• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

"Hongria, per la seva ubicació, pot fer de pont entre l'Europa oriental i l'occidental"

Idees d'experts   Magdalena Nyári

Per què han d'invertir les empreses catalanes a Hongria? Parlem amb Magdalena Nyári, directora del Centre de Promoció de Negocis d'ACC1Ó a Budapest, que ens explica les oportunitats que ofereix el mercat hongarès.
02/06/2011
Imatge

Per què han d'invertir a Hongria les empreses catalanes i quines facilitats els ofereix aquest país respecte a d'altres de la zona?

Hongria se situa al centre geoestratègic d'Europa i compta amb comunicacions excel·lents amb els països limítrofs i tota la zona centreeuropea. Per la seva ubicació central, Hongria exerceix un paper destacat com a pont o porta entre Europa Occidental i Europa Oriental.

El país compta amb una economia consolidada basada en la producció industrial, el talent i la innovació. L'entorn empresarial del país és dinàmic i disposa d'infraestructura desenvolupada amb una xarxa d'establiments logístics moderns.

Un dels punts més forts de l'economia hongaresa és el capital humà, caracteritzat per un alt grau de professionalitat, per la creativitat, capacitat, flexibilitat i pel cost competitiu.

Reconeixent els avantatges oferts pel mercat hongarès, les multinacionals més importants fa temps que es van implantar al país, i diverses van desplaçar els seus centres d'R+D a Hongria, per exemple en el sector farmacèutic, automoció, high-tech, etc.

Quins sectors i quines oportunitats ofereix el mercat hongarés en aquests moments?

Des del punt de vista de les oportunitats de negoci, els sectors hongaresos més destacats són el sector de Spa i Wellness, energies renovables, la indústria d'automoció, la biotecnologia i el sector agroalimentari.

El sector Spa i Wellness d’Hongria mostra un desenvolupament significatiu i dinàmic des dels últims anys. A més, entre altres, és un sector prioritari de l'estratègia econòmica del govern hongarès marcada i declarada per al període 2011-2013. Aquest sector ofereix oportunitats en una àmplia gamma, per exemple per a empreses del sector de la construcció, fabricants de tecnologia avançada, d'equipaments, mobles, decoració interior, de productes utilitzats a prestar servei per als banys i els hotels de categoria Spa i Wellness.

L'economia verda i les energies renovables avui dia a Hongria es consideren un sector potencial de gran desenvolupament. Segons les previsions, en els propers anys experimentarà un creixement important, que es reflectirà en diverses inversions noves. Una de les vies més habituals per aprofitar les oportunitats d'aquest sector és col·laborar amb empreses i experts locals des del primer moment, siguin inversors o proveïdors de productes, components relacionats o de tecnologies completes.

La indústria hongaresa de vehicles i els seus components evoluciona de forma ràpida i compta amb grans perspectives per a empreses del sector de la subcontractació. Una sèrie de diferents marques, de grans empreses, grups industrials, com GM, Suzuki, Boch, Continental, Denso, Knorr Bremse o Schwarzmüller, ja són presents a Hongria. No obstant això, l'expansió continua endavant. Recentment Mercedes, Opel i Audi van posar en marxa noves importants inversions per tal de crear noves plantes industrials i / o ampliar les seves capacitats productives a Hongria.

Gràcies a la llarga tradició i al desenvolupament fort dels últims anys en l'àmbit de la biotecnologia, i als resultats aconseguits pels experts professionals locales, Hongria representa el mercat més destacat i desenvolupat entre els països de la regió centreeuropea. Aquest sector principalment ofereix oportunitats per a laboratoris especialitzats i centres d'R+D, amb ganes de col·laborar a alt nivell i llarg termini.

A Hongria la demanda pels productes agroalimentaris, fins i tot pels d'alta qualitat, demostra un augment, i alhora la producció local (ramaderia, cultiu agroindustrial) està disminuint. En conseqüència, el mercat hongarès ofereix una oportunitat atractiva de negocis per a empreses catalanes amb activitats que s'enquadrin dins de la indústria agroalimentària.
Cal afegir que els productes procedents de Catalunya generalment tenen bona fama i es consideren competitius pel que fa a la relació qualitat - preu. Algunes marques (per exemple oli d'oliva de Borges, Casademont amb productes derivats de carn, uns quants de fruites, verdures, etc.) són al mercat hongarès des de fa temps.

Quines estratègies han seguit les empreses que s'han implantat amb èxit a Hongria i en què es diferencien aquestes de la resta?

Un dels elements més importants de l'estratègia d'implantació o introducció al mercat hongarès és crear i mantenir una presència contínua, establint col·laboració amb un comercial o soci local, que aporti el seu coneixement del funcionament del mercat hongarès, la seva experiència i els contactes obtinguts.

D'altra banda, la importància d'un partner o soci local és especialment rellevant pel que fa a la comunicació, a causa de la peculiar dificultat de l'idioma hongarès. En el comerç internacional hongarès els idiomes més comuns són l'anglès i l'alemany, però els joves professionals cada vegada més dominen el castellà.

Quina competència es trobaran les empreses catalanes a Hongria i què han de millorar de la seva estratègia?

L'entorn competitiu del mercat hongarès varia per sectors. Tanmateix, cal formular algunes observacions generals sobre aquest tema.

D'una banda, l'economia hongaresa tradicionalment ha estat molt oberta, es caracteritza per un comerç exterior molt actiu. Entre els principals socis comercials del país destaca Alemanya, amb la qual tradicionalment manté estretes relacions comercials. També cal recalcar el fet que en l'última dècada la relació comercial amb els nous membres de la UE, sobretot amb els països limítrofes, ha tornat créixer considerablement. D’altra banda, com que Hongria disposa d'unes condicions favorables per a la inversió estrangera, la majoria de les empreses multinacionals més importants hi són presents des dels anys noranta, tant en el sector productiu com de serveis. Algunes amb planta productiva pròpia, d’altres amb centres logístics o d’R+D, amb establiments, punts de venda tipus hipermercat, o cadenes de grans superfícies.Val a dir que la presència catalana en aquest sentit és baixa.

Si s'ha de donar algunes recomanacions per a les empreses catalanes que estiguin interessades a introduir-se al mercat hongarès o de la zona, en primer lloc aconsellaria planificar i invertir esforços en la prospecció del mercat per endavant. També cal donar a conèixer la marca, la capacitat, la gamma de productes oferts per Catalunya. També és interessant participar en esdeveniments institucionals, com fires organitzades a Hongria. Presentar-se en fires sectorials mitjançant pavellons oficials agrupant les empresas líders de Catalunya pot ser una bona opció. Una altra alternativa és organitzar promocions, presentacions o trobades empresarials in situ especialment per a professionals. Si es té un partner o soci local, cal donar-li suport de forma intensiva, sobretot durant la fase inicial de la introducció. És bàsic mantenir la comunicació, el contacte directe, i un seguiment permanent.

Idees Força

Hongria té una economia consolidada basada en la producció industrial, el talent i la innovació.
Els sectors estratègics hongaresos són el de Spa i Wellness, energies renovables o la indústria d’automoció.
És recomanable consolidar una presència contínua al mercat hongarès de la mà d’un soci local, important sobretot per la dificultat de l’idioma hongarès.
L’economia hongaresa ha estat tradicionalment molt oberta i l’entrada a la Unió Europea ha contribuït a accentuar-ho.

Pàgines relacionades