Informes sectorials
Quins beneficis aporta a les empreses treballar en clau de clúster? Per què un Clúster Hàbitat català? Aquest material explica què significa treballar en clau clúster, quins avantatges aporta aquest enfocament a les empreses i quins reptes i oportunitats presenta.

Treballar en clau clúster en un entorn global
En un mercat globalitzat com l’actual, el peix gran normalment es menja el peix petit. Però això es pot contrarestar, i la clau pot estar en treballar en clau de clúster. En un país de petites empreses com Catalunya, una excel·lent via per ser competitius a escala global és col·laborar amb les empreses de l’entorn que treballen en el nostre propi negoci i aprofitar les sinergies empresarials.
Això no obstant, no es garanteix l’èxit. Per tal de poder competir i guanyar, no només cal trobar sinergies i aprofitar-les, sinó que cal anar en la mateixa direcció. No tan sols és important agafar escala i múscul, sinó que cal tenir una visió única de cap a on es vol anar. En aquest sentit, el clúster permet detectar i implementar les estratègies guanyadores que facilitaran a les empreses caminar en la direcció adequada, sigui individualment o sigui, sobretot, de manera col·lectiva.
El Clúster Hàbitat, una exigència de mercat
El Clúster Hàbitat respon, en primer lloc, a una exigència del mercat. Les empreses que típicament produeixen els diferents productes presents en una llar o un edifici, comparteixen els mateixos reptes estratègics perquè el seu client és el mateix. El consumidor o client final necessita solucions i no productes, cerca ambients i no elements. En aquest sentit, només la col·laboració entre les empreses de l’Hàbitat pot donar resposta a aquesta tendència. L’estratègia guanyadora passa per pensar en solucions per l’Hàbitat, no en productes.
En segon lloc, el Clúster Hàbitat és una eina per facilitar la col·laboració i agafar escala. Les empreses productores d’aixetes, mobles, llars de foc, domòtica o il·luminació per si mateixes, o com a clústers separats, no tenen prou dimensió per competir amb èxit en el mercat global. Necessiten organitzar-se per tal de poder col·laborar, trobar punts comuns i engegar projectes concrets. Organitzar-se en clau de clúster és un pas ineludible.
El clúster presenta, doncs, oportunitats de negoci, fruit de poder donar noves respostes estratègiques a les demandes del mercat, i de poder col·laborar i agafar escala per ser més forts i més rendibles en un àmbit més global.