Informes d'estratègia empresarial
La cerca de rutes alternatives per la crisi del mar Roig ha reconfigurat i impactat el comerç marítim mundial i també el de Catalunya amb retards en el transport de mercaderies, amb l'increment de costos o amb les relacions comercials amb Àsia, entre d'altres. Descobreix-ne el detall a l'informe!
Impacte de la crisi del mar Roig en el comerç exterior de Catalunya
El conflicte al Mar Roig ha reconfigurat les rutes marítimes que connecten Àsia amb Europa, amb l’alternativa de travessar l’Àfrica pel cap de Bona Esperança. Degut a aquesta reconducció, el trànsit de bucs que travessen el canal de Suez ha caigut un 46%, mentre que a la ruta alternativa pel cap de Bona Esperança ha augmentat un 70%.
Aquesta reconfiguració suposa retards d’entre una i tres setmanes en el transport de mercaderies entre Àsia i Europa. Pels ports catalans, els retards són d’entre deu i quinze dies. Un altre impacte rellevant derivat de la crisi del Mar Roig és l’augment de costos, com l’increment dels costos de les assegurances i els preus dels nolis, i haver de gastar més combustible per cobrir els 6.000 km addicionals de ruta. Tot plegat ho indica l'informe de l'Impacte de la crisi del Mar Roig en el comerç exterior de Catalunya (document .PDF).
Per reduir els retards i l’augment de costos que suposa l’alternativa pel cap de Bona Esperança, i per evitar l’estret de Bab el-Màndeb, unes quantes navilieres es plantegen una altra ruta que travessaria la península aràbiga d’est a oest per via terrestre, des del port de Dubai fins al port de Jidda, a l’Aràbia Saudita, i des d’allà es connectaria de nou amb els bucs per transitar cap al canal de Suez.
Conseqüències de les rutes alternatives i la situació amb Catalunya
El fet que les rutes durin més a la llarga pot causar una escassetat de bucs i contenidors de transport marítim, cosa que provocaria encara preus més elevats i més retards. Altres conseqüències del conflicte podrien ser l’augment dels preus del petroli i dels aliments. A més, la inclusió del transport marítim al règim de comerç de drets d’emissió de la UE des de principis de 2024 podria encarir encara més les rutes que passen per ports europeus. La crisi del Mar Roig, per tant, amenaça d’augmentar novament la inflació (s’estima entre 0,4 i 0,6 punts percentuals si es prolonga la situació).
Les relacions comercials marítimes entre Catalunya i Àsia també poden quedar afectades per aquesta crisi, ja que tres quartes parts del comerç, uns 27.920 milions d’euros, es transporta per la via marítima; es tracta del 13,3% de total del comerç de Catalunya amb el món.
L’afectació principal recau en les importacions catalanes provinents d’Àsia per via marítima, que sumen un total de 21.460,7 milions d’euros (el 19,5% del total importat per Catalunya). Els sectors potencialment més afectats són l’automoció, el sector químic, el petroli, el tèxtil, el material elèctric i electrònic, i les joguines.
Pel que fa a les exportacions, l’afectació no és tan gran. Catalunya exporta a Àsia per via marítima uns 6.459,4 milions d’euros (el 6,4% del total exportat català). Els sectors potencialment afectats són l’alimentació, els productes químics, els vehicles i la maquinària.
Les empreses ja estan actuant per fer front a les disrupcions del Mar Roig: destaquen la cerca de rutes o sistemes de transport alternatius, l’augment dels estocs i anticipació de compres, la diversificació de cadenes de subministrament o la concentració de la producció en punts geogràfics no afectats.
L'Oficina tècnica de barreres a la internacionalització
Tens alguna inicidència en la teva operativa internacional? A través de l'Oficina tècnica de barreres a la internacionalització pots resoldre totes les preguntes que tinguis sobre problemàtiques, tràmits o barreres que afectin a la teva empresa. Contacta'ns!