Informes sectorials
Quins beneficis aporta a les empreses treballar en clau de clúster? Per què un Clúster Hàbitat català? Aquest material explica què significa treballar en clau clúster, quins avantatges aporta aquest enfocament a les empreses i quins reptes i oportunitats presenta.
El Clúster Hàbitat com a instrument per desenvolupar noves oportunitats de negoci
Treballar en clau clúster en un entorn global
En un mercat globalitzat com l’actual, el peix gran normalment es menja el peix petit. Però això es pot contrarestar, i la clau pot estar en treballar en clau de clúster. En un país de petites empreses com Catalunya, una excel·lent via per ser competitius a escala global és col·laborar amb les empreses de l’entorn que treballen en el nostre propi negoci i aprofitar les sinergies empresarials.
Això no obstant, no es garanteix l’èxit. Per tal de poder competir i guanyar, no només cal trobar sinergies i aprofitar-les, sinó que cal anar en la mateixa direcció. No tan sols és important agafar escala i múscul, sinó que cal tenir una visió única de cap a on es vol anar. En aquest sentit, el clúster permet detectar i implementar les estratègies guanyadores que facilitaran a les empreses caminar en la direcció adequada, sigui individualment o sigui, sobretot, de manera col·lectiva.
El Clúster Hàbitat, una exigència de mercat
El Clúster Hàbitat respon, en primer lloc, a una exigència del mercat. Les empreses que típicament produeixen els diferents productes presents en una llar o un edifici, comparteixen els mateixos reptes estratègics perquè el seu client és el mateix. El consumidor o client final necessita solucions i no productes, cerca ambients i no elements. En aquest sentit, només la col·laboració entre les empreses de l’Hàbitat pot donar resposta a aquesta tendència. L’estratègia guanyadora passa per pensar en solucions per l’Hàbitat, no en productes.
En segon lloc, el Clúster Hàbitat és una eina per facilitar la col·laboració i agafar escala. Les empreses productores d’aixetes, mobles, llars de foc, domòtica o il·luminació per si mateixes, o com a clústers separats, no tenen prou dimensió per competir amb èxit en el mercat global. Necessiten organitzar-se per tal de poder col·laborar, trobar punts comuns i engegar projectes concrets. Organitzar-se en clau de clúster és un pas ineludible.
El clúster presenta, doncs, oportunitats de negoci, fruit de poder donar noves respostes estratègiques a les demandes del mercat, i de poder col·laborar i agafar escala per ser més forts i més rendibles en un àmbit més global.