el seu 40è aniversari. Dedicada als productes de refrigeració industrial i comercial, la innovació ha estat un factor crític per arribar a les quatre dècades amb més salut que mai. Una experiència que ha compartit en un dels Esmorzars d’Innovació d’ACCIÓ.
“Les cambres frigorífiques són molt importants en la cadena del fred en molts establiments, des de restaurants a cases de colònies”, planteja Xavier Albets. Aquestes cambres, que mantenen temperatures sota zero, acostumen a fer desglaços 4 cops al dia. Uns instants on la temperatura s’enfila per tornar a l’habitual al cap de pocs moments. “Això era un problema i una oportunitat alhora si ho podíem millorar”, reflexiona Albets.
Ser capaços de dissenyar cambres frigorífiques que no necessitin un desglaç tan habitual permetria tenir “millors equips que generin més beneficis, aportaria prestigi a la marca i generaria nous clients i models de negoci”.
Estructurar la innovació
Per fer front a aquest repte, AKO ha establert tres grans blocs: talent, adquisició de tecnologia i finançament per a una estructura innovadora. “Quan entrem en aquests tipus de processos, tothom des del director general fins a l’últim operari ha de tenir clar que no és impossible”, ressalta Xavier Albets.
Per a la branca del talent, AKO combina la tasca interna amb l’externa. “Dos doctors fem recerca internament amb el suport del GREIA de la Universitat de Lleida”, explica. “Una primera mesura era conèixer el nivell de gel per saber la necessitat de desglaços”, relata el responsable d’innovació d’AKO. A partir d’aquí, es realitza una prova de concepte perquè l’equip de desenvolupament hi aporti noves casuístiques que van fent replantejar la proposta.
Aquesta iteració contínua entre les parts els ha permès assolir un algorisme que permet calcular el nivell de gel de manera fiable. “Hem patentat dues maneres de calcular el gel. Ha estat un procés on la comunicació ha estat clau”, ressalta Xavier Albets.
La branca de tecnologia en aquest cas és “un mòdul que es connecta al controlador, registra i crea una sèrie d’indicadors en unes aplicacions que hem desenvolupat”, diu Albets. L’objectiu és que el client d’AKO pugui ser capaç d’avaluar com està funcionant la cambra frigorífica i que l’aparell faci de registrador d’aquest funcionament.
Tot aquest procés, desenvolupat en el que no deixa de ser una pime, obliga a una estructura clara. “És clau tenir una planificació perquè les urgències del dia a dia no et desviïn”, adverteix Albets.
Més innovació, més negoci
El repte plantejat inicialment ha permès a AKO “fer equips que ens aporten més benefici i hem reposicionat la marca. Abans ens percebien com un fabricant robust i ara, a més, que fa productes avançats”, valora el seu responsable d’innovació. Els seus nous productes eleven el percentatge de temps en la temperatura òptima i gaudeixen d’un consum d’energia més eficient.
Aquest canvi, a més, també ha permès a l’empresa parlar amb nous clients com grans cadenes de supermercats o grans instal·ladors. “Són gegants que no obren la porta a qualsevol fabricant, tenir aquest producte és clau per accedir-hi”, destaca.
Alhora, les noves cambres frigorífiques també acosten l’empresa a la possibilitat de crear nous models de negoci, com un nou mòdul que es connectarà a Internet. “Ja no només vendrem equips, vendrem dades perquè és un servei”, indica Albets en referència a un nou projecte d’Internet de les coses amb Vodafone. “Totes les dades dels nostres equips es reuniran en un servidor que generarà noves oportunitats”, conclou.