ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Les 4 tendències europees dels ‘Business Angels’

Idees d'experts   Janne Jormalainen, president de la European Business Angels Network (EBAN)

La inversió transfronterera, la recerca d’impacte, una major presència femenina i l’impuls de la col·laboració público-privada s’erigeixen en les claus per entendre el camí dels àngels inversors al continent europeu
31/03/2021

Un element fonamental per entendre el creixement de l’ecosistema emprenedor a Catalunya és la maduració d’una sòlida xarxa d’àngels inversors. Els Business Angels són, segurament, aquella part que assumeix més risc després dels fundadors i un element fonamental per tot allò que aporta més enllà dels diners: coneixement, contactes i suport. Les xarxes locals de Business Angels conflueixen a la European Business Angels Network (EBAN), que presideix el finès Janne Jormalainen.

Ell ha estat el protagonista del darrer Esmorzar de Finançament d’ACCIÓ, on assegura que “els herois reals d’aquest món són els emprenedors, són ells els que realment canvien el món. Els Business Angels el que fem és intentar ajudar-los perquè tinguin èxit”. Per assolir aquesta tasca, Jormalainen assenyala les 4 principals tendències europees en aquest àmbit.

  1. Inversió transfronterera: “Darrerament estem veient diverses rondes de Business Anegls d’imports cada cop més elevats”, apunta el president de l’EBAN. Una fita important pels emprenedors per tal de “disposar de més capital provinent d’inversors més enllà de la xarxa local. És tan important que rebin diners com suport en altres camps; ampliar el radi d’inversors ho afavoreix”. Per Jormalainen, la inversió transfronterera també és positiva per a la internacionalització dels projectes empresarials. “Les startups catalanes que pretenguin obrir nous mercats, si ja tenen inversors d’aquests països, els ajudarà a tenir majors connexions i coneixement abans d’accedir-hi”. Per tot plegat reivindica “una àrea comuna per a la inversió europea” i aconsella que “quan busques finançament a l’exterior és important tenir inversors locals. Els inversors volen veure que l’emprenedor té suport local abans de posar-hi els seus diners”.
  2. Inversió d’impacte: La inversió d’impacte és una de les grans tendències del moment als principals pols financers. “Cada cop es valora més fer inversions que tinguin un impacte positiu mesurable per a la societat o el medi ambient més enllà del retorn financer”, assegura el president de l’EBAN. Amb una llarga trajectòria en sectors com l’edutech, Jormalainen té clar que “quan poses d’acord inversors i emprenedors amb la mateixa missió, passen coses excel·lents”. Això sí, recomana als emprenedors que més enllà de “dir que la seva empresa està tenint un impacte positiu, cal buscar la manera de quantificar-ho per demostrar-ho més enllà de les paraules”.
  3. Més dones inversores i emprenedores: “Aquest ha estat un mercat molt dominat pels homes tradicionalment”, reconeix Jormalainen. Per sort, la tendència s’encamina a corregir aquesta uniformitat i la presència de dones que emprenen i que inverteixen és cada cop major. “Que tinguem més dones unint-se a la comunitat de Business Angels és molt positiu perquè la diversitat és una gran força. I passa el mateix amb les emprenedores, que fan augmentar la diversitat de les idees que es desenvolupen”, valora el president de l’EBAN.
  4. El potencial de la col·laboració público-privada: Jormalainen recorda que la tradició de col·laboració público-privada europea, no tan present en altres latituds, pot ser una bona eina per encarar el futur de la inversió especialment en una situació tan delicada com la que ha generat l’afectació de la COVID-19. “Garantir instruments i multiplicar l’efecte del diner privat és una acció clau per al sector públic que beneficia tota la societat”, apunta. I afegeix que, a més, “sovint permet evitar la dilució dels fundadors, el que és bo tant per als emprenedors com per als Business Angels”.

Serveis relacionats