Idees d'experts Lavinia, Escorpion, Lubrizol i Clúster de la Salut Mental
L’ecosistema clúster de Catalunya celebra 30 anys treballant per millorar l’estratègia de les empreses. Com ho fan? Com ajuda un clúster a una empresa? Quatre empreses catalanes ens ho expliquen.
Un clúster és una escola d’estratègia. Un espai on actualment més de 2.600 empreses catalanes treballen per ser més competitives i reforçar la seva estratègia a través de la col·laboració, la creació de projectes conjunts i la definició de reptes per al seu sector. "El clúster ens ha permès conèixer molt bé la cadena de valor de la nostra indústria, amb una mirada molt més ample i molt més transversal", explica Miquel Rutllant, CEO de Lavinia i del president del Clúster Audiovisual.
A més de Rutllant, durant el Cluster Day, que ha servit per celebrar els 30 anys de la política de clústers de Catalunya, n’hem parlat amb Marta Sánchez-Bret, Cluster Manager del Clúster de Salut Mental; Maria Josep Riba, directora de Sostenibilitat de Lubrizol i membre del Clúster de Materials Avançats i Bernat Biosca, CEO d'Escorpion i membre del Clúster Català de la Moda.
Tots ells coincideixen en la importància del foment del canvi estratègic. "El cluster manager, sobretot, és la persona amb qui contrastar les teves idees de temes estratègics", reconeix Biosca. D’altra banda, Maria Josep Riba també en destaca la vesant col·laborativa. "El clúster és molt important perquè et permet tenir contacte amb altres empreses, amb startups, universitats i amb centres tecnològics. Es crea un ecosistema amb el que pots treballar i tenir nous projectes".
De reptes de futur n’hi ha molts. Ara bé, àmbits com el de potenciar la tecnologia i la innovació són imprescindibles. "Hem de seguir creixent en projectes. Hem de fer un push molt fort en innovació, creiem que hem d'introduir la tecnologia i com que tenim l'usuari al centre de la nostra cadena de valor, que aquesta tecnologia s'apliqui", diu Marta Sánchez-Bret.
D’altra banda, els reptes del talent o del valor compartit són claus de present i de futur. "Els clústers, per acompanyar en la sostenibilitat i en l'estratègia de valor compartit, han de generar consciència a les empreses i acompanyar-les en aquest procés. Per mi aquesta és la feina fonamental", reconeix Biosca.